Храм Святої Рівноапостольної Марії-Магдалини при Свято-Вознесенському Храмі в Харкові (Липовий гай) (фото)
Інтерв'ю з доцентом кафедри реконструкції і реставрації архітектурних об'єктів Харківського державного технічного університету будівництва і архітектури Лопатьком Володимиром Михайловичем.
- Володимире Михайловичу, розкажіть про історію створення храму.
- Історія створення цього проекту така: один бізнесмен на честь покійної своєї матері Марії виявив бажання створити що-небудь прекрасне і досконале, яке б приносило людям одночасно і духовною красу, і місце, де можна було б помолитися. Так з'явилася ідея побудувати храм Святої Рівноапостольної Марії-Магдалини. Я як архітектор підтримав цю думку, адже мені цікава була така робота, тим більше, якщо усе це знаходиться в тій місцевості, де я мешкаю сам. У Липовому гаї ще до цього проекту існував (і існує до цього дня) Свято-Вознесенський храм, який споруджений з цеглини, тому церква Марії-Магдалини зараз є одним з оригінальних храмів, адже зроблена з чистого дерева, що не зовсім характерно для Харківської області. На Харківщині, а також на більшості територій Східної України рідко зустрічаються церкви дерев'яного типу. Настоятель храму Батько Михайло теж підтримав ідею створення обителі такого характеру.
- Хто брав участь в створенні шедевра дерев'яної архітектури?
- Я безпосередньо керував проектом, студенти-випускники брали головну участь в усій роботі, можна сказати, був створений авторський колектив: А. Асанова, С.Толмачова, А. Брюховецький, С.Моісеєнко,О. Показій - усе це талановиті архітектори, які творили над проектом, що поєднує в собі елементи різних стилів. У нас в інституті є кафедра проектування, а студенти спеціалізуються на таких темах, як проектування церковних будівель, дерев'яної архітектури.
- В якому році було почато будівництво храму і коли завершилася робота?
- Робота проводилася оперативно, адже в цей проект була вкладена велика сума, приблизно 0,5 мільйона умовних одиниць. Почалося будівництво в 2005 році, а закінчили його в 2006 році, всього за 1 рік силами талановитих студентів-архітекторів був готовий проект, а силами умілих майстрів-будівельників зведений дерев'яний шедевр.
- Розкажіть трохи про саму дерев'яну архітектуру, звідки взялася назва храму?
- Сама дерев'яна архітектура зародилася на півночі Росії, там де знаходиться лісова зона, де переважають різні види листяних і хвойних порід, здавна на Русі будувалися дубові хати, тереми, а також релігійні храми, церкви, собори і цілі духовні комплекси. Я сам родом з Росії, північної її частини, тому мені дуже близький характер побудови будівлі з дерева. У мене є багато робіт, створених в цьому дусі, у дусі Півночі, російської самобутньої Півночі.
- В чому полягає основна особливість Північного російського стилю в архітектурі?
- Головна особливість полягає в певному характері зрубу дерева, в спеціальній кладці дерев'яних колод, виточених за принципом Північного народного стилю, де дотримуються точні розміри і відстані, де зроблена з колод кладка створюється без єдиного залізного цвяха, використовуються так звані дерев'яні цвяхи, за допомогою яких будується уся система кріплення. На цьому грунтується вся дерев'яна російська архітектура.
- Які стилі, окрім Північного, поєднуються в архітектурі храму?
- Тут є еклектичність стилів, вона спостерігається в тому, що верх храму виконаний у візантійському стилі, куполи мають споріднену цьому стилю форму, чотиригранні і шестигранні з гострим шпилем, на самому верху яких знаходяться хрести православного типу.
Вражає кольорова гама поєднання зеленого і золотого, привертає увагу натуральний колір дерев’яних стін будівлі. Будівля подібна до терему своєю зробленою з колод конструкцією, своїми банями і позолоченими шпилями нагадує щось візантійське. Металева візерункова конструкція, що зображує виноградну лозу і великі красиві грона, надає входу храму південний або східний відтінок, ось так зливаються два стилі північний і південний.
- В чому привабливість внутрішнього інтер'єру церкви?
- Внутрішній інтер'єр чудовий теж гармонійним поєднанням металевої унікальної люстри, виконаної ажурним прийомом, - подібно до конструкції при вході, що імітує виноградну лозу, - а також поєднанням розписної стелі, яскравих ікон, позолоченого вівтаря.
Гармонія дерева, металу і яскравих фарб образів створює атмосферу світла, радості, духовності, постійного свята, де приємно помолитися, подумати про вічний. Дерево карпатської хвої зберігає свій відтінок і наповнює храм особливим світлом, теплом, духом, енергією. У храм завжди хочеться заходити і радіти.