Який податковий кодекс потрібен країні? Думки експертів

Олександра Суфіянова  |  Середа, 2 грудня 2015, 13:52
Яка податкова реформа чекає Україну, яким буде її бюджет 2016 року, фахівцям важко відповісти, але вони знають одне, - все йде до закономірного сценарію – важливі для держави документи депутати, як і минулого разу, напевно ухвалять перед Новим роком в авральному режимі і без нормальних обговорень, знову буде кіт у мішку.
Який податковий кодекс потрібен країні? Думки експертів

Про це під час ранкового шоу «Велика країна» повідомив журналіст Сергій Сулима у розмові з експертами податкової сфери. За його словами, до Нового року залишився місяць і за цей період парламент має ухвалити новий Податковий кодекс та Бюджет 2016. «Міністр фінансів Наталія Яресько заявила, що новий бюджет обов’язково має бути розроблений на основі нової податкової системи. Є два проекти податкового кодексу: один Урядовий, умовна назва «Усе по 20», і другий, написаний групою під керівництвом депутата Южаніної», - підкреслив Сулима.

Та от дилема, який податковий кодекс обрати, якщо один варіант від Мінфіну передбачає дефіцит 60 млрд гривень, а другий – 200 млрд гривень. Що найбільше цікаво, переконаний Сергій Сулима, що жоден з авторів цих законопроектів поки не в змозі пояснити, як саме покривати цей величезний дефіцит.

Є, щоправда, і третій варіант податкових змін, де враховано частину пропозицій від проекту Южаніної, однак його на розгляд депутатам ще не давали, запевнив Сулима. Тому можна зробити висновок, повідомив журналіст, «що все йде до закономірного сценарію – важливі для країни документи ухвалять перед новим роком в авральному режимі і без нормальних обговорень. Знову буде кіт у мішку».

У тому, що існує ймовірність ухвалення і бюджету, і податкового кодексу похапцем, певен і експерт з цього питання, керівник Секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.

«Проблема в тому, що нема остаточного готового варіанту законопроекту, який би депутати могли вже ухвалити. Той, що був розроблений Мінфіном, був створений в режимі засекреченості, навіть не всі міністри бачили його. Є законопроект №3357, і є інші альтернативи, але конкретного законопроекту нема», - запевнив Забловський.

Про те, що єдиного конкретного і готового законопроекту, в який не треба було б вносити зміни, нема, твердить і Олександр Чумак, президент Асоціації приватних роботодавців.

«Існує тільки один проект податкової реформи – це №3357, тому що той, який Урядовий, ми бачили його тільки в слайдах, в презентації, і який вигляд він має у паперовому виді, ніхто не знає, тому всі обговорюють законопроект №3357. Звісно, у нас теж є до нього претензії, але найголовніше, що у нас є діалог з розробниками його, і уже за деякими даними, дефіцит, згідно з цим законопроектом, у бюджеті не 200 млрд грн., а 100 млрд. Але давайте згадаємо, що 11 січня 2014 року  Яценюк обіцяв, що за два роки на 10 % будуть знижені витрати на державний апарат. Саме завдяки цьому зниженню ми можемо покрити ту дірку, яка може виникнути у бюджеті».

За словами Андрія Забловського, керівника Секретаріату Ради підприємців при Кабміні, усе буде залежати від того, чи досягнуть протягом цього тижня урядовці та депутати компромісу в цьому питанні. «Тобто, якщо на цьому тижні рішення щодо бюджету не ухвалять, то ми знову будемо мати під ялинку новорічний «сюрприз» у вигляді не ухваленого важливого фінансового документа країни», - переконаний експерт.

Якщо ж порівняти ці дві концепції податкової реформи, кажуть експерти, то більш придатним до впровадження у життя є законопроект Южаніної №3357,  це передусім відчувається у відсотках податку на прибуток, підкреслив Олександр Чумак.  «Якщо зовсім коротко пробігтися. Порівняльні цифри такі. Проект Яреська пропонує податок на прибуток 20%, проект Южаніної 15% з нерозділеного прибутку. Податок на доходи фізосіб – проект Яреська пропонує – 20%, проект Южаніної – 10% податок на доходи фізосіб і ЄСВ – 20%, ПДВ – закон Яреська -20%, проект Южаніної – 15%. І ось найважливіше – це спрощена система оподаткування. Згідно з проектом Кабміну, пропонується заборонити бути на спрощеній системі оподаткування фіз. особам, що вже сильно обмежить можливість малого та середнього бізнесу працювати у спрощеній системі оподаткування. На сьогоднішній день мені прийнятний законопроект №3357, його треба обговорювати та вносити поправки в онлайн-режимі. Створений спеціальний сайт, де кожен підприємець-спеціаліст може зайти і зробити свої поправки, що дозволяє зробити процес прозорим», - повідомив Чумак.

За даними опитувань бізнесменів у соцмережах, розповів Олександр Чумак, тільки 2% бізнесу вважає, що цей склад Кабміну у змозі провести податкову реформу, якій буде довіряти бізнес. «А це на сьогодні є дуже серйозним та важливим індикатором. Проект №3357 – це фактично ліберальна податкова реформа, яка дозволяє зменшити тиск на малий бізнес, що дозволить вивести бізнес з тіні, провести детінізацію. Частина дірки бюджетної (тобто дефіцит у 100 млрд) буде закрита тим, що бізнес вийде з тіні. Зрозуміло, це не трапиться через день, через два, але якщо у бізнесу буде довіра до  держави, то бізнес буде виходити з тіні, платити податки і бюджетна дірка буде закрита», - розказав Чумак.

Але як жити країні, поки цієї детінізації не сталося? Та що потрібно для того, щоб вона відбулася? На ці питання, експерти одностайно заявляють, для цього треба збільшувати ВВП, аби у подальшому наблизити дефіцит бюджету до нуля, а ще треба залучати до проведення податкової  реформи волонтерів, які мають прийти до влади, оскільки старі кадри в податковій службі нічого суттєвого зробити не можуть; крім того, треба кардинально зменшити кількість контролюючих органів та перевірок, які не дають бізнесу розвиватися та  тримають його (бо їм так вигідно) в тіні.

Отже, підбивають підсумки експерти, аби податкова реформа в Україні запрацювала з 1 січня 2017 року, потрібно щоб бюджет був бездефіцитним, податкова система лібералізованою та не корумпованою. Тільки за умови цих трьох чинників, певні фахівці, в української економіки буде майбутнє.

comments powered by HyperComments