Розмова-спогад зі співзасновником PRIME Orchestra, продюсером та режисером Юрієм Рибалкою відбулася напередодні ювілею: відомий багатьом харків'янам МС Риба святкував "перші 50". Ми скористалися цим приводом, щоб згадати його яскравий творчій шлях, і не пошкодували.
Як називався населений пункт, з якого ти приїхав підкорювати Харків? Мій, наприклад, Луганськ.
– Ну, тоді ми земляки: я родом із селища Нижня Дуванка, Луганської області — можна сказати, що приїхав із села. За радянських часів у мене там перспектив на старті було небагато: після 8-го класу — або йти вчитись на кранівника/зварювальника, або сідати на трактор у колгоспі. Ну, або як мій батько — за кермо вантажівки, на якій він їздив у рейси по інших областях.
Тобто шансів стати режисером зовсім не було?
– Дуже мало)) Принаймні, коли я озвучив цю ідею батькові, захоплення на його обличчі я не побачив. Він, звісно, сподівався, що я продовжу його справу: на той час він уже був інженером у «Сільгосптехніці» (в сучасному розумінні — велике СТО для автомобілів і тракторів). До цього довго і багато працював водієм, поки не зайняв цю посаду. Відповідно, радив мені вступати до Куп’янського Автодорожнього Технікуму, а потім — до Харківського Автодорожнього Інституту, що на той час вважалося дуже серйозним. Але я сказав: «Ні, піду в режисери». У 1991 році вступив до Харківського Державного Інституту Культури на відділення режисури масових свят і шоу. Я саме не в театр хотів, а в масову режисуру.
Прямо бачу батьків, які кажуть: «Синку, одумайся! Це ж, м’яко кажучи, складна професія»))
– Приблизно так і було. Думаю, вони тоді сприймали це як підліткову дурість. Але я все одно настояв на своєму.
А де ти надихнувся на режисуру?
– Джерел натхнення було кілька. З одного боку, мої друзі — ми були просунутою компанією: захоплювались закордонною музикою, організовували шкільні вечори. Потім — учителька російської мови та літератури, Раїса Сергіївна. Вона прищепила мені любов до літератури, поезії, і загалом я почав дивитися на багато речей інакше, повірив у свої сили. Це був кінець 1980-х: перебудова, гласність тощо. Я вперше прочитав Булгакова, Бродського, захопився поетами «срібного віку» — ну який уже там автодорожній інститут?) І на додачу ще пішов до шкільного драмгуртка, який вела Лєна Ладига. Хоча, чесно кажучи, на той момент мене там у першу чергу приваблювали дівчата, а вже потім — драматургія)). Мама підтримувала добрим словом і вірила, що в мене все вийде. А тато сказав: «Ну, на здоров’я, але допомагати ми тобі не будемо» — сподівався, що я передумаю. Та й особливо нічим було допомагати. Все розвалювалося, радянська країна тріщала по швах, люди в нашому селищі, як і по всьому СРСР, ледь зводили кінці з кінцями.

Академія Культури: курсова вистава (1995)
Спочатку я навчався на заочних підготовчих курсах — хотів вникнути в усе. У результаті, у 1991 році вступив до Харківського державного інституту культури на відділення режисури масових свят і шоу. Я саме не в театр хотів, а в масову режисуру. Мені пощастило: на першому курсі мене навчав крутий практик масової режисури — Яків Крендель. Щоправда, недовго — через рік він емігрував до США. Сама система навчання, однак, мені здалась не надто ефективною: мені бракувало відкриттів у професії. До того ж Союз розвалився, купа подій, усіх трусило, тому вже після першого курсу, у 1992 році, я почав експериментувати сам: купив апаратуру, почав організовувати заходи, вечірки, діджеїв знову... Паралельно продовжував навчання.
Викладачі тоді, напевно, були легендарні?
– Дуже класні! Анатолій Зіновійович Житницький, Фелікс Аркадійович Чемеровський, Тетяна Олександрівна Логінова. Група була чудова. А куратор курсу, Сергій Іванович Гордєєв, прищепив безцінну якість режисера — добиватися потрібного результату попри будь-які труднощі та виклики.

