«Страсті за Тарасом» і Бетховен: KharkivMusicFest завершився грандіозним концертом
Цей рік для Міжнародного музичного фестивалю KharkivMusicFest був непростим, але насиченим: 22 концертних заходи, 11 освітніх, 9 спецпроектів для найширшої аудиторії, значна частина яких є відкритими й безплатними — такий багаж цьогорічного фестивалю.
«До цього фестивалю ми готувалися, по суті, два роки: у 2020 році всі концерти й ряд інших заходів довелося скасувати, тому в підготовку KharkivMusicFest-2021 ми вклали всі сили та надії, — розповідає Марія Горбонос, виконавча директорка фестивалю. — В цьому році нам, як й всьому культурному сектору, було нелегко: довелося на ходу змінювати формат деяких заходів, терміново переносити дати концертів, погоджувати їх із закордонними та українськими артистами. У цьому році фестиваль тривав цілих 87 днів, й в цьому ми, мабуть, побили національний рекорд. Ми не відступили перед труднощами, та в підсумку всі заявлені фестивалем зірки світової класичної музики, дали свої концерти, всі заплановані проекти були реалізовані».
17 червня прогримів останній концерт фестивалю. На сцені харківської філармонії виступили колективи з більш ніж 100-річною історією: Національний симфонічний оркестр України та Національна хорова капела України «Думка» під орудою диригента, народного артиста України Володимира Сіренка. Харків'яни та гості міста мали змогу насолодитися виконанням найпопулярнішої симфонії Людвіга ван Бетховена «Ода до радості», а також прем'єрою «Страстей за Тарасом» Євгена Станковича.
Два фестивальні оркестри та 32 сонати Бетховена
Нагадаємо, що в рамках Міжнародного фестивалю KharkivMusicFest-2021 виступили всесвітньо відомі українські та закордонні виконавці класичної музики. Французький віолончеліст-віртуоз Готьє Капюсон відзначався на харківській сцені в супроводі найуспішнішого недержавного камерного оркестру України New Era Orchestra. Вперше в Україні дав сольний концерт відомий англійський піаніст Пол Льюїс. Його виконання фортепіанних творів Бетховена та Шуберта отримало одностайне визнання критиків й слухачів у всьому світі, та закріпило за ним репутацію одного з найвидатніших світових інтерпретаторів класичного репертуару Центральної Європи. Спеціально для виступу Пола Льюїса, організатори привезли з Києва на сцену харківської філармонії рояль фірми Steinway.
Концерт фестивального оркестру — подія, що входить в програму багатьох світових музичних фестивалів. Однак, в Україні такий оркестр є тільки в рамках KharkivMusicFest. В цьому році в складі Фестивального оркестру до кращих музикантів України приєдналися їхні закордонні колеги з симфонічних та камерних оркестрів семи країн: Греції, Грузії, Естонії, Італії, Німеччини, Словаччини, Чехії та Азербайджану.
Також в рамках KharkivMusicFest вперше в Україні був створений Дитячий фестивальний оркестр, в складі якого об'єдналися талановиті юні музиканти від 10 до 18 років з усієї України. Під управлінням білорусько-німецького диригента Віталія Алексейонка оркестр виконав складну програму, до якої увійшли твори Моцарта, Борткевича та Дворжака.
Ще однією родзинкою фестивалю став безпрецедентний за масштабом та складом учасників не тільки для України, але й для Європи «Сонатний марафон». Протягом двох днів кращі піаністи України, відомі далеко за її межами — Юрій Кот, Йожев Ермінь, Оксана Рапіта, Антоній Баришевський, Мирослав Драган та інші — виконали всі 32 фортепіанні сонати Бетховена.
KharkivMusicFest розважальний та пізнавальний
Цього року організатори підготували окрему Дитячу програму, що складається з декількох заходів для дітей різного віку. Це й розвиваючі музичні заняття Baby Mozart для дітей від першого року життя, й незвичайний інтерактивний концерт, й балет-казка «Чіполліно». Прем'єра останнього — результат успішної колаборації Дитячого балетного театру Харківської хореографічної школи та Дитячого симфонічного оркестру KharkivMusicFest.
Відмінною особливістю KharkivMusicFest є освітня програма.
Для широкої аудиторії пройшла серія лекцій-концертів, яка познайомила слухачів з ключовими фігурами музичного авангарду — композиторами, які свого часу жили та творили в Харкові.
Частина освітньої програми була перенесена в онлайн: на youtube-каналі фестивалю в рамках музичного лекторію можна було подивитися на музику Людвіга ван Бетховена з різних сторін — музичної, хореографічної, з точки зору сучасного візуального та кіномистецтва. Завдяки відеопродукції KharkivMusicFest, аудиторія фестивалю значно збільшилася, й це, за словами організаторів, надихає на продовження такого досвіду.
Оцифрована класика
Фестиваль живе й розвивається, постійно шукаючи точки дотику з новою аудиторією, виводячи класичну музику за межі стін філармонійних залів. Цього року плодом таких пошуків стала «Осциляція Бетховена» — електронний аудіо-візуальний перформанс, який виник в результаті взаємодії колективу електронних музикантів й візуальних художників з музикою Бетховена. Звукова композиція, в якій оригінальний класичний твір звучав, поступово змінюючись до невпізнання в контексті електронної музики, яка створювалася в реальному часі в центрі аудиторії.
Музика під відкритим небом
Для багатьох харків'ян яскравим позначенням фестивалю стали розписані піаніно на вулицях міста. Уже котрий рік поспіль проект Art Piano є частиною фестивальної програми для широкої аудиторії. Завдяки йому кожен може відчути себе вуличним музикантом: одні вперше пробують витягти звуки з інструменту, інші — дарують свою віртуозну майстерність перехожим.
Цього року організатори подарували харків'янам ще одну можливість «доторкнутися до прекрасного», влаштувавши на площі Свободи музичний атракціон Conduct Us («Будь нашим диригентом!»). Кожен бажаючий міг диригувати камерним оркестром, який на вибір грав один з 10 запропонованих уривків популярних класичних творів.
«Ми дуже вдячні за активний «зворотний зв'язок»: відвідувачам концертів, які дарували натхненні овації артистам, учасникам просвітницьких та освітніх проектів; перехожим, що грали на вуличних розмальованих піаніно й волонтерам, які дбали про інструменти в негоду; тим, хто ділився враженнями про фестиваль в соцмережах, — всім велика подяка від команди фестивалю! — каже Марія Горбонос. — Сьогодні ми активно працюємо над KharkivMusicFest-2022 з його арт-директором Віталієм Алексейонком. У планах — розширити аудиторію за рахунок нових проектів, запропонувати українській публіці щось незвичайне. І, звичайно, продовжувати знайомити слухача з українською музикою — творами Станковича, Борткевича, Скорика, Лятошинського, чиєю музичною спадщиною українці можуть по праву пишатися».