Імперіалізм та месіанізм – це незмінні складові російського шовінізму – Яцина
Лекція була присвячена не тільки інформаційній війні проти України, а й певним аспектам ідеології Російської Федерації, які застосовуються вже не одне століття як у внутрішній, так і зовнішній політиці країни.
Зокрема, під час заходу Олег Яцина презентував свою книгу «Кузні російського шовінізму», на яку він неодноразово посилався під час лекції. За його словами, раніше люди відчували брак інформації, що давало можливість легко маніпулювати масовою свідомістю. Але зараз, в ХХІ столітті, інформації стало вже надто багато. Цьому, зокрема, сприяє інтернет-мережа, де можна знайти чимало неперевірених та неправдивих даних. І разом з тим, правдивої інформації не вистачає, що дає широкий простір для маніпуляцій масовою свідомістю. На сьогоднішній день, коли країна знаходиться в стані війни, це особливо актуально.
«Маніпуляція свідомістю – це дуже серйозна проблема, – підкреслив Олег Яцина ,– бо я з нею зіштовхнувся. Я відчув дуже потужний інформаційний тиск з боку Росії. Це був початок 2000-х років».
Він розповів про книги, які не так давно вільно поширювалися країною. Це, зокрема, збірка «Донбасс в гуманитарном пространстве русского мира», яка вийшла за грантової підтримки фонду «Русский мир», та «Русь нерусская (Как рождалась «рідна мова »)» Олександра Каревіна, чий автор, до речі, зараз активно підтримує так звані ДНР-ЛНР. Там якраз висувались ідеї та погляди, наслідки яких можна побачити на Сході України.
Зокрема, в таких виданнях часто висувалася думка про «штучність» української мови. Вона зовсім не нова: такі твердження просувала російська влада ще до ХХ століття. Наприклад, що українська мова – це всього лишень діалект російської. Або що це був австрійський проект, направлений на те, щоб розділити «єдиний народ». І що характерно, такі ідеї продовжують просувати навіть сьогодні.
Яцина порівняв шовінізм з хворобою, яка передається інформаційним шляхом. Він підкреслив, що в нього є дві ідеологічні складові, як просувались протягом всієї російської історії – імперіалізм та месіанізм. При чому, вони пропагувались не тільки владною верхівкою, а й інтелектуалами, які на той час рухали суспільну думку. Вони згодом приводили до того, що захоплення чужих територій сприймалося як безперечне благо. При чому, як благо не тільки для самих росіян, а й для місцевих мешканців. Адже завдяки месіанізму запроваджувалася думка, що таким чином Росія комусь допомагає та когось рятує. Хоча це призводило до того, що з тих територій просто висмоктувались ресурси – як матеріальні, так інтелектуальні.
До речі, про месіанізм: його складовою також є ідея про богообранність російського народу та його особлива місія в цьому світі. Потужним фактором у її пропаганді стала діяльність служителів церкви, які навіть на сьогоднішній день продовжують піднімати цю тему. Олег Яцина підкреслив, що від такої ідеології страждають і самі росіяни, адже чимало ресурсів йде на армію, а не на підвищення добробуту населення. При цьому, зиск від цього отримує хіба що правляча верхівка: «Я постійно задавав собі питання: чому російська влада, яка має таку велику територію, має величезні природні ресурси, чому їй все мало, мало і мало? І хто несе за це відповідальність?».