Академія Культури: курсова вистава (1995)
Робити щось своє було не лише круто і романтично, а й життєво необхідно. На початку 90-х це саме так і було. Студентам потрібна була не тільки духовна їжа)) З досвідом приходило й усвідомлення: коли берешся влаштувати вечірку — всі натхненні, охоче допомагають.. А щойно вона завершується — лишаєшся сам: прибирати, вивозити все за власний рахунок. Саме тоді романтика стикалася з реальністю.
Заробляв тоді, очевидно, діджеєм?
– Ну звісно. За пульт я вперше став ще на шкільних дискотеках і в сільському Будинку Культури. Наступним етапом, на початку 90-х уже в Харкові, була робота в диско-клубі «Апрель» на Одеській, влітку — у Ялті. А згодом — вихід на клубну сцену, але вже в іншій ролі.

Диск-жокей Риба та напарник по світлу Дмитро, диско-клуб "Апрель" (1992)
У 1993 році ми з моїм однокурсником Дмитром Тітовим запропонували арт-директору нічного клубу «Пелікан» Олегу Орлову власне шоу. Це був авторський перформанс, присвячений творчості Майкла Джексона — такий собі impression: з постановкою, танцюристами, монахами з факелами тощо. Олегу виступ здався кумедним і сподобався. Так ми й познайомилися, не підозрюючи, що це знайомство переросте в дружбу і багаторічну співпрацю.

Олег Орлов та Дмитро Палкін в Діско-2000 (1997)
Що відрізняло «Пелікан» від інших подібних закладів?
– На відміну від «Меридіана», який тоді був просто дискотекою до другої ночі, «Пелікан» став першим у Харкові клубом у класичному розумінні: з шоу-програмами, виступами зірок, казино, дискотекою, стриптизом, обмінником і бандитами. Для студента Інституту Культури — можна сказати, солідний старт))
Паралельно мене тягнуло ще в інші цікаві напрямки — певний час працював на телебаченні з Рамілем Бікмуліним. Студія «Lenar Prime» на початку 90-х знімала рекламу й тележурнали-комікси «Каламбур», «Магазин Фу» («Деревня дураков»). Я там був адміністратором (а паралельно — і звукорежисером). У 1994 році навіть зняв свою авторську програму «Тусовка» для телеканалу «Оріон», яку ми ночами монтували з з моїм однокурсником Михайлом Комаровим. Але тема не пішла, бо треба було фінансування, а ніхто не розумів, навіщо витрачати рекламний бюджет на музично-молодіжну передачу про субкультури, брейк, скейтбординг і стріт-арт, якщо це не приносить прибутку одразу.
У будь-якому випадку, робота на телебаченні теж дала дуже цікавий досвід. Як показав час, практичне знайомство з різними напрямками потім допомагає розвиватися як універсальному фахівцю у сфері шоу-бізнесу. В інституті ж цьому не навчали — тож доводилося просто брати й набивати гулі.
Але потім був ще один етап: радіо?
– Так, перша спроба побути радіо-діджеєм була в мене на «Х-Радіо», де директором був Дмитро Грицький. Але після кількох ефірів я відмовився: після живого контакту з публікою було складно переключитися на віртуальну аудиторію слухачів. Мені було важливо відчувати реакцію залу прямо в моменті — саме від неї залежав мій сет (тоді це ще називалося «компіляція»).
А ти не пробував уявляти, що «на тому кінці» сидить просто людина, яка прокинулася, п’є каву з бубликами і слухає тебе?
– Або, навпаки, думає: «Та закрий вже пельку, дай нормальну музику послухати!»)) Ні, мені тоді це не зайшло.

Радіо Фаворит (1996)
Проте, дивовижним чином, вже за рік доля звела тебе разом з Євгеном Боровських. Цікаво було створювати Радіо «Фаворит» з нуля?
– Ми справді, як директори, запускали цей проєкт «під ключ»: від вивчення принципів роботи радіопередавача, отримання частоти та закупівлі студійного обладнання — до створення формату, фонотеки, запису джинглів, штатного розкладу діджеїв тощо. Це ще були часи пейджерів: у приміщенні поруч із нашою ефірною студією на вул. Дерев’янка (на території ТРЦ) сиділи дівчата-операторки, які приймали повідомлення й пересилали їх на ці примітивні, за сьогоднішніми мірками, пристрої.

