Польське консульство, що працює у Харкові за період 2010 року видало 11 375 віз
Президент Фонду місцевої демократії Ольга Мірошник під час прес-конференції висловила позитивні враження про роботу консульства. За словами пані Ольги, уже кілька років поспіль соціологи ведуть постійні спостереження та дослідження роботи консульства, і рівень обслуговування цієї установи постійно покращується.
Керівник соціологічного проекту Марія Бахтіна розповіла про результати досліджень, які проводилися в усіх Європейських країнах.
Дослідження процесу видачі віз польським консульством показали, що люди незадоволені розміром оплати за розгляд документів і чергами, в яких вони мали стояти від 30 хвилин до трьох годин поспіль.
Генеральний Консул Польщі у Харкові Богумил Селерський пояснив причини виникнення черг у певні періоди року. За словами пана Богумила, багато людей приїздить за візами з інших міст і чекають під стінами консульства починаючи з 5 та 6 ранку.
Але при всій повазі до українців, консульство не може прийняти велику кількість людей в один час. Адже всім зрозуміло, що раніше ніж о 8 ранку, ніхто нікого приймати не буде.
Іншою причиною черг є те, що люди приходять з неповним пакетом документів і не знають як правильно заповнювати анкетні дані. Для роз’яснень інформації витрачається дуже багато часу і тим самим затримуються інші.
Генеральний Консул Польщі у Харкові Богумил Селерський наголосив на тому, що дуже мало людей надсилає свої анкетні дані через Інтернет та ознайомлюється з переліком потрібних документів.
Питання черг набуло широкого обговорення і критики ще й тому, що спекотним літом людям було фізично важко стояти в чергах. Саме приміщення консульства є дуже маленьким, тому чекати доводилося на вулиці. Так, там дійсно немає жодної лави, бо проїжджа частина дороги прилягає наскільки близько, що ставити якісь пристосування для сидіння просто ніде.
Богумил Селерський зовсім не проти того, щоб українська сторона допомогла вирішити це питання, надавши для роботи більше приміщення.
Іншим фактором черг виявився психологічний. Навіть тоді, коли людина записана на певний час і всім відомо, що закордонні паспорти з візами будуть видаватися після 14 години, люди все одно приходять значно раніше і тим самим створюють чергу.
Пан Консул прохав усіх людей більше користуватися телефоном, бо як на прийом анкет, так і на видачу документів існує спеціальний попередній запис.
Щодо вартості послуг консульства, то цього року вона скоротилися з 60 до 35 євро, а безкоштовно було розглянуто 29% усіх поданих документів і заяв, хоча міжнародне право не вимагає надавати такого роду послуги безкоштовно.
Серед пільгових категорій є студенти, спортсмени, митці тощо. Але з певних причин половина людей, які претендували на безкоштовні послуги консульства не отримали їх.
За результатами соціологічного дослідження, візи дають майже всім, хто їх потребує. А за кожну відмову, консульство пише причину такого ставлення до замовника.
Цього року Консульство видало 60% віз типу С, тобто короткострокових і 30% мультивіз. 56% віз було одноразовими.
Термін розгляду термінової візи зараз становить 7 днів, а звичайної - 30. Але в більшості випадків документи видаються значно раніше і люди їх отримують протягом двох тижнів.
Поштовхом до цього став новий візовий кодекс, який був прийнятий у квітні цього рок. З того часу, всі консульства мають діяти за однаковими правилами і вкладатися в значно коротші терміни, ніж це було раніше.
Готовність допомогти у працівників консульства є високою, але все одно кожен заявник має приїздити до консульства два рази за тиждень, у різні дні та час.
Польських консульств на теренах України значно більше ніж в інших державах (всього їх 7), але Харківське є найбільшим за площею. Воно охоплює Донецьку, Луганську, Дніпроперовську, Запорізьку, Полтавську та Харківську області. Звісно, що людям незручно їздити на такі відстані по кілька разів за тиждень.