Під час круглого столу з питань децентралізації влади у Києві розповіли про суть нової регіональної політики

Понеділок, 1 лютого 2016, 21:00
У чому була суть минулої регіональної політики, і в чому має полягати нова її парадигма? В минулому це був простий перерозподіл від більш розвинутих до менш розвинутих, сьогодні ми повинні говорити про розбудову конкурентного регіону шляхом залучення усіх суб’єктів розвитку з використанням потенціалу ключових активів регіону.
Під час круглого столу з питань децентралізації влади у Києві розповіли про суть нової регіональної політики

Про це 29 січня 2016 року під час круглого столу «Першочергові завдання щодо забезпечення децентралізації та реформи місцевого самоврядування» у приміщенні Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України повідомив Юрій Третяк, заступник керівника проекту Євросоюзу "Підтримка політики регіонального розвитку в Україні".

За словами Третяка, їх проект працює з 2012 року, основна його мета - допомогти Міністерству регіонального розвитку Уряду України реформувати державну регіональну політику.

"Я дуже довго думав над тим, як в короткий спосіб розповісти про весь той досвід, який ми маємо у реформуванні, і всі ці хороші напрацювання, які повністю йдуть в унісон з європейськими кращими практиками. Я б хотів на прикладі одного слайду сконцентрувати всю цю інформацію. До 2015 року, до прийняття закону Про засади державної регіональної політики, про ефективну державну регіональну політику в Україні говорити не доводиться. На жаль, її не було до ухвалення цього закону. Всі ці законодавчі акти, які ухвалювалися, вони, на жаль, вносили певною мірою безлад в систему управління регіональним розвитком."

За словами керівника проекту Євросоюзу, на цій схемі є два стовпчики: традиційна регіональна політика (політика, яка була і в Європі,  і в інших країнах світу в 70-90 роках) та її нова парадигма.

Якщо подивитися на цілі цієї регіональної політики, то, підкреслив Третяк, ставилася наступна основна ціль  – покращення якості життя, незалежно від місця проживання, але як вона досягалася – через створення такої спрощеної фінансової системи, системи фінансової компенсації менш розвинутим регіонам. "Менш розвинуті регіони – ось ваші кошти, будь ласка, ви знаєте, як і що краще зробити, ми не контролюємо, робіть собі що хочете. На жаль, така система не працює. Важливо, щоб в регіонах не просто отримували кошти, але і отримували їх, і змогли за них реалізувати прихований та неоціненний потенціал розвитку кожного регіону. От в чому вся суть цієї регіональної науки. А вже як виявити цей потенціал, на це і мають бути спрямовані планувальні документи, кошти і відповідні проекти", - розповів Юрій Третяк.

Якщо ж подивитися, як ці цілі досягалися в Україні, то до створення державного фонду регіонального розвитку ця спрощена фінансова компенсація існувала у вигляді субвенції на соціально-економічний розвиток областей, але вона розподілялася в абсолютно ручному режимі (сьогодні ця політична сила при владі, - ми дамо цим регіонам більше коштів, завтра ті будуть при владі – іншим регіонам буде більше коштів). Абсолютна несистемна політика, без жодної логіки, - зауважив керівник проекту Євросоюзу.

Якщо ж подивитися на стратегії в країнах Європейського союзу, в інших країнах був присутній секторальний чи галузевий підхід згори вниз, дуже значні кошти виділялися на ці чи інші галузеві міністерства, які мали свої відповідні програми і планували свої інвестиційні заходи зверху вниз погалузево. За словами фахівця, сьогодні весь світ говорить, що галузевий підхід має бути реалізований у вигляді проектів розвитку, які сплановані, мова іде про інтегровані проекти розвитку (які сплановані знизу вгору). "І якщо подивитися, які можливості це дає Україні, то можна зрозуміти, що це, власне, стратегії регіонального розвитку і плани їх реалізації. До сьогодні нема до кінця розуміння, що таке плани реалізації. В минулому були такі інструменти для цього: це переважно субсидії створення об’єктів твердої інфраструктури. Так, і Європа, і інші країни пережили це також, лише як все це розглядалось: якщо ми щось побудуємо, - то це забезпечить нам розвиток. Але це будівництво повинно мати якісь цілі, не будівництво заради будівництва, а ще краще, якщо ми будемо давати інвестиційні проекти капіталовкладення не лише в матеріальні об’єкти, а й в проекти твердої та м'якої інфраструктури, тому що сьогодні ми живемо в ринковій економіці, економіці знань, економіці, де людський капітал набагато важливіший, ніж кошти. Сьогодні, вклавши гроші, ми можемо забезпечити набагато більшу якість життя людей, через те, що вони будуть мати високі зарплати", - запевнив спеціаліст.

Якщо раніше основним суб’єктом цієї політики, запевнив Третяк, був лише центральний уряд, то сьогодні треба говорити про багаторівневе врядування, тобто кожен рівень має свою відповідальність, і він має робити те, що він робить найкраще на своєму рівні. "Сьогодні закон про засади регіональної політики встановлює такі терміни, як мікро- і макро-  регіони, сьогодні можна в межах області визначати мікрорегіони, і щодо них вже визначати певні планувальні заходи і фінансувати певні проекти. Отже, в чому була суть минулої регіональної, і в чому має полягати її нова парадигма? В минулому це був простий перерозподіл від більш розвинутих до менш розвинутих, сьогодні ми повинні говорити про розбудову конкурентного регіону шляхом залучення усіх суб’єктів розвитку з використанням потенціалу ключових активів регіону", - зробив підсумок Юрій Третяк.

comments powered by HyperComments