Радіо Фаворит (1996)
Ну, чому ж — не так давно ось ізраїльський Моссад підірвав пейджери купі терористів. Хоча, погоджуюсь: коли зараз люди дивляться якийсь американський фільм 1990-х, де кажуть: «Надішли мені повідомлення на пейджер», – вони не розуміють, про що це взагалі.
– Протягом 1995 року я працював над організацією роботи «Фавориту»: вигадав формат «Оптимістичне радіо» і джингл: «Все буде добре! Радіо Фаворит». Ніколи не забуду той чарівний комп’ютер «Pentium» у студії «Art Way» Михайла Медведєва в Домі Проєктів. Він з «неймовірною швидкістю» рахував «цифрові» аудіоролики для нашого радіо. Хоча вони й проходили оцифрування, записували їх у підсумку все одно на хромові й METAL-касети — ні на CD, ні на MD тоді ще не писали, а флешок узагалі не існувало. Оцифровка 30-секундного ролика займала приблизно півтори години. За цей час ми встигали сходити до «правильного» нічного кіоску, купити джентльменський набір: турецький батон, балтійські шпроти, польські грибочки, корейську моркву й пляшку самопальної (але перевіреної) горілки, випити її — і якраз до цього моменту ролик закінчувався, можна було послухати, що вийшло. Це, звісно, якщо комп не завис або напруга в мережі не скакнула — тоді процес (включно з кіоском) доводилося починати спочатку.
Того ж, 1996 року, я отримав режисерський диплом уже Академії Культури. А моєю дипломною роботою стала велика концертна шоу-програма «Весна. Любов. І Музика» на рідному селищному стадіоні. Усе пройшло з таким розмахом і феєрверками, що це свято мої односельці згадують і досі. Ну, хто ще залишився при пам’яті ))

МС Риба в етері ТВ-проєкта "Дело Вкуса" (1998)
Але паралельно ти не втрачав нагоди щороку поїхати діджеїти до Криму? Розкажи трохи про цей курортний етап.
– Це був типу літній "піонерський" табір Харківських Теплових Мереж і Харківобленерго при другій середній школі міста Ялта. Кожного літа з 1993 по 1996 рік там у класах розставляли ліжка і меблі, приїжджали школярі середніх і старших класів з Харкова. Там ми влаштовували концерти, ігри та вистави. Майже кожного дня я "крутив" дискотеку. У часи тотального гаманцевого штилю я радів можливості, відпрацювавши годину-півтори, взяти пляшку масандрівського портвейну й піти з нею на ялтинську набережну. Крім власне натхнення, це давало унікальну можливість зустрітися й познайомитися з великою кількістю цікавих людей. Тоді приїхати до Ялти на відпочинок могли дозволити собі лише круті москвичі або мешканці Хабаровська — ті, хто добре заробляв. Там постійно знімали якесь кіно. Цікавий етап.
Власне, саме туди, до Ялти, приїхав Орлов, який запропонував мені попрацювати в новому проєкті з Дімою Палкиним, що звався «POP-Art» (себто: Palkin and Orlov Promotion Art).

Maxi Promo Group, MC Риба, Storm, ex-Turbo (2002)
Це був початок вже абсолютно іншого клубного руху, чи не так?
– Абсолютно! Ще у 1995 році відбулася перша гоа-транс-вечірка одіозних клаберів Мамедова й Гаврили в «Меридіані», пізніше схожі за темою вечірки почали робити харківські промоутери, як пізніше їх стали називати. Історично склалося так, що Харків в Українській клубній культурі стояв особняком. У Києві тоді теж багато чого відбувалося, але у них був інший, не схожий на наш, рух і атмосфера. Те, що відбувалося у харківській клубній тусовці, було справді незвичним. Той самий Палкін з гуртом «Turbo» був попереду всіх ще з 1980-х, відстежуючи тенденції не лише союзні, а європейські, світові. Тут можна було зробити все інакше: не умовний «Дим сигарет з ментолом», а з іншою музикою, іншим вайбом, в іншому одязі, з іншою поведінкою і з іншим посилом. Мене, як режисера, привабила ця новизна. Завжди приваблювали творчі експерименти.
Я погодився на пропозицію Орлова, завдяки якій на одній із вечірок і з’явився перший клубний MC Харкова — MC «Риба». Клубна культура у 1996–97 рр..для мене стала новим етапом творчості. Кожного разу, виходячи на сцену чи проводячи якийсь захід, я був упевнений у тому, що є новатором. А головне — люди були відкриті й готові до цього: вони із задоволенням сприймали всі нові фішки.

