Харківську область ми позиціонуємо в США як лідера змін в Україні - GloBee (вiдео)

Ростислав Касьяненко  |  Понеділок, 26 вересня 2016, 19:21
Керівники представництв Харківської області в США та Європі – про перспективи міжнародного співробітництва, розвиток іноземного бізнесу в Харкові та області, досвід створення бізнесу в інших країнах та плани на майбутнє.
Харківську область ми позиціонуємо в США як лідера змін в Україні - GloBee (вiдео)

За день напередодні Міжнародного інвестиційного форуму відбувся прес-ланч шеф-редактора медіа-групи "ДОЗОРЫ" з керівництвом представницьких філій Харківської області в США та Європі. У "Справжній розмові" брали участь:
Дмитро Шувал, керівник міжнародного агентства регіонального розвитку GloBee;
Шай Франклін, CEO компанії YuorGlobalStrategy, керівник офісу Харківської області у Вашингтоні;
Джейк Ділмані, старший віце-президент компанії Mercury (Omnicom Group);
Джоржио Картхаузен, фінансист, CEO компанії Green and Blue, керівник майбутнього представництва Харківської області в ЄC; 
Шон Хілл, голова наглядової ради міжнародного агентства регіонального розвитку GloBee. 

Оскільки сьогодні річниця відкриття офісу, то є сенс розповісти, як все розвивалося. Наскільки я розумію, досить серйозним поштовхом у березні цього року послужив приїзд харківських чиновників. Щось було зроблено з вересня по березень, але тільки після березня там почало все активно розвиватися.

Дмитро Шувал: Рівно рік тому ми з Ігорем Райніном, тоді ще губернатором Харківської області, послом Джеффрі Пайеттом і міністром МВС Арсеном Аваковим відкривали представництво Харківської області в Вашингтоні. За цей рік відбулося безліч подій, ми подолали колосальний шлях. Це по-справжньому унікальний проект, в межах якого ми почали співпрацювати з унікальними компаніями. Аналогів йому в Україні немає.


Шай Франклін: Коли ми запустили офіс у Вашингтоні, дуже важливо було показати Америці, що Харківська область існує не десь далеко, а ось вона – тут. І ось, є справжній бізнес, є громадськість, є політики. Тобто люди, з якими можна мати справу. Тому приїзд делегації в березні був найважливішим ключовим моментом для запуску всіх тих проектів, які розробляються в Америці. Ми зрозуміли один одного, побачили, з ким ми хочемо працювати. І на основі цієї довіри почала плідно розвиватися робота та подальше співробітництво.

Дуже важливо, що коли ми їхали до Штатів, то в делегації була не одна компанія, яка представляє якусь одну індустрію. Це була група різних компаній: IT, фармація, виробництво та різні інші сфери. Важливо, щоб Харківський регіон сприймався як бренд, а не просто як місто або окремо взятий бізнес.

Для українського бізнесу було також дуже важливо побачити, що являє собою Америка – середовище, в якому працює американський бізнес, які його вимоги до українського бізнесу, як працюють американські ринки, які вимоги, взагалі, до законодавчих і регуляторних моментів. Тобто, це була дуже важлива поїздка для обох сторін.

В.о. губернатора Харківської області Юлія Світлична повідомила, що через рік після відкриття офісу у Вашингтоні як у американських, так і українських компаній, є побажання з приводу паралельного запуску бізнес-офісу в Нью-Йорку, оскільки весь бізнес в США «кипить» саме там. Коли він буде відкритий?

Шай Франклін: Так, протягом останніх тижнів ми вели переговори з агенством «Strategy XXI Partners», на базі якого такий офіс Харківської області буде відкрито. Це велика Нью-Йоркська компанія, яка має дуже грамотне брендування і бізнес-фокус, а також колосальний успішний досвід з виведення зарубіжних компаній на американський ринок. Якраз на форумі ми збираємося оформити це юридично.

Є моменти, пріоритетні й для Вашингтону, й для Нью-Йорку. Безумовно, NY є головним котлом бізнесу, і всі важливі бізнес-процеси відбуваються саме тут. Тому важливо постійно фізично бути присутнім у Нью-Йорку, щоб щодня, якщо є така можливість, контактувати з різними компаніями. Ось, припустимо, компанія Mercury взагалі має 18 офісів, щоб постійно тримати руку на пульсі. Так влаштована сама Америка, вона дуже диверсифікована. Хоча є речі, які важливі для бізнесу в Вашингтоні – припустимо, там знаходиться ОРЕК та інвестфонди. Тобто, потрібно завжди поєднувати присутність і в Нью-Йорку, і в Вашингтоні.

Тепер конкретне питання. Періодично називається різна кількість компаній, пропозиції яких сьогодні лежать в офісі Харківської області у Вашингтоні. Хтось уже досяг конкретних результатів? Можете назвати, скажімо, три або чотири компанії?

Шай Франклін: На сьогоднішній день є реальні успіхи в фармацевтичному напрямку: на Форум прилітає один з керівників великої американської корпорації для укладення контракту з компанією «Здоров'я» з виробництва американської продукції на її потужностях. Є ще одна велика фармацевтична компанія «Монотек», яка теж знаходиться на стадії підписання договорів.

