Євген Зражевець: "Спiвфiнансування ремонту з міських бюджетів - це децентралізація в чистому виді!"

Середа, 7 грудня 2016, 16:40
Харківський Облавтодор дуже активно провів будівельний сезон цього року - зі збиткового підприємства вийшов в прибуток. Начальник Служби автомобільних доріг у Харківській області Євген Зражевець - про те, чого вдалося домогтися і про плани на майбутній рік в інтерв'ю «Варті».
Євген Зражевець: "Спiвфiнансування ремонту з міських бюджетів - це децентралізація в чистому виді!"

Р.К.: Що вдалося в 2016 році з того, що планували зробити спільно з ХОДА?

Є.З.: Ми дуже активно провели будівельний сезон цього року. Якщо порівняти з 2015-м роком, то фактично, в минулому році ми займалися виключно експлуатацією плюс трішки поточного ремонту, який ми позначили на дорозі Чугуїв - Мілове. Щодо цього питання було багато негативу. Чому? Дорога протяжністю 102 кілометри була, в більшій мірі, непроїзною. 

У цьому році, завдяки тісній взаємодії з обладміністрацією, ми організували роботу за трьома напрямками. По першому з них, експлуатації, обсяги були фактично збільшені вдвічі.
В рамках другого напрямку, поточного ремонту наших основних проектів, крім траси Чугуїв - Мілове, ми ставили в план на цей рік трасу Харків-Охтирка, окружну дорогу, промислову дорогу Пересічне-Бермінводи. Потрібно сказати, на останній вантажопотік дуже великий: вона перевантажена тягачами, які тягають рослинне масло.

Третій напрям - поточний ремонт за кредитні гроші, які почали надходити тільки зараз, в кінці року. Але ми виконували поточний ремонт на ряді об'єктів протягом року.
І четвертий напрям - це співфінансування ремонту доріг з місцевих бюджетів в розрізі децентралізації громад. Це було ініціативою виключно нашої облдержадміністрації: Ігор Райнін зміг організувати цей процес у минулому році, і сьогодні він знаходиться на жорсткому контролі особисто у губернатора Юлії Світличної.


Тобто, ремонт доріг відбувається не тільки за рахунок обласного, а й районних бюджетів?

- За співфінансування з районних бюджетів на сьогодні ми - лідери. Якщо в 2015-му році це було близько 20 мільйонів гривень, то в цьому році - майже 50 мільйонів. Райони спробували цю «цукерку» - їм сподобалося. Адже раніше вони мали право витрачати свої бюджети тільки на дороги місцевого значення. А на балансі служби Укравтодору - і державні дороги, і місцева мережа. Виходить нелогічно: у громади є гроші, але вона має право витрачати їх тільки на другорядні дороги, які не мають для населеного пункту такого значення, як центральна.

Згідно з Постановою Кабміну, який побачив світ у липні минулого року, громада тепер має право фінансувати з місцевого бюджету ремонт державних доріг, по яких їздять жителі цього населеного пункту. Спочатку громади придивлялися до нього з дуже з великою недовірою. Але, з огляду на взаємодію команди Юлії Олександрівни з главами районів, «справа пішла». У команди керівників на місцях прийшли молоді і активні хлопці, які швидко зрозуміли суть питання.

Ми зі свого боку, запропонували їм оптимальний алгоритм. Фактично я або мій заступник Сергій Пляка виступали на активі майже в кожному районі, де повністю донесли суть цього питання. Тому за поточний рік ми подвоїли цю суму. Більш того, саме вона допомогла нашому Облавтодору перестати бути збитковим. Ось це - децентралізація на реальному прикладі.

Разом з обсягами по експлуатації, наше підприємство, за фактом рік тому збиткове, за цей рік стало прибутковим. Ми цим дуже пишаємося, оскільки це показник того, як працює вертикаль влади на сьогоднішній день. Думаю, що зі співфінансування з місцевих бюджетів у Харкова перше місце. Я чув, що комусь з колег в інших областях вдалося залучити «цілих 20 мільйонів». Але у нас в цьому році - майже 50! І ця робота настільки активно триває, що навіть в листопаді, коли на вулиці вже був мінус, дзвонили глави адміністрацій з пропозицією: "А ви не хочете освоїти ще?".

І що Ви їм відповідали?

Пропонував сідати за стіл переговорів, зважити - скільки нам потрібно коштів, скільки їх реально є в місцевому бюджеті, щоб закласти їх на майбутній рік. Тому що, як кажуть, вже «не те пальто».

Таким чином, фактично, ми наростили обсяги на 370% - тобто майже в 4 рази! І це відразу позначилося на дорогах: з Чугуєва до Куп'янська можна тепер доїхати на легковій машині за 1 годину 20 хвилин. Автобуси більше, ніж в два рази, скоротили час прибуття з Харкова до Куп'янська. Спілкувався з перевізниками - вони безмежно вдячні Облавтодору за цю дорогу.

Ви також активно протягом року працювали по трасі Харків-Охтирка ... А що по інших напрямках?

