"Прозора Україна" - місцеве самоврядування намагається бути відповідальним та ефективним
У 1990-х рр. Республіка Польща здійснила успішну адміністративно-територіальну реформу. Ця реформа створила передумови для розвитку справжнього місцевого самоврядування. Засновник Фундації Розвитку Місцевої Демократії в м. Люблін (FRDL) професор Ежи Регульські переконаний, що розвиток місцевого самоврядування - це основна складова демократизації суспільства та гарантія стабільності життя в державі. Дуже важливо створити сприятливі умови для співпраці між недержавними громадськими організаціями та місцевою владою. "Локальні органи влади завжди знаходяться під пресом державних адміністрацій, і їхній єдиний ресурс - підтримка територіальної громади. А така підтримка можлива лише за умови прозорої діяльності органів самоврядування", - зазначив професор Регульські .
Через кілька років після такої вдалої реформи за ініціативи громадських організацій у західного сусіда почалась кампанія "Прозора Польща". Від початку цей проект підтримувало провідне польське видання - "Газета Виборча". Протягом трьох років кампанії вона надрукувала майже 600 матеріалів про неї.
Метою "Прозорої Польщі" було створення системи ефективного та етичного управління в органах самоврядування, яке б спиралося на 6 засад: прозорість, відсутність корупції, залучення громадян, передбачуваність, фаховість та підзвітність.
Якщо у 2004 році проект підтримали 15 гмін та один повіт, то вже через рік заявки на участь подали майже 800 гмін та повітів держави, що становить 30 % від їх загальної кількості. "А ось сертифікат отримали трохи більше половини, - стверджує керівник кампанії Пшемислав Фенрих. - Це означає, що акція була неформальною, тобто виконати обов`язкові вимоги змогли далеко не всі". Серед таких завдань він назвав запровадження Карти послуг, які надає орган місцевого урядування, ухвалення Етичного кодексу, нові принципи співпраці з неурядовими організаціями, прийом на роботу співробітників виконкому за конкурсом, прозорість у формуванні місцевого бюджету та його видатків.
З 2008 р. за сприяння люблінської Фундації Розвитку Місцевої Демократії стартувала кампанія "Прозора Україна". Перші семінари для українських експертів відбулись у Львові, Дніпропетровську, Черкасах. Згодом вони здійснили навчальні візити до Любліна, Кракова та Щецина.
Загалом же в рамках реалізації проекту "Прозора Україна" підготовлено десятки експертів з усіх областей України. Основним їхнім надбанням є детальна програма дій та методичне забезпечення, яке дозволить застосувати універсальні підходи для вирішення завдань програми "Прозора Україна" на території будь-якого регіону країни. Визначальною є лише одна умова - щире бажання якщо не "верхів", то "низів" змінити життя громади міста, району, чи села на краще. А це означає, що всі дії обраної народом влади мають бути відповідальними, прозорими та передбачуваними.
Вже на першому етапі "Прозорої України" спільними зусиллями експертів обох країн був виданий тематичний посібник з текстами про досвід Польщі та реалії України. Докладніше про нього ми спробуємо розповісти згодом.
Проект, зрозуміло, мусить бути тривалим та багатогранним як, власне, і місцеве врядування як таке. Тому й реалізація його відбувається поетапно і доволі неоднозначно. Проте й певні проміжні результати вже є. Не вражаюче масштабним, але дивовижним є приклад села Баранинці Ужгородського району на Закарпатті. Мабуть, значною мірою це заслуга яскравого та неординарного сільського голови Павла Чучки та його однодумців.
Сайт Баранинської сільської ради - дуже скромний за дизайном, проте достатньо активно оновлюється і містить таку інформацію, яку ви не знайдете на інтернет-порталі міськради Харкова, що разів у 700 більший та багатший від закарпатського села.
Особливо вдало в Баранинцях пробують відповідати засадам прозорості та підзвітності. На сільському сайті вміщено реєстр тих адміністративних послуг, які має надавати сільрада. Саме таку інформацію, а вона у мегаполісі на порядок об'ємніша, на харківському сайті члени місцевої громади будуть шукати довго. Щоправда, в інформуванні населення про вже схвалені рішення Харківська міська влада не поступається сільраді Баранинців. Звичайно, на підставі лише інтернет-сторінок не можна робити далекосяжних висновків, проте очевидно, що певні принципи відповідального самоврядування вже прижилися в цьому невеликому селі на крайньому заході України.
І вирішальна запорука вдалого початку реформування в Баранинцях - це, безумовно, політична воля сільської еліти та готовність громади, бодай часткова. Саме цього відверто бракує в більшості наших міст та сіл.
14.01. 2010