Харків’янки з’явилися у перших в світі виставах з доповненою реальністю

Вівторок, 27 липня 2021, 20:23
Харківська хореографка Ольга Дробиш - LeRoy Dance Company - і танцівниці Каріна Алімірзаєва та Юлія Циб взяли участь у проєкті «ALTstage: Крок з екрану». Це розроблена в Україні міжнародною командою унікальна технологія використання доповненої реальності (AR) разом з живими подіями або відеоконтентом.
Харків’янки з’явилися у перших в світі виставах з доповненою реальністю

Зараз спробувати, на що здатна ALTstage можна на сайті altstage.com.ua — його відкрили для всіх бажаючих. Там представлені чотири вистави сучасного танцю з AR, в тому числі перформанс харків’янок «Поза часом». Подивитися їх можна будь-де, безкоштовно, маючи лише ноутбук або комп’ютер та сучасний смартфон з відповідним застосунком.

«Уявіть, що площина екрану та простір сцени більше не відділені одне від одного. Актор прямо на ваших очах стає то пласким, то об'ємним і може вільно пересуватися між екранною та сценічною реальностями. Чи бачили ви щось подібне? Чи відчували присутність актора прямо тут, у вас вдома, у тривимірному просторі перед екраном? Ми хочемо подарувати вам ці відчуття», — стверджує менеджер проєкту ALTstage Олександр Маншилін.

Побачити, як це працює, можна  на сайті altstage.com.ua, попередньо встановивши мобільний застосунок ALTstage через Google Play чи App Store. Ваш ноутбук стане сценою, а танцівники зроблять крок з екрану та з'являться на клавіатурі. Цей режим роботи технології розробники назвали HOME. Інший режим — LIVE — створений для живих подій, наприклад, театральних вистав: сценічний простір ділиться на три шари — екран проєкції, живих виконавців та доповнену реальність, а всі присутні глядачі одночасно бачать AR через власні смартфони.

«Є хореографи, які працюють тільки з тілом, вивчають його, трансформують свої думки для глядача виключно через тіло танцівника, — розповідає Ольга Дробиш. — А є ті, хто люблять залучати технології: мультимедіа, проекції, літаючих дронів, роботів. Наш проєкт, звичайно, більше підходить до другої категорії. Так ми шукаємо найкращі способи передати глядачам образи видимого і невидимого світів».

За словами харківської хореографки, щоб зробити виставу у новому форматі їй довелося стати посередницею між продюсерами і власними танцівницями,. До останнього дня вони не до кінця розуміли, як це буде виглядати. Але, коли танцівниці побачили відеозапис першого прогону, були у захопленні. 

«Я із задоволенням погоджуюся на пропозиції Олі Дробиш взяти участь в нових проектах, — говорить танцівниця Каріна Алімірзаєва. — Тим більше в такому інноваційному. Ми не повністю розуміли, що це, як це буде виглядати в підсумку, але ми відчували, що одержуємо унікальний досвід, знання, натхнення. Так і вийшло».

Її партнерка по сцені Юлія Циб зауважує, що працювати у новому форматі набагато важче, бо треба мислити не у трьох вимірах, а в трьох просторах: «Тут три реальності, три сцени, і ти можеш існувати одночасно на всіх трьох. Але при цьому втричі складніше бути присутньою там не просто технічно, а й емоційно — проживати танець в кожній з реальностей».

Як українцям вдалося зробити те, чого не робив ще ніхто у світі, пояснює Антон Овчінніков, креативний продюсер ALTstage: «Ми працювали у двох напрямках. Перший — синхронізація потоків відео у доповненій реальності та на екрані. Це давало можливості для поєднання двох реальностей в одну. Другий напрямок — створення можливості відтворювати у доповненій реальності волюметричного (об’ємного) відео. Не 3D-моделі, а саме відеозапису реальної людини. Вдалося оптимізувати його до такого стану та об’єму, щоб зробити придатним для відтворення більшістю сучасних смартфонів. Як жартують наші програмісти, «засунули двигун від літака під капот автівки».

Для демонстрації прототипу технології ALTstage було створено чотири коротких перформанси сучасного танцю. Іхні автори: Ярослав Кайнар, Ірина Башук, Ольга Дробиш та дует Ольги Безгінової та Анастасії Кузьмічьової. Але можливості застосування технології набагато ширші, тому на перші презентації в Києві, крім ЗМІ, були запрошені представники фешн-індустрії, театру, індустрії розваг, сфери освіти та навіть агробізнесу. В результаті розробники проєкту одержали кілька пропозицій співпраці.

За допомоги ALTstage можна створювати контент для різних видів мистецтва, освіти, медіа, маркетингу, реклами — будь чого, що треба презентувати. Розробники знайшли способи зробити технологію придатною для використання із звичайними гаджетами, та доступною для проєктів з невеликими бюджетами. А головним завданням проєкту є не пропозиція готових розважальних або мистецьких перформансів, а надання нових сучасних інструментів для цього. «Це як у крафт-ресторані: ми не пропонуємо вам готовий бургер за рецептом. Ми пропонуємо вам інгредієнти, з яких ви самі можете створити свій неповторний бургер», — пояснює Олександр Маншилін.

Ідея ALTstage належить німецькому режисеру та драматургу Максу Шумахеру. Разом з Post Theater її втілюють українські Платформа сучасного танцю та IT-компанія WeAR Studio. Проєкт реалізується за підтримки Дому Європи (програма Європейського Союзу) та Українського культурного фонду (УКФ). Восени розробники запустять платформу ALTstage, де можна буде розміщувати контент у цьому форматі та  ділитися ним з глядачами.

ALTstage

Платформа сучасного танцю

Post Theater

WeAR Studio

comments powered by HyperComments