В Україні спостерігається порушення прав дитини і знищення спеціальної освіти – Сушко
Це одне із завдань Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування випадків та причин порушення прав дитини, наголосив голова комісії, нардеп від фракції «Слуга народу» Павло Сушко.
«Прагнемо не лише зберегти систему спеціальної освіти для дітей з інвалідністю, а й домогтися розвитку і впровадження якісної інклюзії. Щоб кошти, виділені на неї, використовувалися за призначенням. І батьки мали можливість обирати форму навчання для своїх дітей, – заявив на брифінгу в кулуарах Верховної Ради Павло Сушко. – На адресу ТСК ми отримуємо численні звернення від батьків, що інклюзія на місцях не працює. Альтернативи для навчання дітей з особливими освітніми потребами – не створено».
В цьому депутати переконалися на власні очі, відвідавши ряд областей в рамках виїзних засідань ТСК.
Впровадження інклюзії складний та тривалий процес, який вимагає наявності достатньої кількості фахівців та коштів, переконаний Павло Сушко.
«Якщо є діти, яким доступна та підходить інклюзія, то це добре. Але завжди буде з’являтися категорія дітей, яким інклюзія не підійде з тієї чи іншої причини, або які будуть мешкати у віддалених районах з утрудненим пересуванням. Дітям з тяжкими нозологіями кожна поїздка дається великими зусиллями», – розповів голова ТСК.
За його словами, у загальноосвітніх школах відсутні необхідні фахівці. Реабілітологів, дефектологів, спеціалістів із навчання жестової мови та шрифту Брайля в усій країні не вистачає.
«Програма навчання у спеціальних школах довша, ніж в загальноосвітній школі. А тому в інклюзивних школах діти з нозологіями будуть вимушені або відставати від програми, або навчатися не з однолітками. Залишивши спецшколи, ліквідувавши при них пансіони, одні діти будуть мати доступ до спеціальної освіти, а у інші у селах – ні. В останніх буде лише одна альтернатива: інклюзія, яка їм може не підійти. Або – індивідуальне навчання, що вочевидь не сприяє соціалізації та розвитку дитини. Це – пряма дискримінація дітей за ознакою місця проживання, – переконаний Павло Сушко.
Висновок один: розвиток інклюзії та соціальних послуг не повинен відбуватися шляхом знищення спеціальної освіти.
«В усьому світі існують спеціальні школи, то чому в Україні їх так масово і наполегливо закривають? Перешкоджають дітям з ООП у доступі до неї. За кордоном спеціальна освіта розвивається паралельно з інклюзивною. Навколо спеціальної школи розбудовується специфічна інфраструктура та центри допомоги особам з інвалідністю», – сказав Павло Сушко.
Нардеп вкотре порушив питання розвитку інклюзії і неприпустимості знищення спеціальної освіти на брифінгу в кулуарах Верховної Ради.