Олександр Ярославський і Рахункова палата. Особливості приватно-державного партнерства в Харкові - вони володіють, ми фінансуємо
"У цілому відсутність системного підходу до реконструкції спорткомплексу з боку уряду, неналежне управління реконструкцією Міністерством у справах сім'ї, молоді та спорту, Національним агентством з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 р. з футболу, Харківською обласною радою спричинило суттєві ризики для забезпечення своєчасної підготовки до проведення чемпіонату і досягнення кінцевої мети державних інвестицій" -повідомляє офіційний сайт рахункової палати.
Рахункова палата провела аудит використання коштів державного бюджету, виділених на реконструкцію стадіону "Металіст" . За результатами перевірки її колегія зробила висновок, що Кабмін і обласне керівництво у 2008-2010 рр. "не забезпечили системного підходу до організації реконструкції стадіону, який належить КП "ОСК "Металіст". У результаті терміни завершення робіт, встановлені урядом спочатку на грудень 2009 р., а потім - на грудень 2010 р., були двічі зірвані, більше того, "створені передумови для реалізації інтересів приватних структур за рахунок державних коштів".
"Безвідповідальне ставлення КП "ОСК "Металіст" як замовника до надання проектувальнику технічних завдань, неврахування в них у повному обсязі вимог УЄФА щодо стандартів безпеки призвело до неодноразового перероблення проектно-кошторисної документації, затримки виконання робіт і збільшення вартості реконструкції в 1,7 рази (до 762,6 млн. грн.). Зрив термінів завершення реконструкції викликаний також її недофінансуванням з держбюджету в 2009 р. на 36,6 млн. грн, з обласного бюджету Харківської області та міськбюджету Харкова на 47,4 млн.грн. і від приватних структур - на 64,2 млн.грн.", - йдеться в заяві.
У Рахунковій палаті також підкреслили, що в ході реконструкції за рішеннями Харківської облради відчужена низка окремих будівель і об'єктів незавершеного будівництва спорткомплексу, чим зруйнована єдина система управління роботами. Таке відчуження створило умови, за яких залишена у комунальній власності частина спорткомплексу не зможе повноцінно функціонувати як цілісний спортивний об'єкт. Зараз комп'ютерні системи та табло стадіону, а також 55,3% підтрибунних приміщень, призначених для забезпечення проведення змагань (медіа-центр, роздягальні для суддів, кімнати для тренерів, допінг-контролю, медичних процедур), належать приватним комерційним структурам.
Аудитори Рахункової палати відзначили, що частка в статутному капіталі КП "ОСК "Металіст", яка переходить у власність держави відповідно до розміру державних інвестицій, не визначена. Інвестиційний договір від 29 вересня 2009 р., згідно якого держава профінансувала реконструкцію спорткомплексу на 206, 6 млн.грн., у відведені терміни не виконано. У титулах будови, затверджених розпорядженнями Кабміну, містяться перекручені основні техніко-економічні показники. Зокрема, наведені недостовірні дані про обсяги здійснення приватними структурами інвестицій у комунальну власність на суму 116 млн.грн. Вартість реконструкції об'єкта завищена на 230,2 млн.грн. - вона враховує вартість робіт, виконаних або передбачених до виконання комерційними структурами на об'єктах спорткомплексу, які були відчужені та не належать замовнику. Крім того, 60,5 млн.грн. використані з порушенням законодавства через недотримання державних будівельних норм.
Як зазначив голова палати Валентин Симоненко, "відкритий бюджетний кран у юридичному та фінансовому хаосі сьогодні фактично працює в інтересах майбутнього власника стадіону "Металіст". Очевидно, вкладаючи значні кошти в реконструкцію стадіону і прилеглої до нього інфраструктури, держава буде позбавлена можливості використовувати побудовані нею об'єкти після завершення чемпіонату. Частка державного майна, незважаючи на вкладені бюджетні мільйони, може бути втрачена і належати приватній структурі".
За три дні до обнародування звіту Рахункової палати, під час візиту президента до Харкова, О.Ярославський як провідний приватний інвестор доповідав В.Януковичу "в цифрах про приватно-державне партнерство. Він повідомив, що держава дає на будівництво злітно-посадкової смуги Харківського аеропорту 1,1 млрд. грн, з яких на сьогодні вже виділено 400 млн. Ті ж 700 млн., що залишилися, до кінця року напевно теж будуть "освоєні". В свою чергу, компанія Ярославського DCH вкладає 700 млн., з яких вже майже 90 % коштів витрачені. Як вважає О.Ярославський, "це десь паритетні цифри: 1 млрд. 100 млн. - 700 млн.". Він також на зустрічі з президентом підкреслив, що приватно-державне партнерство дозволило побудувата необхідний і для міста, і для Євро-2012 стадіон. "В цифрах це, - за словами Ярославського, виглядає приблизно так: приватний інвестор 240 млн., держава - 520, теж співмірні цифри."
Президент, мабуть, поїхав вповні задоволений. На відміну від Рахункової палати. Серед перелічених державними аудиторами ймовірних винуватців перші три - Кабмін, Міністерство молоді та спорту, Національне агентство з підготовки ще можуть перекладати провини на попередню "нечисту" владу. А вот як бути з Харківською обласною радою, з комунальним начебто підприємством "ОСК "Металіст"? У вказаний в звіті палати період 2008-2010 рр. обласна рада була практично такою ж, як і зараз. Керує нею та ж політична партія, ті ж самі люди. Ще цікавіше, як продовжиться історія такого партнерства, коли стадіон, реконструйований за чималі державні та комунальні гроші, повноцінно використати зможуть лише приватні фірми.