Транспортна система в Харкові є найбільш закритою
Про це розповів Анатолій Стоян, експерт ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регулярної політики». Він розповідав про проект «Превенція корупції в транспортній сфері у 22 областях України», в межах якого експерти дослідили офіційні веб-сторінки місцевих рад та їх профільних підрозділів.
«Безумовно, за рік, два, три корупцію не подолати, – зазначив він, – бо вона є в кожній країні. Але рівень корупції різний. Є низький, а є, як в Україні, досить високий. І індекс корупції показує, що Україна не зсувається з цих позицій. І саме транспортна сфера визначена однією з самих корумпованих в Україні. Тому цей проект присвячений запобіганню корупції в транспортній сфері».
Щоправда, після проведення моніторингу експерти зробили висновок не на користь Харкова: «Харківська міська рада виявилася найгіршою серед інших міст, – розповів Стоян, – саме у прозорості свого сайту щодо транспортної сфери. 3,2%, це поруч з Херсоном і Тернополем. Найкращі показники були в Житомирі, Вінниці, Луцьку. Які у нас претензії до харківської міської ради? Нас, як пасажирів, цікавить кілька першочергових питань. По-перше, нас цікавлять тарифи. Влада, на жаль, не підтримує позицію громади, її життєвий рівень, а прислухається до перевізників».
За підрахунками експертів, обсяги витрат з місцевих бюджетів на транспортну сферу у 22 областях України перевищують 33 мільйони євро. І в такому рівні корумпованості, вони, зокрема, звинувачують наявність досить великої частики готівки. Також є чимало нарікань на самих перевізників: наприклад, вони ігнорують наявні закони та правила, самі виступають джерелом корупції та «чорної готівки» у великих обсягах.
А якщо говорити про харківську міську раду, то вона, за висновками учасників проекту, утаємничує для широкого загалу інформацію щодо результатів конкурсів, власників перевізників, договорів, паспортів маршрутів, тарифів вартості проїзду в громадському транспорті, рішень щодо порушень виконання договорів та заходів контролю тощо. Окрім корупції, в транспортній системі актуальною є проблема відсутності громадського контролю. За словами Анатолія Стояна, прозорість та відкритість може допомогти в боротьбі з цим згубним явищем.