Укрзалізниця зазнала збитків від пасажирських перевезень на 5,2 млрд грн

Жанна Титаренко  |  Четвер, 11 березня 2010, 12:44
Збитки "Укрзалізниці" від пасажирських перевезень у 2009 р. становлять понад 5,2 млрд грн, у тому числі від приміських - 2,6 млрд грн, повідомляє прес-служба "Укрзалізниці".
Укрзалізниця зазнала збитків від пасажирських перевезень на 5,2 млрд грн

У 2009 р. залізниці України перевезли 490 млн пасажирів.

"Однією із основних причин збитковості пасажирських перевезень є пільгові перевезення, які недостатньо фінансуються з бюджету", - йдеться в повідомленні.

У 2009 р. бюджетами всіх рівнів на компенсацію за пільгові перевезення було передбачено 136,2 млн грн. Залізницями перевезено пільгових категорій громадян на суму 509,9 млн грн, що майже в 4 рази більше від суми, передбаченої бюджетом.

Загалом компенсації отримано лише 164,7 млн грн., що становить 32,3% від суми наданих послуг.

Значні кошти залізниці недоотримують за перевезення студентів та учнів професійно-технічних навчальних закладів. У державному бюджеті видатки на їх компенсацію із року в рік передбачаються в розмірі не більше 38,3 млн грн. Також скрутною залишається ситуація із компенсацією за перевезення дітей віком від 6 до 14 років. Видатки у державному бюджеті на покриття зазначених витрат не передбачаються взагалі. Вже протягом п`яти років залізниці надають пільговий проїзд дітям віком від 6 до 14 років за свій рахунок.

Якщо аналізувати надання послуг за перевезення пільгових категорій громадян з 2001 р., то вони збільшилися більш ніж у чотири рази, а компенсація за надані послуги залишилася майже на одному рівні

У 2010 році кількість пільговиків зросте, в зв'язку  процесами старіння нації в Україні. Збільшується також кількість інвалідів, а особливо  серед дітей.

Пільги, які дають право безкоштовного проїзду, з одного боку захищають бідні категорії населення, а з іншого боку, виводять з рівноваги транспортну систему. У приміських поїздах, особливо влітку, дуже збільшується пасажирообіг, бо активнішою стає торгівля. Пенсіонерки часто беруть маленьке відерце слив, чотири пучки м'яти або кілька головок молодої капусти і їдуть до міста, щоб продати свій товар. Потім, купивши хліба чи масла, повертаються назад. Хто молодший і має більше товару, то намагається, як правило проїхати без квитка. На запитання: "Що у вас за проїзд", часто чується відповідь -"Володимир Великий" (мається на увазі одна гривня). Молодь, яка не має квитків, часто перебігає з одного вагону до іншого під час зупинок.

Щоб старенька бабуся, не вставала в 4 години ранку і не везла продавати свої сливи чи капусту, треба давати більшу пенсію, а замість права безкоштовного проїзду - грошову компенсацію. Таким чином можна суттєво зменшити пільговий пасажирообіг у містах. Якщо дати людині грошову компенсацію, то мало знайдеться охочих їхати одну зупинку в тролейбусі чи автобусі, або цілий день займатися моніторингом цін по всіх базарах міста.

Тим самим, буде суттєва допомога пільговикам, які проживають у селах. Зараз дуже мало хто з такої категорії населення може проїхати кудись безкоштовно автобусом, бо залізниця є не всюди. 

Держава не повинна перекладати ці витрати на транспортну систему, гальмуючи її розвиток. Крім цього, в зв'язку з невиплаченими державними компенсаціями часто підвищується ціна за проїзд. От і отримуємо чітку картину, що працююча людина повинна заплатити податок, збір до пенсійного фонду, а потім ще за проїзд у транспорті за себе і за пільговиків.

За матеріалами Дзеркала тижня 

 

comments powered by HyperComments