Гідна і почесна справа. Харків'янам розповіли історію метрополітену

Тетяна Зарубіна  |  Неділя, 24 квітня 2016, 22:30
У Харківському історичному музеї ім. М.Ф. Сумцова відбулася лекція «Харківський метрополітен: Вчора, сьогодні, завтра», під час якої відвідувачі мали змогу дізнатися про заснування та історію харківської підземки.
Гідна і почесна справа. Харків'янам розповіли історію метрополітену

Працівники музею докладно розповіли історію закладення та будівництва станцій метрополітену, про важку працю перших метробудівників. Невеликий екскурс у часи масштабних будівництв нагадав про появу першої станції.

Кожен день ми користуємося метрополітеном, прямуючи на роботу і навчання. Харківська підземка нам здається чимось дуже звичайним. Проте, проект першої черги метрополітену був лише другим проектом в Україні.

Рішення про будівництво першої черги Харківського метрополітену було прийнято 29 квітня 1968 року. У травні того ж року створено спеціалізований інститут «Харківметропроект» (філія «Метрогіпротранс»), який розробив складну та унікальну документацію. У проектуванні окремих об'єктів підземної магістралі брали участь дослідницькі інститути «Харгіпротранс», «Харківпроект». Уже в червні 1968 року до Харкова почали приїжджати перші метробудівці з таких міст як Баку і Київ, гірники з Підмосковного і Донецького вугільних басейнів. Будувати нове метро вважалося гідною та почесною справою.

Наприкінці лютого 1969 року прохідники нарешті вийшли на трасу перегінного тунелю між станціями «Майдан Конституції» та «Проспект Гагаріна». А у серпні 1969 року робочі почали будувати односклепінну станцію «Центральний ринок». Великою подією стала перша збійка, яка відбулася 10 квітня 1970 року: прокладений в обводнених ґрунтах від Подільського мосту лівий перегінний тунель зустрівся з тунелем станції «Майдан Конституції». Через рік було організоване управління «Харківметробуд», до складу його увійшли два будівельно-монтажні управління, перевезений із Азії будівельно-монтажний поїзд, також завод залізобетонних конструкцій та контора експлуатації, прокату і ремонту устаткування.

Перший пробний метропоїзд пройшов по трасі ввечері 30 липня 1975 року, а 21 серпня Державна комісія підписала акт про прийняття в експлуатацію першої ділянки першої черги Харківського метро з оцінкою «відмінно».

Обсяги робіт, які були виконані на будівництві перших дільниць, характеризують наступні цифри: прокладено понад 23 кілометрів тунелів, збудовано 8 підземних станцій трьох типів, розроблено понад 1,3 мільйона кубометрів ґрунту, укладені близько 190 000 кубометрів монолітного та збірного залізобетону. Будівництво першої ділянки велося в складних умовах: 6 станцій та 7 кілометрів перегонів побудовані в пливунах та інших обводнених ґрунтах, тунелі  були прокладені під річками, густонаселеними міськими кварталами, магістралями з інтенсивним рухом машин.

22 серпня 1975 року на станції «Московський проспект» відбувся багатолюдний мітинг, на якому начальник «Харківметробуду» Г.О.Братчун передав символічний ключ від підземки першому начальнику Харківського метрополітену М.Я. Безсонову, а 23 серпня двері метрополітену відчинились для городян. У цей день метрополітен перевіз перші 413 тис. пасажирів.

Відкриття метрополітену стало дійсно важливою подією для усього міста. Слухачі лекції мали змогу прочитати відгуки від вдячних пасажирів тоді ще радянської підземки. На сторінках книги відгуків деякі захоплені громадяни навіть визнавали, що їм бракує слів від почуття радості та шани до працівників, які створили таке диво.

Після закінчення лекції кожен слухач мав змогу пильно роздивитися та потримати у руках спецобладнання метробудівників – відбійний молоток, каску. Цінні експонати надані працівниками музею. Усім присутнім вдалося відчути свою причетність до великих подій минулого, та трохи змінити своє ставлення до такого звичного і повсякденного транспорту, як метрополітен.

Відвідувачі висловили щиру подяку працівникам музею.

comments powered by HyperComments