«ДепешМод» і хор монгольських міліціонерів «СтепанГалябарда». Жадана нарешті екранізували

Ольга Телипська  |  Четвер, 26 вересня 2013, 00:40
Усі любителі творчості Сергія Жадана останнім часом жили в трепетному очікуванні прем'єри фільму Михайла Лук’яненка «ДепешМод», яка на широкому екрані представила одну із глав однойменного роману відомого українського письменника. Для екранізації обрали розділ «Ріка, що тече проти власної течії», сама назва і визначила головну тему картини.
«ДепешМод» і хор монгольських міліціонерів «СтепанГалябарда».   Жадана нарешті екранізували

« — Скажіть, ви що, справді п'єте горілку і вживаєте легкі наркотики?

— Ну, правда, — кажу невпевнено.

— Серйозно?

— Ну.

— А в мене, — говорить він із сумом, — ніколи разом не виходило. Або водяра, або драп, розумієте?

— Головне звикнути, — кажу.

— Ну, але як ви себе при цьому почуваєте?

— Як почуваємо? — питаю.

— Так — як ви себе почуваєте?

— Знаєте, — кажу, — я себе почуваю, як ріка.

— Як ріка?

— Так, як ріка, що тече проти власної течії.

Після цього ведучий відразу кладе слухавку — мовчки і трагічно».

С. Жадан. Депеш Мод

Мова у короткометражній стрічні йдеться про трьох харківських пацанів 90-х, котрі шукають четвертого друга, щоб сповістити його по самогубство вітчима. Їхні пошуки тимчасово припиняються в одній із квартир, де зустрівши свого знайомого на прізвисько Какао, обкурені пацани на кухні слухають вечірню програму про британський гурт «Депеш Мод». Однак в музичних перебивках в передачі про історію культового британського гурту звучать пісні у виконанні Степана Галябарди.

Режисер-аматор Михайло Лук’яненко, на рахунку якого є два арт-хаусних фільми, достатньо успішно представив свою нову роботу. Шедевром стрічку назвати хоч і не можна, але все ж радісно, що молодим українським кіномитцям вдається приємно вразити глядача. Звісно є певні проблеми: приміром, акторська гра наче б і гарна, але зі сценічною мовою у хлопців трохи професійні «недомовки». Незважаючи на те, що вони навчаються на акторському відділенні Харківського університету мистецтв, їм в  цьому напрямку ще працювати і працювати. Надто ріже вухо російська мелодика української мови в устах акторів.

Усе начебто і правильно, але – не природно. Певна річ ця проблема двояка: по-перше – в російськомовному оточенні важко досконало володіти іншою мовою, по-друге – професії на це байдуже, вона вимагає відточеної майстерності.

Знято стрічку на гарний, але все ж фотоапарат, але від цього картина не втратила своєї самобутності, навпаки режисерові (звісно, зрозуміло, був би бюджет хороший – була і професійна відеокамера) вдалось відтворити атмосферу його сприйняття 90-х. На підтвердження цього, Михайло Лук’яненко в одному з інтерв’ю «Радіо Свободі» підкреслив, що сцени його фільму наповнені саме його життєвим досвідом. І це справді зчитується та відчувається у роботі режисера. Безумовно це величезний плюс, адже відчутний (а не тяжіючий) голос автора – це перший крок до вибудови свого власного режисерського почерку. Вірю, що пану Лук’яненку це вдасться у майбутньому реалізувати на повну.

Також великим досягнення можна вважати те, що Сергія Жадана, в картині годі було «намацати». Враховуючи той факт, що сценарій мало чим відрізняється від тексту власне роману, режисер, навіть і за мотивами Жадана, але все створив свій власний світ. А це дорого вартує! Музичне оформлення підібране зі смаком і відповідає настроєвій хвилі кінострічки.

Прем’єра фільму відбулась у славнозвісному «Боммері» і зібрала достатню кількість глядачів. Декому прийшлось навіть стояти чи сидіти на східцях. Це безперечно – успіх.

Сміх, відкритість та легкість сприйняття – таким видався вечір із «ДепешМод» в компанії  «хору монгольських міліціонерів «СтепанГалябарда» у режисерській концепції Михайла Лук’яненка.

Згадувана на початку, головна тема картини, що звучить як: «ріка, що тече проти власної течії» залишила приємно-легкий та сумний водночас післясмак не тільки фільму, а й самого життя.

Покоління 90-х чи то 2000-х наче і відрізняється між собою, але все ж має спільні риси. Які саме? Тотальна непотрібність всім і самому собі, байдужість та цинізм. Якщо у 90-х це все супроводжувалось  вуличними бійками, безробіттям та оковитою, то у 2000-х ці процеси стали просто на просто більш «окультуреними», а суть залишилась тією ж:

«Після цього ведучий відразу кладе слухавку — мовчки і трагічно».

С.Жадан. Депеш Мод

За течією, проти течії – кожен пливе туди куди йому потрібно. І зрештою, головне – що пливе, адже в кожного свій шлях до самого себе.

comments powered by HyperComments