У Харкові покажуть свій «Український натюрморт»
Виставка відкриється 24 липня у Харківській муніципальній галереї о 18.00. Вхід - вільний.
З концепції проекту:
"Розуміючи, що якогось особливого «харківського натюрморту» (на відміну від “харківської пейзажної школи”) не існує, куратор проекту відібрав роботи видатних, відомих, налаштованих на експеримент зрілих і молодих мистців (21 автор), в творах яких натюрморт постає як платформа жанрового різноманіття і технічної маестерії. Втім є відчутним особливий підхід до цього жанру саме з боку харківських мистців — кадрування, геометризм, просторова акцентуація, фокус прямого бачення предмету, поєднання лінійності форми с живописною орнаментацією та декоративізмом. Поруч з традиційними натюрмортними мотивами — чашка, келих, вазон з квітами, фрукти, мушля та інше, автори увводять в речовий простір натюрморту символи сьогодення і сучасного предметного оточення людини. Фантазія навмисно зтикається з реальністю, щоб потім огорнутися на абстраговані форми обраного жанру.
Не випадковим є і те, що в назву проекту покладено німецький відповідник голландського терміну stilleven (нерухома натура), який дає можливість глядачу зосередитися на сутнісних якостях зображального предмету та на знакових властивостях самого жанру, експериментальна функція якого з плином часу лише зростає. Німецьке слово Stillleben, винесене на афішу проекту, тут є сигналом європейськості й сучасності в мистецьких одкровеннях харківських авторів. Крім того, цей термін свідчить, що з nature mortу предмет образотворення перетікає у некласичний nature vivante – гімн неупередженого погляду художника на світ і людину.
Для авторів суміжного з Києвом проекту натюрморт є своєрідною моделлю організації живописного, графічного, інтермедіального простору, школою візуального експерименту, у межах якого саме через цей жанр підкреслено індивідуальну творчу мову кожного з художників.
Важливим є й те, що проект поєднує в єдиній експозиційній площині не лише традиційні техніки образотворчості і візуальності (живопис, графіка), а її найсучасніші форми – фотографію, інсталяцію, відео-арт, графічну візуалізацію символічного спрямування. Концепція проекту вимагає навмисного протиставлення робіт класичної і некласичної естетики, різного формату та засобів бачення мотиву. Синтетичний та аналітичний варіанти жанрового втілення предмету міцно тримаються один одного, не розхитуючи ідеї Stillleben.
Натюрморт – один з різновидів бесіди художника з натурою. Харківські мистці доводять, що він є також одним з найдосконаліших механізмів розробки нового розуміння візуального простору і пластичної мови, в межах якої виявляється найновітніше розуміння живої форми і духа творчості.
Олег Коваль, мистецтвознавець".