Також досягнуті успіхи в ІТ-сфері: були проведені успішні переговори і встановлені контакти між ІТ-компаніями. Також були досягнуті домовленості між виробниками меду. Крім цього, були підписані та вже виконані договори між виробниками жирних кислот. Тут, в Харкові між компанією «Рекаст» і низкою споживачів, через офіс в США і американські корпорації вони вийшли в Європу й Азію.

Також була отримана і вже передана харківським лікарням і військовому шпиталю гуманітарна допомога на дуже пристойну суму – це теж реальний результат. І це лише маленька частина того, що зроблено.

Питання до Джейка. Я так розумію, що агентство Mercury має посилити американський напрямок. Чого сьогодні на цьому напрямку нам, власне, не вистачає?

Джейк Ділмані: Сам факт того, що вже є таке представництво – це вже грандіозна подія. Це дозволяє вам щодня спілкуватися, комунікувати з американськими компаніями, з організаціями, з громадськими діячами з політиками. Це само по собі вже унікальне явище. Сам факт цього – просто грандіозний! 

Mercury є одною з найбільших PR та лобі-компаній, яка є частиною глобального комунікаційного холдингу Omnicom Group, із загальним числом 70 тисяч співробітників, які представляють тисячі брендів в США та усьому світі. Одна з головних сторін, де Mercury може по-справжньому посилити роботу офісу – це грамотно допомагати долати законодавчі або юридичні бар'єри, які можуть виникати. З ними може стикатися як регіон в цілому, так і бізнес. Крім того, завдяки своїм можливостям в Конгресі і в Сенаті, Mercury може доносити до всіх ланок, як на законодавчому рівні, так і на рівні бізнесу, інформацію про Харків і про можливості Харківського регіону. Ми можемо розповідати про ті бізнеси і пропозиції, які існують на харківському ринку, щоб всі необхідні й найбільш правильні кола в Америці про це знали. Тому що це – 90% успіху.

Хочеться спуститися з небес на землю і поставити вам таке практичне питання: Україна знаходиться в стані війни з сусідньою державою. Харківська область – прифронтовий регіон. Крім того, преса рясніє повідомленнями про те, що наша прокуратура на отриманні хабаря затримує то одного, то іншого чиновника. Як вам, незважаючи на високий рівень корупції в Україні, і далеко не оптимістичні повідомлення із зони АТО, вдається переконувати амеріканський істеблішмент, що з нами можна мати справу?

Джейк Ділмані: Все, що ви говорите, дійсно має місце. Але, насправді, важливо показувати, що при всіх цих труднощах, є постійний прогрес. Сам факт прогресу – він вже викликає повагу і прихильність з того боку. Люди бачать, що ми хочемо і щиро намагаємося змінитися на краще, намагаємося боротися з корупційними явищами. Чисто на регіональному рівні.

Шон Хілл: І в цьому ключі якраз Харківську область за те, що вона в такій зоні, в плані такого прогресу, можна позиціонувати саме як лідера серед всіх регіонів. Крім того, незважаючи на всі військові проблеми, не секрет, що і Конгрес, і Сенат, і Президент США всіляко намагаються допомагати Україні й економічно, і юридично, і політично на всіх рівнях. Тобто, це не завжди є проблемою. Існує маса програм, спрямованих на підтримку економіки.

Я можу навести приклад, коли в процесі нашої поїздки до Вашингтону ми дізналися, що державне агентство ОРEК готове надавати в рік до військових регіонів гранти по 250 млн. доларів. Інша справа, що не всяка компанія в змозі виконати ті вимоги, щоб ці гроші взяти. Але у них є конкретний бюджет під фінансування прифронтових регіонів. Припустимо, якщо є якийсь інвестор, який хоче вкласти гроші на виробництво товарів в Харківському регіоні, то в Америці є такі спеціальні агентства, як ОРEК. Вони створені як раз для того, щоб в складний час гарантувати безпеку американському інвестору і мінімізувати його ризики.

Шай Франклін: Ми, з одного боку, робимо політичний підхід, намагаємося постійно для агентств, для фондів тримати Харківський регіон пріоритетним на радарах. І з іншого боку, в Нью-Йорку ми на радарах тримаємо інформацію про Харківський регіон, експортні і конкретні окремі позиції, які по-справжньому затребувані на американському ринку.

Насправді їх дуже багато. Взяти хоча б виробництво дверей, які, як виявилося, абсолютно конкурентоспроможні в окремих нішах на американському ринку. Те ж саме стосується виробників меду та кухонної фурнітури. Є кілька кейсів харківських компаній, які відкрили свої представництва в США і вже успішно працюють в Америці.

Питання до Джорджіо. Скажіть, наскільки той позитивний досвід, якого ми досягли в США, можна перенести на Європу?

Джоржио Картхаузен: Первинні думки про це ми стали обговорювати ще кілька років тому. Однак, коли я побачив по-справжньому позитивні результати офісу у Вашингтоні, ми вирішили перевести наші розмови в практичну площину. І вже найближчим часом підпишемо договори та інші документи, які дозволять Харківській області запустити перший офіс в Європі. На мій погляд, це дуже правильний крок, оскільки він покликаний просувати інтереси не тільки окремо взятої країни, а й регіону.