МС Риба, Disco 2000 (1998)
Я пам'ятаю грандіозний проєкт — «Новорічний MEGADANCE», на якому виступали Ані Лорак, Green Grey, Містер Малой, багато різних іменитих діджеїв, театр авангардної моди...
– Це було епічно: круте промо, цілих два тижні клубного руху! Проте в результаті все у фінансовому плані провалилося настільки, що Палкину з Орловим довелося продати все обладнання і навіть машину. Так, у POP-Art ми всі залишилися без зарплат, проте дуже кайфонули.))
Ще був «Диско 2000» — перший великий рейв-клуб у Харкові.
– Більше за нього клубів тоді просто не було! Політика клубу була така: вони віддавали дні різним промогрупам, аби ті проводили свої вечірки. У кожної був свій стиль у рекламі, своя філософія, своя аудиторія, музика і шоу теж вирізнялися — всі у всьому вже добре розбиралися. Це був неймовірний підйом клубної історії: щоп’ятниці — день команди POP-Аrt (Палкін, Орлов, я та інші), щосуботи — "Elephant Promo" Олі Яценко. Людей приходило багато: вечірки на 1000–1500 людей були звичайною справою. Незабутньо!

МС Риба, DJ Slava Flash, DJ Maxi (2003)
Ми у "двушці" (Disco 2000) експериментували наповну! Промоутери ставали все креативнішими, досвідченішими, діджеї змагалися за танцпол, знаходили рідкісні платівки і грали кращу музику — DJ Flash, Maks PJ.k, Soshyn, DJ Eyez (нині вже не з нами), DJ Razzmatazz та інші. Діджеїнг перетворювався на культурне явище, в центрі якого був не просто той, хто ставить чужу музику, а той, хто цікаво її презентує, компілює, міксує — це ставало значущим.
У Харкові почали з’являтися й інші промо-групи...
– Так, вони займалися організацією вечірок в інших закладах. Я ж паралельно став арт-директором нічного клубу Admiral на Сумській. Його головною фішкою була супутникова тарілка, яка відкривала можливість записувати в гідній якості різну музику з американських і британських музичних каналів — таку, яку в Харкові більше ніде було дістати. Багато діджеїв користувалися цим, приходячи до нас тимчасово попрацювати. Саме там діджей Slava Flash підписав собі чимало клубної музики, саме у відеоформаті. Це була можливість не просто споживати цей матеріал, а й отримати знання, побачивши через спутникову тарелю маленького клубу, як усе відбувається у сучасному світі.

DJ Eyez, DJ Gosha, DJ SIava Flash, МС Бах, МС Риба, нічний клуб Admiral (1997)
Згодом я почав розвивати тему з власними вечірками разом із Славою «Флешем» (Flash & Fish Project) — у клубі ДНК біля Благовіщенського собору. Під лейблом FF project ми також почали випускати касети (Льоха Січ дуже допомагав нам з цим). Альтернативним майданчиком для зовсім сміливих експериментів був клуб «Живот». Ми намагалися не забувати про комерційний успіх, адже треба було за щось жити, розвиватися...
Ти ще брав участь як ведучий у телепрограмі «Дело Вкуса» Вадима Бєспалова та був одним із авторів і часто з’являвся в гучній програмі «КоZа» того ж Орлова.

МС Риба та Вадим Беспалов, ТВ "Дело Вкуса" (1998)
Так, і варто згадати, що дуже успішна ТВ-програма «КоZа» («Коротке Замикання»), дійсно, виросла з клубної рубрики у авторській програмі «Дело Вкуса» ("Справа Смаку") Вадима Беспалова (на фото). Вона була рупором не лише для POP-Art, а й для інших промоутерських груп, і регулярно розповідала про клубне життя Харкова. Іноді тривалість програми сягала години й більше.
Після «Двушки» я так розумію, найголовніші події клубного життя Харкова розгорталися у "Культурному Центрі ХХІ»?
– Мене запросив туди Дмитро Ріжанін (нині вже не з нами) наприкінці 1999 року. Певний час пішов на аналіз і пропозиції щодо переформатування клубу. Тоді він більше нагадував якийсь здоровенний кабак зі стриптизом: "три каліки-клієнта" та 25 номерів стриптизу — якийсь абсурд. За рік вдалося повністю змінити цей формат, залучити туди неймовірну кількість талановитих людей - кращих промоутерів, організаторів концертів, фестивалів, модних показів. Зформована арт-група почала активно працювати у колабораціях з іншими — Максом Максименком, Віктором Соколовим, Сергієм Мясоєдовим, Герой Оскаром, Мариною Моісеєнко, Евгенією Батіной та іншими.

