Виборча кампанія на Харківщині не відрізняється демократичністю
Сьогодні, 16 липня відбулася презентація проекту «Просування демократичного голосування у Східній Україні». В її межах експерти «Обсерваторії демократії» розповіли про тренди виборчої кампанії в Харківській області, а також навели приклади незаконної та недемократичної агітації з боку кандидатів в депутати.
«Це політична заангажованість та участь представників органів влади в агітаційних заходах кандидатів, – розповіла експертка Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» Марія Ступіна, – це спостерігається дуже часто. Особливо поточний місяць був наповнений різними святами на зразок Івана Купали та Дня сім‘ї. І кожен кандидат дуже активно це все використовує. Влаштовуються якісь заходи, на яких присутній мер. От із останніх: 14 липня Мисик провів на стадіоні захід в честь Дня сім‘ї. На ньому також був присутній мер. І це потім висвітлювалося в різних ЗМІ, в тому числі й тих, що знаходяться в комунальній власності. Що також є правопорушенням».
Також були зафіксовані такі порушення, як використання в агітаційних матеріалах зображень президента та мера Харкова, використання стилістики та кольорової гами іншої партії (таке сталося зі «Слугою народу»), наявність прихованої політичної реклами кандидатів в ЗМІ, в тому числі й тих, що знаходяться у комунальній власності, розповсюдження так званого «чорного піару». Також було помічено використання кандидатами благодійних фондів задля власного піару. Наприклад, саме через них вони організовували розважальні заклади та роздавали невеличкі дарунки – наприклад, аптечки. В народі це явище отримало назву «гречкосійство».
«На цих виборах було більше видовищ, а не хліба, – зазначив експерт Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» Антон Авксентьєв, – особливо порівняно з виборами 2014 року. Та взагалі, «гречка» у 2015 році вже трансформувалася в аптечку. З подачі Олександра Доровського в 169 окрузі. Він придумав, що «Гречка – це ти купуєш за їжу, а аптечка – піклуєшся про здоров‘я». І коли Доровський знімався на користь Грановськго, він цю ідею залишив. Підкупає стратегія добрих справ. Це маленькі івенти, свята, караоке в мікрорайонах».
За словами директорки Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» Вікторії Шевчук, це все порушення демократичних практик. Як мінімум – порушення рівності всіх учасників під час виборчої компанії.
«Це незаконний вид агітації, – зазначила Шевчук, – але це дуже важко довести на практиці. І, звичайно, він показує дуже низький рівень розвитку електоральної свідомості та суспільства загалом. При чому, воно дуже важко виявляється офіційними спостерігачами та громадськими організаціями. Особливо на місцевому рівні, де панує закон мовчання. Тобто, виборці беруть, проте неохоче діляться доказами, які можуть використовуватися, скажімо так, в судових розглядах. Особливо вони відмовляються свідчити».
За її словами, підкуп виборців, по своїй суті, є ганебним явищем. Люди віддають голос за кандидатів, які вже принесли їм певний зиск – облаштували доріжку поблизу будинку чи організували свято для дітей. Погіршує ситуацію і той факт, що виборці мало розуміють роль мажоритарних кандидатів в політичному житті країни. А самі мажоритарники демонструють політичний розвиток на рівні дитячого садочку: виборці щасливі та ситі, тому все буде добре. За словами Шевчук, в країні просто необхідно будувати більш високу політичну культуру – коли людям вже точно не потрібні будуть дрібні подачки від політиків.