Популізм, «чорний піар» та зміни вподобань: Як вибори на Харківщині стали предметом аналізу

Юлія Гуш  |  Середа, 31 липня 2019, 11:28
Відповідний моніторинг парламентської кампанії в Харківській області був поведений експертами Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» в межах проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine».
Популізм, «чорний піар» та зміни вподобань: Як вибори на Харківщині стали предметом аналізу

За словами учасників моніторингу, дане дослідження мало на меті привернути увагу громади до проблеми відповідального голосування виборців. Зокрема, в межах моніторингу були виділені п‘ять агітаційних трендів, якими користувалися мажоритарні кандидати під час виборчих перегонів.

Про них розповіла кандидатка політичних наук Вікторія Шевчук. По-перше, це політична заангажованість представників органів влади, які дозволяли собі надавати відкриту підтримку тому чи іншому кандидату. По-друге, це використання в агітаційних матеріалах кандидатів фото Президента чи мера Харкова. По-третє, це використання стилістики та кольорів «Слуги народу» висуванцями, які не є членами даної партії. Також дослідники повідомляють про приховану політичну рекламу кандидатів та акцій їх благодійних фондів. На додачу ще йде поширення «чорного піару» проти своїх опонентів. Також відмічається така тенденція, як популізм у програмах кандидатів-мажоритарників.

Про інші тенденції розповів експерт Аналітичного центру «Обсерваторія демократії», кандидат політичних наук Антон Авксентьєв. За його словами, під час проведення парламентської кампанії були помічені наступні тенденції:

«Це зростання рейтингів особисто Зеленського  та партії «Слуга народу», і, відповідно, всіх висуванців в останні два тижні кампанії, – зазначив він, – ми це пов‘язуємо зі всеукраїнським туром президента. По-друге, медійна перемога партії «За життя» над «Опозиційним блоком». Через що багато маловідомих висуванців «За життя», особливо в округах області, відтягнули на себе досить великий відсоток голосів і діючих депутатів… Стосовно результатів партій, то в цілому у відсотках вони досить подібні до результатів першого туру президентських виборів. Якщо розбити всі партії на три блоки, то один з них – це «Слуга народу», як особливий феномен, інший – це контрмайданний блок (партія «За життя», «Опозиційний блок», Партія Шарія), і третій – промайданний.

За словами Авксентьєва, якщо відслідковувати динаміку президентських та парламентських виборів, то можна помітити зростання популярності «Слуги народу» з 35 до 43%, невелике зростання контрмайданного табору – з 34 до 38%, і значне падіння промайданівського блоку – з 30 до 19%.  

«Ми можемо зробити такі припущення: саме демотивований майданний електорат найгірше дійшов до виборчих дільниць на парламентських виборах, – розповів експерт, – і  по-друге, частина його перейшла до «Слуги народу». А контрмайданний табір зміг повернути всіх своїх виборців, які у другому турі голосували за Зеленського. Тобто, вони не втратили у порівнянні з першим туром».  

Як повідомляла «Справжня варта», ще одним яскравим трендом перевиборчих перегонів стало така зване «гречкосійство», або непрямий підкуп виборців. Щоправда, цього разу в хід йшли не продуктові набори, як то було раніше, а різноманітні концерти, світа, масові заходи та розваги для всієї родини.

comments powered by HyperComments