Олександр Чумак: Інвестиційних грошей достатньо, але підприємці не вміють їх отримувати
«Багато підприємців, на жаль, не можуть вбити у собі радянський менталітет. Індіанська приказка говорить: «Якщо кінь здох, з нього потрібно злізти». Маленький приклад: найбільший в Європі ринок «Барабашово». За останні кілька років десь 30-35% торговельних місць або померли, або повільно вмирають. І ось в 2015 році виходять люди з вимогою знизити вартість орендної плати за місце. Хто виходить, як ви думаєте? Представники павільйону «Хутра», який торгує шубами. Ви уявляєте, що таке 2015 рік? Вони завезли нову партію шуб за новим курсом і спробували торгувати цими нещасними. Товариші не розуміють, що у них зараз вже немає споживача. Люди не можуть купити їх шуби за новими цінами, тим більше, після кризи 2014 року. На жаль, ці горе-підприємці нікого не чують», — розповів Олександр Чумак під час публічної дискусії журналістів і бізнесменів Харкова з командою Team Europe, що відбулася в арт-просторі «Циферблат».
Експерт впевнений, що нинішніх обставинах виживе гнучкий: «Ви пам'ятаєте першу хвилю кризи 2009 року? Нас тоді вперше за десять років добре так притиснуло. І вижили, як не дивно, торговці з «Барабашово», які, замість того, щоб торгувати Китаєм, почали це ж самі виробляти. Те, чим до цього торгували». Наприклад, обігрівальними приладами.
«Сьогодні перехід на стандарти Євросоюзу є проблемою для бізнесу. Якщо великі виробники, монополісти можуть собі це дозволити, оскільки для них це не так дорого — ну нехай, 5% в собівартості продукції — то для малого або середнього бізнесу це істотно дорожче. І швидко переорієнтуватися, щоб нашу продукцію можна було продавати в ЄС (а споживач в Європі є — це сотні мільйонів споживачів!), йому важко», — наголосив Олександр Чумак. Він розповів, що в Україні досі працювали за старими радянськими стандартами.
Тому, найперше, малому і середньому бізнесу потрібні інвестиції від держави та ЕС для переходу на європейські стандарти. «Знову ж, інвестори європейські, які зацікавлені вкласти гроші сюди в зростаючий бізнес на європейських умовах. Тобто, не під 30-40% в день, грубо кажучи, як у нас банки дають, а нормальні європейські інвестиції, 3-5-7, ну 11% від сили», — каже президент асоціації часних роботодавців.
Олександр Чумак закцентував на тому, що вільних інвестиційних грошей є достатньо, але часто підприємці не вміють їх отримувати: «люди елементарно не вміють зробити пропозицію свого продукту інвестору, який готовий підтримати ваш бізнес при наявності просто грамотного бізнес-плану». При цьому сьогодні європейські інвестиційні компанії готові розглядати бізнес-плани у вигляді презентацій, і вибирати те, що їм цікаво. В тому числі, і бізнес-плани переселенців. За словами президент асоціації часних роботодавців, збільшується кількість програм для учасників АТО.
«У нас є проект, який ми реалізуємо разом з міжнародним фондом «Відродження», в рамках якого ми допомогли відкрити бізнеси 35 переселенцям. Створено понад 60 робочих місць, бюджет проекту склав 2 мільйони гривень, з яких 1,5 мільйона надійшло від фонду «Відродження». Ми вклали в проект 1 мільйон 365 тисяч гривень, з яких 310 тисяч —- це гроші приватного харківського інвестора», — зазначив експерт.
Довідка. Президент асоціації приватних роботодавців Олександр Чумак є експертом групи Team Europe Представництва ЄС в Україні. Під час своєї першої зустрічі в Харкові експерти Тeam Europe підтримали діалог про перспективи і потреб Харківщини в контексті євроінтеграції, торкнувшись таких тем, як нові можливості зони вільної торгівлі з ЄС і те, як ними скористатися підприємцям Харківщини; в повній мірі Харківщина використовує свій потенціал торгівлі з ЄС; що необхідно, щоб товари харківських підприємців з'явилися на європейських ринках; де можна отримати інформацію про вимоги експорту в ЄС.