В «Indie» пройшла відкрита лекція, присвячена критичному мисленню
Лекцію читала викладачка НТУ "ХП"І Вікторія Булавіна. Вона розповіла про основні принципи критичного мислення в умовах інформаційної війні, його переваги та можливі небезпеки. Адже існує чимало прийомів, завдяки яким можна «приглушити» здатність критично мислити широкі кола населення. Це, в першу чергу, апеляція до емоцій, навішування ярликів, пафос і патетика, відсутність часу для переосмислення поданої інформації (відповідь потрібна тут і зараз), максимальна поляризація мислення (ти або з нами, або проти нас) тощо.
«Дуже важливо, як ми можемо вибудувати наше ставлення до інформаційного простору і що ми зможемо зробити для розвитку власного критичного мислення, – розповіла Вікторія Булавіна, – це якраз найбільш актуально в епоху інформаційні війни. Але серед широких мас дана тематика не є популярною».
Критичне мислення – це «розумне рефлективне мислення, спрямоване на прийняття рішень чому довіряти і що робити». Правда, воно може таїти в собі певні небезпеки. Це можуть бути проблеми солідаризації і самоідентифікації (бо людина до всього ставиться вкрай скептично), неможливість швидкої реакції (щоб обдумати той чи інший факт, потрібен час), соціальне виключення та самовиключення, стигматизація тощо.
«Велика проблема, яку я бачу в сучасній освіті, це те, що в ньому немає курсу логіки. Немає також аналітичних курсів, наприклад, курсів критичного мислення, які є в західних університетах і школах. Зокрема, американських курси critical thinking - одні з найпопулярніших. У нас аналогічних курсів немає аж до класичного курсу логіки, який відносно недавно був знову скасований як обов'язковий. І це створює певні проблеми, адже навички критичного мислення просто так не з‘являються. Вони не вибудовується природним чином. Для цього потрібні додаткові процедури».