У Харкові стартує освітня програма другої національної Бієнале молодого сучасного мистецтва

Понеділок, 12 листопада 2018, 16:31
17-20 листопада у Харкові почнеться перший етап відкритої освітньої програми другої національної Бієнале молодого сучасного мистецтва. Освітня програма триватиме протягом майже всього року підготовки до Бієнале (сама ж Бієнале відбудеться в вересні 2019).
У Харкові стартує освітня програма другої національної Бієнале молодого сучасного мистецтва

Її задача – розширити потенційну глядацьку аудиторію та допомогти їй розібратися в сприйнятті сучасного мистецтва, а професійній спільноті дати можливість поглибити свої знання та налагодити міжінституційні контакти.

У перший лекторій організатори запрошують як професійну культурну спільноту, так і всіх охочих – краще навчитися критично сприймати сучасне мистецтво та розібратися, як працюють сучасні арт-інституції та якою є роль кураторів.

Усі події освітньої програми є безкоштовними для відвідувачів – завдяки підтримці Українського культурного фонду. Кураторка освітньої програми Бієнале – Катерина Філюк.

Усі зустрічі відбудуться в харківській Муніципальній галереї, початок – о 18:30.

Однією з найцікавіших для широкого загалу стане лекція Малгожати Людвисяк – 17 листопада, 18:30 – «Як мислити критично?»

Малгожата Людвисяк, кураторка та директорка одного з найцікавіших у Східній Європі центрів сучасного мистецтва — «Замку Уяздовського» Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski у Варшаві – говоритиме про те, як сучасна арт-інституція може і повинна реагувати на численні виклики сьогодення. Зокрема, йтиметься про масову міграцію, неоліберальний режим, що панує у глобалізованому світі, та нову хвилю націоналістичних рухів. За таких умов, що означає бути критичним художником? Які можливі інструменти є в арсеналі арт-інституцій, аби бути соціально відповідальними? Як мислити критично?

Малгожата Людвисяк добре знайома з українським культурним контекстом, зокрема, була учасницею журі цьогорічної Премії Малевича. Докладніше про лекторку – нижче.

«Як ранок – із чистки зубів, так і освітню програму Бієнале ми починаємо з питання гігієнічного: як мислити критично?» – говорять організатори та стверджують, що критичне мислення є основою гігієни свідомості.

19 листопада о 18.30 – лекція Олександра Соловйова «Сучасний кураторський проект. Великий формат».

Олександр Соловйов, котрого називають одним із «мастодонтів» сучасної кураторської школи в Україні, має величезний досвід роботи з масштабними проектами, яким і поділиться під час лекції. Він говоритиме, зокрема, про те, що сучасне мистецтво все більше й більше тяжіє до так званих виставок-блокбастерів або до бієнале – наголошуючи на масштабі та обіцяючи показати зріз, узагальнити та охопити всі наявні тенденції. Зазвичай у таких проектах на куратора покладається величезна відповідальність, адже він повинен сформулювати яскраву та релевантну часові ідею та зібрати сузір’я митців.

Нарешті, 20 листопада, так само о 18:30 – «З чим стикається куратор. Відкрита дискусія напередодні Бієнале». Участь у дискусії беруть Анна Смоляк (Краків), Марія Ланько (Київ), Борис Філоненко (Харків).

Під час дискусії кураторка першого Фестивалю молодих українських художників, що відбувся в Мистецькому Арсеналі Марія Ланько, кураторка останньої виставки Future generation Art Prize Анна Смоляк та один із кураторів другої національної бієнале молодого сучасного мистецтва (наступниці згаданого Фестивалю) Борис Філоненко говоритимуть про виклики, з якими стикається куратор у процесі роботи над великим проектом. Зокрема, підніматиметься питання стиковки різних позицій та ролі куратора як фасилітатора та модератора.

Публічна програма стартує під час кураторського інтенсиву, котрий відбуватиметься 17-21 листопада – також за підтримки Українського культурного фонду.

Задача кураторського інтенсиву – допомогти команді, що працюватиме над Бієнале, випрацювати формат, накреслити тему проекту та його ключові вектори. Нагадаємо, кураторами основної програми, яким і належатиме випрацювати тему та бачення Бієнале, стали Борис Філоненко (Харків) – його концепт називається «Здається, я заходжу в наш сад» – та Дарина Скринник-Миська й Анастасія Євсєєва (Львів) – концепт «Зона (дис)комфорту». Освітню програму розроблятиме Катерина Філюк (Київ/Палермо) – одна з трьох кураторок, котрі працювали над першою Бієнале, яка минулого року була заснована Міністерством культури та відбулася в Києві за назвою Фестиваль молодих українських художників. Дитячу програму координуватиме відома харківська студія Aza Nizi Maza (Харків), заснована Миколою й Марією Коломійцями.