Колектив Культурного Центру XXI (2001)
Сила і цінність «ХХІ» полягала в тому, що він став справжнім культурним центром, де могло відбуватися все: від фешн-показів до фестивалів брейк-дансу і рейв-вечірок із власним промоушеном. Себто можна було приходити на різні заходи в одне й те саме місце. Головне — це якість і рівень події: саме це забезпечувало статус. А відповідно — і рентабельність закладу. Останнє було дуже важливим, адже «ХХІ» був дорогою локацією з індивідуальним дизайнерським проєктом і найкращою в місті саунд-системою.
Це був доволі великий етап у моєму житті — пік моєї клубної діяльності. Перший рік ми напрацьовували формат, а з 2001-го вже все йшло «на ура». З’явилися перші приватні корпоративи й концерти, фестивалі тощо. На власних вечірках «Амнезія» ми, наприклад, експериментували з внутрішньою піротехнікою.
Але потім, як це часто буває в житті, між власниками щось сталося....
– Клуб майже рік не працював(( Разом із Євгеном Романовим та Ренатою Грудєвою, МС Бахом та Максом Грицаненко (DJ Graas) ми цілий сезон працювали в Дніпрі. Майже увесь топ-иенеджмент і арт-відділ Культурного Центру ХХІ на рік переїхав до клубу «Пілот». Ми тоді теж наробили там галасу, Адже це був величезний літній клуб на 8000 людей! Наприклад, у нас була типова акція паті: «Першим 500 дівчатам — вхід безкоштовний», або байкерам дозволялося заїжджати на байках прямо на територію клубу, після чого вони катали дівчат навколо танцполу. На той момент це було щось грандіозне: на території навіть стояв справжній літак АН-2 — нехай і «кукурузник», але все ж. У Дніпрі люблять масштаб. Майже щотижня ми організовували концерти відомих зірок.

МС Риба (2002)
Зірок де брали? Маю на увазі, чим їх заохочували, адже це не Крим...
– А справа у тому, що за рік до цих подій Максим Максименко як раз. покликав мене влітку до Криму попрацювати з ним над організацією концертів. Усі артисти категорії «А» — Алла Пугачова, Софія Ротару, Валерій Меладзе, Крістіна Орбакайте, Філіп Кіркоров, Борис Моїсеєв та інші — вважали за обов’язок приїхати влітку до півострова: і відпочити, і виступити. Тож ми домовлялися з продюсерами, щоб зірки по дорозі до Криму зупинялися на один вечір у Дніпрі — і майже кожного разу в «Пілоті» були аншлаги. Наймасштабніший був концерт, якщо не помиляюся, Агутина. Збирали по 5–7 тисяч глядачів — розміри клубу це дозволяли.
А потім у клубному русі почалася криза... КЦ «ХХІ» так і не відкрився?
– Десь за рік після того, як він закрився на невизначений термін, нас знову запросили. Клуб запустили, але вже з іншим менеджментом, з яким спільної мови ми врешті так і не знайшли. Тож, попрацювавши з ними пів року, мені стало зрозуміло, що це абсолютно не моє. Коли мрія реалізована на вищому рівні, вона просто перестає бути цікавою на нижчому, навіть за гроші. Я вперся у професійну стелю й не знав, куди рухатися далі...

Флаєр до Культурного Центру "XXI" (2001)
І тут в 2003 році я несподіваноя отримую пропозицію — абсолютно нову для себе: приїхати й очолити роботу як режисер і ведучий у провідну мережу парк-готелів. Це трохи схоже на те, що ми всі бачили в Туреччині: є великий готель, при ньому — анімаційна команда, різні локації, активності, басейни... В результаті я здобув абсолютно новий і цінний досвід: як працює увесь комплекс, корпоративний відділ і команда анімації. До цього я навіть не усвідомлював, наскільки це важливо й цікаво, як це можна розвивати. Вже за рік я повернувся до Харкова, щоб відкрити власну івент-агенцію.
Так з’явилася «Ейфорія Івент Сервіс»?
– Так, ми відкрили її у 2004 році разом із Дашою Потьомкіною. Але це вже інший великий етап, інша історія))

Точка Зборки: МС Риба та Олег Орлов (2004)
Наостанок нашої розмови про клубно-музичне життя у Харкові варто було б згадати ще мега-рейви «Точка зборки» Андрія Гунченко. Наш друг Олег Орлов брав у цьому безпосередню участь, долучив багато людей. Це була реально мега-подія: на «Точці зборки» були й скеледроми, й пивні басейни, і чілл-аути з окремою музикою. А також цікаві запрошені гості, як-от Benny Benassi, на рейв-вечірку з яким зібралося понад 10 тисяч осіб!