Як війна зруйнувала громадський транспорт Харкова (ВІДЕО)
З першого дня бойвих дій у Харкові намагалися зберегти роботу громадського транспорту.
Але вже в середині дня 24 лютого було зупинено метро - всі станціїї перевели в режим укриття, біля платформ зупинилися метропотяги. За рахунок цього збільшили площу станцій, а у самих вагонах змогли також розміститися люди.
Рух трамваїв та тролейбусів продовжувався до 27 лютого - тобто чотири дні. Але при цьому через пошкодження колій та контактної мережі постійно скорочувалися маршрути. 28 лютого у останні рейси вийшли на два маршрути лише 4 трамваї, але вони змогли проїздити лише пару годин і повернулися до депо. Також у ці ж дні припинився і рух автобусів - як муніципальних, так і приватних.
Також ще з 27-28 лютого на деяких вулицях Харкова залишилося кілька десятків трамваїв, які не змогли заїхати у депо через пошкодження колій чи контактної мережі.
Вже 3 березня було обстріляне Салтівське трамвайне депо. При цьому в боксах депо обвалилася покрівля. Загалом під час обстрілів у перші дні березня на території Салтівського депо було знищено до половини тих трамваїв, які там знаходились у цей час, а також більшість нових автобусів турецького виробництва "Karsan". Також було пошкоджено будівлю метродепо "ТЧ-2 Салтівське", але вагони залишилися цілими.
Згодом під обстрілами протягом березня і квітня зазнали пошкоджень і тролейбуси, і інші трамваї.
Весь час з початку березня громадський транспорт у Харкові не працює взагалі.
До війни трамвайний парк Харкова налічував близько 270 пасажирських та 40 службових вагонів. З них у перевезеннях застосовувалися майже 200 вагонів. Наразі повністю знищено до половини рухомого складу, який було приписано до Салтівського депо (там було 136 вагонів, з яких 109 справних - тобто від 55 до 70 вагонів). Але залишилися відносно цілими майже всі вагони Жовтневого депо. Ті вагони, які наразі залишаються у відносно справному стані - у багатьох випадках мають невеликі пошкодження накшталт вибитих вікон, осколкових чи пульових пробоїн. Тобто, з наявних 199-200 робочих вагонів на момент початку війни зараз, приблизно, залишилось 100-120 вагонів, які можна досить швидко запустити на лінію за необхідності.
Тролейбусний парк налічував до війни 301 машину, але працювали з них лише 223 - бо було декілька десятків старих тролейбусів "ЗіУ" та "Тролза", які виводили з експлуатації, а також декілька зовсім нових тролейбусів. Станом на квітень отримали ті чи інші пошкодження до 40% тролейбусного парку, в тому числі більшість тролейбусів з депо №2.
Наприкінці квітня харківські комунальники почали підготовку до запуску трамваїв - це розчистка колій від землі та сміття. Але міська влада ставить під питання існування трамваю у місті взагалі - за словами очільника департаменту інформації Харківської міськради Юрія Сидоренка, російським вогнем знищені електропідстанції, які живили контактну мережу електротранспорту, зруйновані депо - і тому трамваїв у місті більше немає. Також чиновник зазначив, що метро у Харкові запускати поки що немає можливості, адже станції і потяги все ще використовуються як укриття. Проте, поновлювати роботу громадського транспорту поступово будуть.
Зокрема, півтора-два місяці будуть відновлювати роботу метро, при цьому Салтівська лінія буде запущена набагато пізніше інших.
На допомогу Харкову вже прийшло чеське місто Брно. Звідти вже готові надати у якості гуманітарної допомоги два вживаних трамваї "Татра-Т3" та 6 тролейбусів. Це, звісно, крапля у море - але важливий символічний жест, який може стати першим кроком у наданні Харкову та іншим містам вживаних європейських трамваїв та тролейбусів. Саме так відновили рух електротранспорту ще у 90-ті роки у Сараєво.
Наразі я бачу два сценарії відновлення роботи громадського транспорту у Харкові.
Перший: за наявності у міської влади політичної волі вкладатись у відновлення електропідстанцій. Протягом літа 2022 року запускається спочатку дві, потім і всі три лінії метро. Також, по мірі відбудови підстанцій та ремонту колій, поступово запускаються трамваї та тролейбуси. При цьому трамвай буде курсувати дуже обмеженою кількістю ліній - як через руйнування інфраструктури, так і зменшення числа вагонів. Натомість більшу питому вагу буде займати тролейбус, в тому числі за рахунок машин з автономним ходом. Але, скоріш за все, про маршрути таких "автономних" тролейбусів у передмістя слід забути.
Другий: за відсутності політичної волі на відновлення електропідстанцій та іншої інфраструктури. Відновлять метро, також протягом літа. Трамвай, як мінімум, до кінця 2022 року, відновлювати взагалі не будуть. А тролейбус запустять лише по декільком маршрутам, де залишилися електропідстанції. Все інше - буде обслуговуватись приватними маршрутками.
Який сценарій обере місцева влада і особисто мер Терехов - ми побачимо трохи пізніше. І все одно відновлення громадського транспорту буде ураховувати і умови зменшення чисельності населення у Харкові.
Нагадаю, у міськраді стверджували, що у Харкові більше не буде трамваїв.