«Гілки та рури»: інклюзивна виставка двох художників-підлітків відкриється в межах дитячої програми Бієнале молодого мистецтва

П'ятниця, 10 травня 2019, 15:58
8 травня в приміщенні арт-студії Aza Nizi Maza (Чернишевська, 4) відкриється виставка «Гілки та рури». Її авторами є двоє підлітків: Михайло Івашура, 15 років, художник із аутизмом, який малює метрополітен та міську забудову, та Василь Верещагін, 14 років, який створює свій мікросвіт у коміксах та досліджує стріт-арт.
«Гілки та рури»: інклюзивна виставка двох художників-підлітків відкриється в межах дитячої програми Бієнале молодого мистецтва

Проект є частиною дитячої програми другої національної Бієнале молодого мистецтва. Виставка триватиме до 7 червня, вхід вільний.

У травні виставка працює за розкладом: будні – 16:00-19:30, субота 11:00-18:00, неділя 11:00-15:00. З 1 червня: вівторок-п’ятниця з 13:00 до 18:00.

Парна виставка Василя Верещагіна та Михайла Івашури «Гілки та рури» — це розповідь про світобудову, про фантастичний та урбаністичний сади. У двох частинах виставки художники прагнуть охопити навколишній світ, зафіксувати його явища та принципи.

Серед сюжетів Михайла Івашури, художника з аутизмом, значне місце займає міська підземка. Художник мандрує гілками харківського метрополітену, зупиняється на станціях і до маленьких дрібниць замальовує їхні інтер'єри. Його також цікавить мапа метро: трилінійна структура з кропітливо підписаними назвами всіх зупинок постійно відтворюється в його доробку. На мапах, як і в просторах станцій, час від часу відбуваються зміни — у назвах або зовнішньому вигляді. Та художник вводить їх поступово, погоджуючись лише на деякі з них.

«Коли Міша вже впевнено сидів на дитячому стільчику, я дала йому олівці, – розповідає Наталя Івашура, мама Михайла та співзасновниця фонду «Квіти життя», що займається дітьми з особливостями аутистичного спектру. – Він малював, йому подобалося. Коли Міша перестав говорити, звертати увагу на людей, забув, що називав мене «мама», все, що лишилося – це малювання. І так ми почали вчити Мішу заново жити з нами, не йдучи остаточно в свій аутичний світ, а він продовжив малювати і ділитися своїм світом»

Василь Верещагін (також відомий у фейсбуці та комікс-спільноті під псевдонімом Васяжжот) створив свій проект у відповідь на тему Бієнале молодого мистецтва «Здається, я заходжу в наш сад». Зібравши докупи свої малюнки, він поділив їх на групи, групам дав латинські імена та пов’язав у єдину структуру. В ній маленькі, коричневі і прямокутні істоти протиставлені великим і складним, інфернальні — небесним, а поміж ними простягаються рури й істоти, що з’явилися з приску графіті-балончика.

«Мені не подобалося малювання у школі, воно було дуже формальним, – говорить Вася Верещагін. – Мені не подобалося, що творчість якось оцінюється. Це не дуже правильно, на мій погляд. Виставка «Гілки і рури» – це енциклопедія живого і неживого. Я хотів взяти участь у основній програмі Бієнале молодого мистецтва, але для цього треба мати 16 років і Борис Філоненко (куратор основної програми) сказав, що можна зробити мені окрему виставку. Потім придумали спільний проект із Мішею, об’єднали мою модель світу і його. Бієнале змінює культуру. Це щось нове для Харкова, для української культури, я дуже хочу це збільшувати, стати частинкою невеликих змін».

Микола Коломієць, керівник студії Aza Nizi Maza, яка курує дитячу програму Бієнале молодого мистецтва, вважає: Міша і Вася є показовими прикладами самостійних митців, які сформували свій стиль поза межами художніх шкіл. (Жоден з цих двох художників не є учнем цієї або іншої студії.) «Вася – самодостатній художник, шалено працьовитий пацан, якому чхати на формальну художню освіту, йому головне – працювати, і мені це страшенно імпонує. Вася створює свою модель Всесвіту, від мікробів до бога. Світ Міші – це структура метрополітену, з його станціями та гілками. Він малює по пам’яті, промальовуючи найдрібніші деталі, математично вибудовуючи перспективу. Інколи малює прямо в метро, інколи шукає в інтернеті фотографії інших підземок. Люди тут умовні, схематичні, а метрополітен – майже фотографічна історія», – розповідає куратор.

Одна з задач дитячої програми, яка стартувала раніше за основну частину Бієнале молодого мистецтва, – показати, що художнє висловлювання не ділиться на «доросле» і «дитяче», а юні художники і художниці часом здатні на більш потужне висловлювання, ніж їхні старші колеги.

Нагадаємо, що дитяча програма розпочалася 19 квітня плакатною акцією «Плакат нашвидкуруч», яка проіснувала лише декілька годин і була знищена через недбалість харківського міського департаменту комунального господарства. Учні й учениці студії відповіли на це новою акцією.

Основна програма Бієнале почнеться у вересні цього року і триватиме до кінця жовтня.

comments powered by HyperComments