Український ринок органічних продуктів розвивається повільніше, ніж європейський

Олександра Суфіянова  |  П'ятниця, 16 жовтня 2015, 15:50
Що таке органічні продукти, як розвивався цей ринок у державі, для чого потрібна сертифікація? Під час другого дня виставки «Агропорт-2015»на ці питання відповів фахівець з виробництва органіки Сергій Галашевський.
Український ринок органічних продуктів розвивається повільніше, ніж європейський

В Україні та у світі органічне виробництво розвивалося по-різному, зазначив під час «Дня грунтів» у рамках виставки «Агропорт-2015» Сергій Галашевський. Країни Єропейського союзу та Америки у цьому плані, запевнив експерт, тримають «пальму першості». За словами фахівця, « у 2011 році ринок органічних продуктів складав 25 млрд євро США і ще 25 млрд євро у Європейському союзі. Найбільша країна у Європейському союзі була і є це Німеччина, у неї вже на той час, у 2013 році, було 7300 млрд євро».

Також не менш важливий аспект, переконаний Галашевський, «що ринок органічних продуктів – це єдиний ринок в Європейському союзі, який щороку зростає на 10%. Якщо всі інші ринки насичені або в такому режимі стагнації, то органічний ринок за рахунок притоку споживачів зростає щороку на 10%».

Та це ще не все, повідомив спеціаліст, мало того, що в Європі з кожним місяцем зростає ринок, підвищуються і самі ціни на органічну продукцію. «Наприклад, можна простежити ціни на жито, пшеницю та спельту (теж вид пешинці). Так з 2010 по 2014 роки динаміка вартості така: ціна спельти зросла на 100%, пшениці на 20%, а жита на 60%. І ціни всі у євро. Тобто це означає, що попит швидше іде, ніж пропозиція. Тобто постійно не вистачає виробників, вони ще потрібні ринку».

А от в Україні трохи інша ситуація з розвитком органічного ринку. "Розвиватися він почав у кінці 90-х років, коли з’явилися перші проекти, які організовували іноземні виробники. Останні, до речі, і до цього часу працюють, тільки зараз вони стають більше незалежними. Раніше це були групи з єдиним власником, відповідно виробник не міг продати органічний продукт самостійно, а лише через цього трейдера, у якого був сертифікат. Поступово в Україні з’явилися підприємства, які сертифікувалися самостійно, це всім відома, наприклад, компанія «Агроекологія»", - повідав спеціаліст.

Якщо ж говорити про види продуктів, то одними з перших на органічний ринок вийшли дитячі харчі, запевнив Сергій Галашевський.

Серед основних поштовхів розвитку органіки харчів були профільні проекти. «Саме вони найбільше вплинули на розвиток цієї сфери в Україні. У 2007 році було створено перший в Україні сертифікаційний орган, який представляю я. Це також було причиною для розвинення галузі. Доступною стала тоді і ціна сертифікації для дрібних виробників. Це також 2007 рік. Першими органічними продуктами Україні були вівсяні пластівці «Геркулес» і гречана крупа «Жменька»», - розказав фахівець.

Апогеєм розвинення, переконаний експерт, став 2010 рік, коли розпочалися потужні експорти органічного харчування до ЄС з України, а з 2011 року майже всі україснькі магазини стали свідомо позиціонувати продукти органіки. У 2011-2012 роках з’являються такі органічні продукти як борошно, олія, молочні продукти. 2014-2015 роки  - органічні продукти – це певний тренд у супермаркетах, їх почали виділяти окремими острівками. Якщо говорити про експорт української продукції, то найбільше органіку купують Німеччина, Нідерланди та Швейцарія, Чехія, Румунія, Ізраїль, Китай.  У попиті: зернові, бобові, соя, олія, соняшник, дикороси, лікарські рослини, а також фрукти та овочі.

Момент сертифікації, наголосив Галашевський, теж дуже важливий. «Для того, щоб потрапити на ринок органіки, потрібно пройти процес сертифікації. На жаль, у нас сертифікація сприймається не з позитивом, а з різними перевірками від контролюючих органів. Однак, поряд з цим, потрібно розуміти, що сертифікат – це створення довіри між виробником та споживачем. Органічний логотип – це міст довіри. Що важливо для споживача - щоб продукт перевірявся на всіх стадіях. Це також захист від обману. Сертифікація сприяє законодавчій мотивації. Для самого ж виробника сертифікат - це як паспорт, за допомогою якого власник виробництва заявляє про себе на ринку. Сертифікація постійно мотивує виробника», - повідомив спеціаліст.

comments powered by HyperComments