Так, дорога на Суми зараз в області у нас найактивніша. На найбільш зруйнованих ділянках траси зроблений поточний ремонт, а саме: Подвірки, Вільшани, Пересічне, Богодухів - фактично нам вдалося забезпечити комфортний проїзд до Богодухова.

За сумської дорозі в Дергачівському районі та до самого Богодухова населені пункти переходять з одного в інший фактично без перерви. Історична назва у районного центру, насправді - Деркачі.

Деркач - це птах, яка селилася на болотах. Тобто найчастіше дороги йдуть по болотистих грунтів, де грунтові води в окремих місцях залягають всього від метра до 50 сантиметрів від поверхні. Коли люди будували житло вздовж дороги, вони штучно підвищували рівень для того, щоб вода не стояла у них в городах. Тобто, всі двори підняті вгору, а дорога внизу йде, як жолоб між ними. При цьому ніяких інженерних систем з водовідведення там немає!

Ми провели в цьому році титанічну роботу, щоб за допомогою голів селищних і сільських рад прибрати грунт з узбіччя і хоча б грейдером нарізати водовідвідні лотки і канави. Якщо ви проїдете по цій дорозі, то побачите, що рівень верхнього шару вже вище земляного рівня узбіч. Таким чином, ми домоглися першої мети - прибрали воду з верхніх шарів дорожнього одягу.

Потім ми їх вирівняли, накривши першим шаром - грубозернистим асфальтобетоном, який відповідає європейським нормам і стандартам, не боїться великовагової техніки, витримуючи сверхнагрузки. А там, ми пам'ятаємо, що з Безлюдовського кар'єра йде пісок. Крім того, уздовж цієї траси дуже багато підприємств (як наприклад, «Акваізол»), які перевантажують дорогу.

Підрядник по цій ділянці дороги - компанія «Автомагістраль», яка працює в багатьох куточках України, від Одеси і Львова до Києва. Вона довела якістю своєї роботи право працювати у нас в області і виконує, навіть перевиконує, ті плани, які нами визначені.

З інших доріг потрібно відзначити, з одного боку, зменшення інтенсивності руху. Це зрозуміло: змінюється структура - ми межуємо з зоною АТО. З іншого боку, збільшується тоннаж - на Схід йде військова і велика вантажна техніка.

Я чув, що по Полтаві була якась проблема з цією трасою - Укравтодор ніяк не міг юридично домовитися з місцевою владою. І які б ви в'їзди з київської траси на окружну до Харкова не споруджували, однак на рівні сусідньої області будівництво дороги зупинилося ...

Дуже схоже на правду. При Укравтодорі є підприємство, яке називається Укрдорінвест. Воно реалізує всі визначені Міністерством інфраструктури проекти, які Укравтодор виконує за гроші міжнародних фінансових організацій - таких, як Європейський банк реконструкції і розвитку, Світовий банк та інші.

У минулому році одним з головних підрядників Укравтодору була італійська фірма «Тодіні». До певного часу вона виконувала великий обсяг робіт, але, з якихось невідомих мені причин, рік назад щось пішло не так. Коли за підсумками 2015 року вийшло значне недовиконання затвердженого раніше плану, італійці «втратили» контракт.

Коса пішла на камінь, потім змінилося керівництво. Ці катаклізми кілька призупинили процес, який до цих пір йшов досить активно. Коли я доповів про це губернатору - на той момент Ігорю Львовичу Райнін - Харківська область звернулася з ініціативою до Укравтодору. І на техрада було прийнято рішення, що проект будівництва дороги може виконуватися не тільки послідовно, але й паралельно. І якщо на території Полтавської області, наприклад, проект на якийсь час зупинився, нам нічого не заважає підготувати всю проектно-кошторисну документацію і відкрити наступний пусковий комплекс на цій трасі на території Харківської області.

Для цього ми запросили до Харкова місію Світового банку. Вона працює в Україні вже 5 років, і є певний графік, згідно з яким банк інспектує місця, де передбачається реалізувати проект. Я доповів Ігорю Львовичу, отримав повну підтримку у губернатора, і ми почали готуватися. Місія в складі 5 чоловік відвідала Харків цього літа, щоб вивчити проектно-кошторисну документацію. Основне питання, яке їх цікавило - відведення землі, оскільки земля в Україні - це такий «дуже тонкий» момент. На сьогодні у нас немає жодного питання по землі ні по Коломацькому району, ні по Валківському - всі вони вирішені.

У підсумку представники місії Світового банку констатували, що ніколи за 5 років роботи в Україні вони такої підготовки ще не зустрічали. Ми повністю готові до реалізації проекту. У самий найближчий час буде визначено час тендерних процедур, щоб на наступний рік ми змогли пустити в роботу відразу три ділянки.

Що це за ділянки?

Перша ділянка від кордону з Полтавською областю до Валок. Другий - окремий проект по цій дорозі в обхід Валок. І третя ділянка - 9 км від обходу Валок і до початку дороги першої категорії, яка йде на Харків. Це на сьогоднішній день надзавдання для мене, як для керівника. Я думаю, що ми з нею впораємося до початку року. Тому що в Укравтодорі є розуміння - за рахунок того, що сьогодні ми дещо краще готові, ніж інші.

