Кандидатам в президенти доведеться розщедритися по повній. Приблизно на $500 мільйонів
Четвер, 22 жовтня 2009, 12:45
Для політиків настає час великих витрат. За оцінками, на передвиборчу кампанію кандидати в президенти всі разом витратять від $500 млн до мільярда.
урна з мусором

Штаби вже почали збирати гроші: як традиційними способами – у олігархів, так і новими для України – у виборців. Скільки і на що витратять кандидати в президенти, дізнавалася інтернет-газета «Сейчас».

Основне джерело доходу для будь-якого передвиборного штабу, як і раніше, – великий капітал. Але в цю кампанію українські політики застосовують нові способи збору грошей, які показали свою ефективність в США і привели на пост президента Барака Обаму.

Стати президентом України зараз дорожче, ніж в 2004 році. 10 вересня вступив в силу змінений закон «Про вибори президента України», згідно якому застава для участі в президентській кампанії з 500 тис. грн виросла до 2,5 млн. Тільки двом лідерам, які вийдуть в другий тур, заставу повернуть.

Ініціатором підвищення плати за кандидатство виступив віце-прем'єр Микола Томенко. «Сума повинна бути такій, щоб у політично божевільних і неадекватних людей не було можливості бути причетними до президентської кампанії», – обнародувала його заяву прес-служба.

Далеко не всім кандидатам ця ініціатива припала до душі. «Партія регіонів і БЮТ збільшили суму застави в п'ять разів, щоб тільки мільйонери могли балотуватися», – обурився Анатолій Гріценко. На персональному сайті політика з'явився розрахунковий рахунок для симпатиків, на який вони могли перерахувати засоби. Через місяць Гріценко вже заявив про те, що за допомогою прихильників назбирав на заставу. Ідея так сподобалася Юлії Тимошенко, що голова уряду, у якої немає необхідності йти до виборця з протягнутою рукою, теж оголосила збір засобів.

Ця схема підтримки кандидата дуже популярна в Сполучених Штатах. У передвиборній кампанії президента Барака Обами була зроблена ставка на збір засобів від населення. Але що добре для Америки – не завжди працює в Україні. Одними «виборчими грошима» без підтримки крупного капіталу на виборах не обійтися, вважає політолог Вадим Карасьов. Проте, схему цю будуть із задоволенням використовувати. «Українці не мають стількох грошей, як американці. Тому у нас це носить наслідувальний характер, але таку форму використовуватимуть для мобілізації виборця, а також як іміджевий хід», – пояснив Карасьов інтернет-газеті «Сейчас». Але основним джерелом доходу штабів, на думку політолога, залишаться ті ж олігархи – як і під час парламентських виборів 2006 і 2007 років.

Усі кандидати, разом узяті, витратять на вибори близько мільярда доларів. У таку суму заздалегідь оцінив витрати Комітет виборців України. За словами його голови Олександра Черненко, відмінність передвиборчої кампанії-2009 від попередніх – в тому, що гроші почали витрачатися задовго до початку передвиборного періоду. «За останні місяці, тобто ще до офіційного початку виборчої кампанії, кандидати вже витратили десятки мільйонів доларів», – заявив Черненко на прес-конференції.

Ця оцінка була зроблена на основі передвиборчих витрат в 2004 році, а також на двох попередніх парламентських виборах. Але фінансова криза дала про себе знати і в політиці.

Карасьов упевнений, що на вибори припаде половина від названої в КВУ суми. Згоден з ним і колега Володимир Фесенко. «У 2004 році ніхто особливо грошей не жалів, зараз підхід до фінансування кампанії жорсткіший, гроші економлять», – розповів політолог інтернет-газеті «Сейчас». Точну ж суму витрат на вибори назвати неможливо, вважає експерт. Прослідкувати можна тільки за грошима, які витрачаються на рекламу і адміністративні витрати, всі інші, особливо по лінії регіональних штабів, не підлягають контролю.

Жорсткіший контроль за бюджетними витратами позбавить виборців багатьох звичних атрибутів. Політологи упевнені, що в нинішній передвиборній кампанії буде менше палаткової агітації. У масі своєю зникнуть і концертні тури на підтримку виборців. Поки такий хід використовує тільки Тимошенко. Її основний конкурент на виборах Віктор Янукович вже заявив, що не запрошуватиме популярних артистів агітувати за себе. «Концерти виконавців не принесуть великого ефекту. Всі ці артисти – такий аксессуарчик топових кандидатів», – вважає Карасьов.

Якщо витрати на агітаторів можуть скоротитися, то рекламісти запрацюють не менше, ніж на минулих виборах. Небагато виростуть витрати на інтернет і телебачення, які, разом із зовнішньою рекламою, будуть використані в тих же об'ємах, що і в 2007 році. Теле- і радіокомпанії вже обнародували у виданнях «Урядовий кур’єр» і «Голос України» розцінки вартості ефірного часу для проведення передвиборної агітації. Вибір є на будь-яку кишеню: за секунду ефіру просять від 12 копійок до 3497,96 грн. Не виключено, що ближче до дня виборів компанії підвищать тарифи.

Учасники ринку зовнішньої реклами також раді виборам. Голова Координаційної ради Асоціації зовнішньої реклами України Артем Біденко розповів інтернет-газеті «Сейчас», що замовлення від політичних партій вже врятували ринок від масового демпінгу. «У кризу всі компанії намагалися демпінгувати, а вихід політичної реклами дав зрозуміти, що всім дістанеться частина прибутку», – говорить Біденко. За його словами, ціна на зовнішню рекламу не змінилася з 2007 року – один білборд в Києві обійдеться кандидатові в 3,5–5 тис. грн. Політична реклама дорожче звичайною приблизно на 10%. Рекламісти чекають, що в розпал виборчої кампанії число замовлень від штабів збільшиться в два рази і обличчя політиків займуть 20% всіх площин.

Нагадаємо, відповідно до Календарного плану основних організаційних заходів щодо підготовки і проведення виборів Президента України перший день строку виборчого процесу – 19 жовтня 2009 року.

Нагадаємо також, що 21 вересня Центрвиборчком ухвалив рішення скоротити бюджет виборів президента на півмільярда - з 1,74 до 1,27 млрд грн.

comments powered by HyperComments