Як нас дурять супермаркети... Пастки для довірливих покупців

Надія Анатольєва  |  П'ятниця, 27 лютого 2009, 12:29
Якщо ви ходите раз на тиждень до супермаркету і сума в чеці кожного разу виявляється все більше і більше, це зовсім не означає, що в усьому винна криза. Можливо, магазин «наколює» вас.
Як нас дурять супермаркети... Пастки для довірливих покупців

Обдурити покупця можна як цілком нешкідливими з точки зору закону способами, так і не дуже. З деякими з них ми вас зараз познайомимо.

Спеціальна ціна («особлива пропозиція», «спецакція») – така «приманка» зазвичай розташовується на найвиднішому місці на полиці. Фокус в тому, що ця ціна часто поширюється лише на один вид товару (скажімо, лише на апельсиновий сік або лише на яскраво-рожевий лак для нігтів), тоді як на стенді представлено декілька варіантів. Відповідно, простимульовані покупці кладуть в корзину, не дивлячись, яблуневий сік або темно-бордовий лак, які насправді коштують в 2 рази дорожче.

Крига замість м'яса. Уважно оглядайте шматки, купуючи заморожені продукти, – часто половина риби або м'яса на ділі виявляється... льодом.

Вага упаковки. За останніх 2–3 роки багато упаковок круп, цукру, муки і т. д., які десятиліттями важили 1 кг, «схуднули» – тепер їх вага складає 900 або навіть 850 г. При цьому оформлення упаковки – ідентичне, і ціна не знизилася.

Один за ціною чотирьох. Звертайте увагу на товари, які продаються блоками (йогурти, набори печива і т. д.), – на ціннику вказується ціна за весь блок цілком (скажімо, 1х4), а на касі часто... помножується на 4!

Обважування. Візьміть за правило перевіряти ще раз вагу розфасованих тут же, в магазині, товарів (контрольні ваги згідно з законом мають бути скрізь!) – деколи розбіжність складає від 50 до 200 г. Ця «обманка» діє при продажі розвісної їжі – овочів, фруктів, солодощів, салатів. Вказується ціна, але... за 100 г, а не за кілограм, як всі звикли. При цьому вага «100 г» надрукована найдрібнішим шрифтом в куточку цінника. Формально – ніхто нічого не порушив. Але у покупця повне відчуття, що він купує за даною ціною кілограм.

– Особливо часто такий прийом використовується з дорогими продуктами, – ділиться секретом Алла Демідова, засткерівника відділу маркетингу однієї з столичних роздрібних мереж. – Скажімо, якщо кілограм мандаринів коштує 12 грн., пишемо на ціннику вартість кілограма, але якщо мандарини «заморські» і продаються по 120 грн./кг, то на цінник виносимо, звичайно, 12 грн., щоб не лякати покупців.

«Загубився». Відомий прийом, що прийшов в мережі з заходу, – між двома дешевими товарами з цінниками розташовується один дорогий товар, при цьому – без цінника (або його просто погано видно).

– У покупця спрацьовує «правило ряду», – пояснює психолог Лідія Геворкян. – Очікування, що у ряді схожих товарів і ціна має бути приблизно однаковою. Нажаль, це не так.

Зайва кнопка. Цей «прийом» діє вже на касі. Коли покупець пробиває декілька однакових продуктів (скажімо, три пакети молока), продавець ніби то випадково прокатує штрихкод один зайвий раз. Мало хто помітить, що в чеці напроти позиції «молоко» з'явилася цифра 4 замість 3.

Що робити в таких випадках?
Відповідає Ілля Краснов, юрист з захисту прав споживачів:

– Якщо ціна на касі відрізняється від обіцяної цінником, не мовчіть! Згідно Закону «Про захист прав споживачів», продавець повинен продати вам товар за ціною, вказаною на ціннику, навіть якщо вона нижче реальної. В такому разі сфотографуйте цінник (інакше після скандалу його можуть відразу прибрати або замінити) і вимагайте адміністратора. Він зобов'язаний вирішити ситуацію – продати вам товар дешевше або компенсувати різницю, у гіршому разі – повернути вам гроші і забрати товар.

Якщо ні – пишіть скаргу в двох екземплярах на ім'я директора магазина. Якщо ви вже купили товар, прикладіть чек і знімок: хай буде видно, що ціна розрізняється.
Однак, у випадках, коли ви самі не помітили якусь інформацію на ціннику (дрібна вказівка на 100 г, умови спеціальної акції і т. д.), магазин юридично вважається невинним – просто будьте уважні.
 

comments powered by HyperComments