Підприємці бояться гривні
Відповідно до оприлюдненого дослідження Ernst & Young та Європейської бізнес-асоціації, основні проблеми, що стоять перед підприємствами, почали втрачати свою актуальність, пише видання «Комерсант-Україна».
Єдиним винятком стали валютні ризики, які вийшли на перше місце в переліку побоювань бізнесменів.
Опитування 77 компаній, яке було проведене з 10 до 28 вересня, показало, що перелік основних проблем, що стоять перед підприємцями, залишився незмінним, але ряд питань є актуальним для меншого числа респондентів.
Затримка платежів з боку клієнтів хвилює вже тільки 49% компаній (раніше 59%), а подальше скорочення персоналу - 26% компаній (38%). Вплив кризи на бізнес виявився не таким сильним, як очікувалося раніше, вважає управляючий партнер Ernst & Young Олексій Кредісов. Скорочення обсягів продажів тепер хвилює тільки 57% компаній (у травні - 73%), незважаючи на те що зниження рівня продажів за останній квартал прискорилося: про високе - понад 40% - зниження заявили 14% респондентів (раніше - 12%), на 21-40% - 27% респондентів (20%), на 11-20% - 14% респондентів (22%).
Зростання рівня продажів відзначили 27% компаній (12%). Підвищення оптимізму підприємств Кредісов пояснив їх адаптацією до нових умов роботи і розумінням того, що бізнесу в Україні доведеться жити в умовах іншої прибутковості.
На тлі загального поліпшення очікувань, стурбованість компаній валютними ризиками посилилася. Якщо в травні такі ризики називали пріоритетними 64% респондентів, то зараз - 82%, що збігається з рівнем початку року.
Кредісов повідомив, що висока стурбованість пояснюється термінами проведення опитування - під час вересневого знецінення гривні, і зазначив, що бізнес за аналогією з 2008 роком побоюється ще одного обвалу національної валюти в кінці поточного року.