Наведу один приклад. За часів моєї юності щось подібне робив штат Північна Кароліна в Німеччині. Ніхто до цього такого штату в Німеччині не знав. Всі знали Вашингтон, Нью-Йорк, Каліфорнію, Флориду. І саме завдяки роботі регіонального представництва, штат домігся дуже великого успіху. Маса промислових гігантів – таких, наприклад, як Мерседес – прийняли рішення для себе розміщувати свої виробництва в США саме там. Тому це дуже правильний шлях для економічного розвитку регіону і бізнесу в цьому регіоні.

Коли я був у Баварії, ми спілкувалися з представниками муніципалітетів, які нам показували схеми міжрегіонального співробітництва, коли кілька земель Німеччини співпрацюють з регіонами Чехії, Австрії, Швейцарії, Франції і т.д. Це досить там розвинене. Скільки у вас років такого європейського досвіду? Коли це все почалося?

Джоржио Картхаузен: У 60-х роках, після Другої світової війни, Баварія була дотаційним і найбіднішим регіоном в Німеччині. Крім корів і пива, там майже нічого не було. Завдяки сильним і рішучим політикам, які прийшли до влади в 70-і роки, цей регіон став підніматися. У ці роки профспілки створювали перепони для того, щоб бізнес з Америки, зокрема ІТ-бізнес, заходив до Німеччини. А уряд Баварії, навпаки, прибрав ці заборони, дозволивши тим самим зайти туди бізнесу, який в кінцевому рахунку і підняв цей регіон.

Освічені люди на Заході розуміють, що Україна – це найбільша в Європі недорозвинена економіка. Тому великі європейські, британські, американські або китайські корпорації, рано чи пізно, все одно сюди зайдуть на цей ринок. Це неминуче. Для компаній, які хочуть на цьому ринку бути присутніми, зараз дуже важливо зрозуміти, що треба випередити конкурентів. Наше завдання – спробувати через ті механізми, які ми створюємо, як раз і прийти до різноманітних компаній, які здатні заходити на ринок, вкладати гроші, створювати робочі місця.

У Харківському регіоні зараз вже є чотири напрямки малого та середнього бізнесу, що мають попит в Європі. Є замовлення на мед, пиво, безалкогольні напої – це один напрямок. Другий – замовлення для ІТ-сфери. Є також можливості по фармації і косметиці – це третій напрямок. І четвертий – це корпоративне фінансування: можливість залучати кошти для розвитку бізнесу в різних варіантах. Всі ці можливості є у харківських підприємців. До речі, 70% торгових мереж в Італії є партнерами однієї з компаній, до якої я маю пряме відношення. Італійці дуже часто шукають товари високої якості, які українці в багатьох сегментах можуть надати.


Я чув, що офіси, швидше за все, будуть відкриті відразу в трьох країнах: Італія, Німеччина і Люксембург. Чому саме в них?

Джоржио Картхаузен: Почнемо з Італії. У Падуї, де відкриється представництво, знаходиться один з найстаріших університетів у світі. Він був відкритий в ХІІІ столітті, тут викладав сам Галілео Галілей. Сьогодні він є одним з найважливіших навчальних центрів Європи в інженерії, охорони здоров'я та медицині. У цього міста є дуже багато схожого з Харковом. До речі, завдяки університету, Падуя – дуже активний центр для стартапів. Це один з найбагатших регіонів Італії. Адже, коли ми говоримо про Падую, ми маємо на увазі не тільки це місто – з Венецією, наприклад, їх розділяє всього якихось 20 хвилин, а з Вероною – півгодини. З цієї ж причини перша торгова палата України в Італії, членом якої я є, також знаходиться в Падуї.

Я зрозумів. Куди б ми не звернулися в Італії – ми все одно потрапимо до Джорджіо (посміхається). Що ви скажете, Шон?


Шон Хілл
: Дуже важлива мета таких ось представницьких офісів – зробити грамотний фокус, щоб місцевий бізнес не розпорошувався. Коли входиш на такий гігантський ринок, як США, то в ньому легко загубитися. Нам не потрібно відкривати філії в 20 містах, досить трьох-чотирьох. Завдання таких офісів – фокусувати як окремо взятий бізнес, так і окремо взятий регіон.

З одного боку, це може бути викликом, тому що міркувати на локальному рівні – це складніше, ніж працювати на державному, національному рівнях. Але з іншого боку, фокусування дозволяє заощадити час, ресурси, зусилля і, врешті-решт, отримати набагато вищий результат. В Італії ми зупинилися на Падуї, оскільки це правильний регіон, з точки зору ведення бізнесу. Аналогічно і в Німеччині – це буде Ганновер, центр виставкової діяльності світового масштабу. Звертаючись до бізнесу в цих містах, ми маємо набагато вищі шанси бути почутими. Ми віримо в успіх і вважаємо, що це - правильний шлях.

comments powered by HyperComments