З огляду на зміну курсу долара, ми зараз проводимо перерахунок проектів на інші ціни - це об'єктивна причина. До Нового року ми будемо вже розуміти, коли будемо проводити тендерні процедури по системі «Prozzzoro». А за міжнародними проектами зараз така ось традиція в Укравтодорі в режимі онлайн, у присутності телекомпаній, щоб було все чесно і прозоро. Це сильно активізує роботу всього дорожнього комплексу у нас в області. Якщо в минулому році було тільки один напрямок, а в цьому році вже чотири, то в наступному, ми сподіваємося, що буде ще й п'яте. Але воно може стати основним, тому що це дуже масштабний проект.

Які ще є плани на наступний рік?

Плани у нас грандіозні. Наприклад, по Вовчанському напрямку ми готові освоїти близько 50 мільйонів гривень. Ми подали свої пропозиції до обласної державної адміністрації, де їх можуть ще, безумовно, підкоригувати. Судіть самі: щоб ситуація з дорогами була більш-менш задовільною, необхідно знайти на їх ремонт близько 3,2 мільярда гривень. Таких грошей ніхто нам не дасть, оскільки сьогодні їх просто немає.

Однак, щоб ситуація почала відчутно змінюватися, буде досить виділяти приблизно 500-700 мільйонів гривень щорічно. Повірте, якщо такі цифри передбачити на кожен рік, наша робота стане помітною людям. У цьому випадку вони побачать корінні зміни ситуації з ремонтом дорожнього покриття.

І що ж, шанси отримати на 2017 рік півмільярда у вас є?

Пару тижнів тому новий і. о. голови «Укравтодору» Славомір Новак визначив завдання для керівників служб - написати перспективну програму до 2020-го року. Це вселяє оптимізм, оскільки з року в рік працювати в такому «рваному» режимі, як сьогодні, не можна. Це означає - втрачати дорожню мережу.
Так чи інакше, потрібно планувати свою роботу, іноді - вносити корективи в ці плани. Наприклад, провідна з Харкова до Донецька дорога М-03, яка взагалі-то є міжнародним транспортним коридором Європа-Азія, сьогодні веде в зону АТО. І на ділянці від Чугуєва і до самого кордону з Донецькою областю, після проходу великовагової гусеничної техніки (яка на першому етапі проведення АТО йшла на фронт своїм ходом), дорога в украй поганому стані. Це спричинило серйозні руйнування її верхніх шарів, їх треба замінити.

Ми підготували проекти «з запасом» - щоб, коли будуть гроші (а рано чи пізно на ці дороги вони знайдуться), ми могли негайно почати ремонт. Основні проблемні ділянки на цій дорозі - це перші 10 кілометрів від Чугуєва, стан дорожнього покриття не витримує ніякої критики. Інший відомий проблемний (через перевантаження) ділянку - це Ізюм, плюс мінус 10 кілометрів. Стан покриття, як би ми не намагалися виправити його ямковим ремонтом, характеризується фактично 100-відсотковим руйнуванням. Щось там вже випало, щось ще тримається. Але, це справа часу: зима і перепад між позитивними і мінусовими температурами зроблять свою справу.

Ця дорога є в плані на наступний рік?

Так. Ми внесли до плану саме ці ділянки - Чугуїв та Ізюм. Хоча, безумовно, вона вся требует ремонта, але це - 1 мільярд гривень.

Яскравий приклад того, як необхідно виходити зі складних ситуацій, коли потрібно зробити все і відразу - це траса Чугуїв-Мілове. З 102 км зруйнованої дороги ми вибрали найбільш аварійні ділянки - це приблизно 30 кілометрів. З них диференціювали 20 км, які абсолютно точно потрібно робити «з нуля», а 10 - можна відремонтувати. Така мінімізація допомагає в критичній ситуації дефіциту коштів. Якби фінансів було досить, можна було сформувати основу, зробити два шари і забути про цю проблему.

Для порівняння: щоб зробити десять кілометрів суцільного покриття, наприклад, потрібно 30 мільйонів, яких у нас немає, в той час як для ямкового ремонту такого ж відрізку дороги знадобиться 3 мільйони. Тобто, різниця - в 10 разів. Зрозуміло, що сьогодні ми мінімізуємо ці витрати і забезпечуємо проїзд, роблячи ямковий ремонт.

І потім, ми нікуди не підемо від експлуатації - тут також виникають витрати. Наприклад, та ж Охтирська траса - це не дорога, а суцільний водовідведення. І ми зараз робимо інженерні споруди, які забезпечать там відведення води.

Плани у Вас, в загальному, оптимістичні.

Корпоративна стратегія Минулого року у нас Складанний з одного слова - "Вижити". У цьом году - Вже Із двох слів: "Від виживання - до розвитку".
З другої половини півріччя ми перейшли в прибуток і почали розвиватися. Наш Облавтодор БУВ Глибока занедбаній: працювали всього один робочий день. Ми прийшли в прибуток з величезними "хвостами" - боргами після ігор EURO 2012.

На Наступний рік у нас буде, мабуть, гасло - "Від розвитку до Процвітання".

comments powered by HyperComments