Програма публічних лекцій та кураторський інтенсив відбуваються за підтримки Українського культурного фонду

Учасниці й учасники публічної освітньої програми:

Малѓожата Людвисяк, директорка Центру сучасного мистецтва «Замок Уяздовський» у Варшаві (з 2014 року), арт-критикиня, мистецтвознавиця, кураторка. Працювала заступницею директора Мистецького музею в Лодзі (Muzeum Sztuki in Lodz; 2008-2014). Є учасницею АІСА (Міжнародної асоціації арт-критиків) та CIMAM (Міжнародної асоціації Музеїв і Колекцій Модерного і Сучасного мистецтва). Була директоркою Лодзької Бієнале 2006 (Lodz Biennale) – другої частини International Art Biennale, кураторкою та директоркою Łódź Design 2007 – першого фестивалю дизайну та архітектури в Польщі. Була співкураторкою відомої виставки «Корреспонденції. Сучасне мистецтво та універсалізм» у Художньому музеї (2012-2013), яка протиставляла дві великі колекції мистецтва ХХ та ХХІ століття – Художніх музеїв в Лодзі та Берні. Кураторка програми візуальних мистецтв у межах фестивалю Діалог чотирьох культур (2008). Читала лекції лекції з історії мистецтва та маркетингу у царині культури, вела магістерські семінари в Академії мистецтв у Лодзі (2007-2010), працювала журналісткою відділу культури Gazeta Wyborcza Łódź – місцевим виданням найбільшої польської газети.

В теоретичних текстах Малгожата Людвисяк намагається шукати можливі зв'язки між сучасним мистецтвом та його соціальною відповідальністю, відображаючи критичну роль мистецьких інституцій у цьому процесі.

Олександр Соловйов, один із перших українських кураторів сучасного мистцетва. Сьогодні – помічник генерального директора музейно-виставкового комплексу «Мистецький Арсенал». У 90-ті він був куратором таких знакових для десятиліття проектів як «Художники Паризької комуни», «Простір культурної революції», «Парниковий афект». У нульових працював із PinchukArtCentre (зокрема, проекти «Перша колекція», «Прощавай, зброє», Generations UsA, виставка 20 номінантів PinchukArtPrize для молодих українських художників тощо). У 2003, 2007 і 2013 був куратором проектів Українського павільйону на Венеційській бієнале. Останні вісім років курує проекти в «Мистецькому Арсеналі». Среди них: «Незалежні. Нове мистецтво нової країни 1991-2011», «Олександр Гнилицький. Реальність ілюзії» та багато інших. У 2014 входив до кураторської групи проекту «Передчуття. Українське мистецтво сьогодні», а в 2015 був куратором і членом жюрі виставки-конкурсу україньских та британських молодих художників Uk/raine. Обидва проекти відбулися в лондонській галереї Saatchi.

Анна Смоляк – незалежна кураторка (Краків, Польща). Досліджує сучасну інституційну критику та альтернативні форми співпраці та організації в мистецькій сфері. Досліджувала поняття місцевості, периферії та відторгнення, зосереджуючись на східноєвропейському та пострадянському контексті, зокрема на Кавказі. Була головною кураторкою галереї BWA SOKOL у Новому Сончі, Польща (2015-2016 рр.), кураторкою премії Future Generation Art Prize 2017 у PinchukArtCentre у Києві та, спільно з Бьорном Гельдхофом, виставки у Палаццо Контаріні Поліньяк у Венеції в рамках програми 57-ї Венеційської бієнале.

Серед нещодавніх виставок, над якими вона працювала: Аслана Гайсумов, «Все, що ви бачите тут, забудьте в Емаліні», (All That You See Here, Forget at Emalin), Лондон, 2018; Сіслей Ксафа, «Натюрморт думки» (The Stillness of Thought); виставка Лади Наконечної в PinchukArtCentre, Київ (2016 р.); «Контрабандисти, Фестиваль оповідань», Гданськ, 2015; Re: public, Абшерон, Азербайджан, 2015; Аusteria, BWA SOKÓŁ, Новий Сонч, 2015.

Борис Філоненко – незалежний куратор, арт-критик, мистецтвознавець, Харків. Серед основних реалізованих проектів: 2018 — «Музей плакату. Виставка плакатів з колекції фестивалю 4-й блок»; студія Aza Nizi Maza – «Охотники на привале»; Влад Краснощок «Як я зав’язав із мистецтвом», усі – Харків. 2017 — Володимир Костирко, Євген Равський, «Правдою мистецтва є фікція», Харків; «Фонтан» – ретроспектива Павла Макова, Львів 2016 — «Тіні забутих предків» НКММК «Мистецький Арсенал», Київ (співкуратор). 2016 — «Кроти в чергах». 2015 — Микола Коломієць, «Загроза», Харків.

Марія Ланько – арт-менеджерка, критикиня, дослідниця, учасниця програми «Кураторська платформа» в PinchukArtCentr. Одна з кураторок Фестивалю молодих українських художників 2017.

Магістр філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (2008). Стажувалася в музеї Peggy Guggenheim Collection, брала участь у кураторській резиденції Node Center for Curatorial Studies в Берлині й Московській кураторській школі Віктора мізіано. Як менеджерка мистецьких проектів працювала із різними інституціями в Україні, зокрема координувала виставки й освітні програми в «Галереї Карася» (2008), Фонді розвитку сучасного мистецтва «Ейдос» (2009) та арт-центрі «Я Галерея» (2010-2011). Брала участь у програмі стажування в музеї «Peggy Guggenheim Collection» у Венеції (2009), воркшопі для молодих мистецьких критиків в рамках проекту Kyiv Offline (2010) та кураторській резиденції в Node Center for Curatorial Studies в Берліні (2011). Пише про сучасне мистецтво для українських медіа, зокрема для онлайн видання «Коридор», газети «Kyiv Post», журналу «Галерея», з квітня 2012 року є гостьовою редакторкою спецтеми «Фокус Arsenale» на korydor.in.ua.

comments powered by HyperComments