Харківський тракторний завод. Друге народження легенди
6 січня 2017 року, стало відомо, що група DCH (компанія-власник заводу), приступає до запуску ХТЗ. Президент DCH Олександр Ярославський відзначив, що відновлення роботи заводу і запуск виробництва в такі стислі терміни стали можливими завдяки активній участі Президента України Петра Порошенка і губернатора Харківської області Юлії Світличної.
Історія Харківського тракторного заводу почалася в 1930 році - саме тоді розпочали його будівництво, яке завершилося через рік.
Уже в жовтні 1931 року завод почав випуск колісного трактора СХТЗ 15/30, який був оснащений гасовим двигуном потужністю 30 к.с. і розвивав швидкість до 7,4 км / год. До речі, саме ця модель була найбільш популярною в СРСР в 1930-1940 роках.
Цікавим є той факт, що до кінця першої п'ятирічки (1932 рік) завод випустив більше ніж 17000 тракторів. Через 3 роки (в 1935) з конвеєра зійшов 100-тисячний трактор, а ще через рік - уже 150-тисячний!
У 1937 році ХТЗ почав серійний випуск гусеничного трактора СХТЗ-НАТІ. І якщо в основі СХТЗ 15/30 була конструкція американських розробників, то СХТЗ-НАТІ був першим трактором масового виробництва з конструкцією вітчизняної розробки.
У 1941 році, через наближення лінії фронту до Харкова, було прийнято рішення про евакуацію ХТЗ в м.Рубцовськ Алтайського краю, де вже в серпні 1942 року починається випуск АСХТЗ-НАТІ. Назад до Харкова ХТЗ повернувся ще через рік. У 1943 році почалося відновлення зруйнованих будівель заводу, а в кінці 1944 року - знову запущено виробництво.
До речі, відомо, що Харківський тракторний завод під час війни випускав навіть танки! Хоча, якщо бути точнішим, то модель ХТЗ-16 належала до категорії «легких танків» і, по суті, була звичайним сільськогосподарським гусеничним трактором, який був обшитий листами броні і мав на борту гарматне і кулеметне озброєння.
У період з 1949 по 1982 рік на Харківському тракторному заводі було випущено близько 10 нових моделей тракторів, а загальна чисельність створених на заводі машин перевищила 2 000 000! Відомо, що максимальна продуктивність заводу була досягнута в 80-ті, коли випуск продукції становив до 70 тисяч тракторів на рік. Ви тільки уявіть це кількість! Якщо порахувати умовно і розділити загальну кількість тракторів на кількість днів у році, то кількість випущених машин знаходилося на рівні 191 в день! З огляду на особливості і технології тих часів, це просто фантастична цифра.
На жаль, криза 90-х істотно послабила ХТЗ і відкрила для нього нову, далеко не найкращу, сторінку історії. Але, навіть незважаючи на труднощі, завод продовжує свою роботу і, навіть, починає виробництво нових моделей тракторів.
У 2001 році, вперше за 70 років, на Харківському тракторному заводі, через відсутність фінансових коштів, були припинені виробництво та збірка сільгосптехніки. Однак, після нетривалого простою, робота заводу була відновлена.
У період з 2002 по 2007 рік на ХТЗ випускалися трактори ХТЗ-17221 та ХТЗ-17222, модернізовані машини серії Т-150, колісні пахотно-просапні ХТЗ-16131, гусеничні ХТЗ-181, машини для фермерів ХТЗ-3510 фронтальні навантажувачі ХТЗ 156. Крім того, в 2007 році Харківський тракторний завод представив громадськості нову розробку - демонстраційний зразок першого бульдозера українського виробництва ТС-10.
Економічна криза в Україні в 2008 році ще більше погіршила становище заводу, який був змушений піти на те, щоб спочатку відмовитися від виробництва бронетехніки, а потім і скоротити робочий тиждень через неможливість виплачувати заробітну плату співробітникам. У 2009 році виробництво на ХТЗ було зупинено на 2 місяці через відсутність замовлень.
Після 2010 року розпочинається повільний вихід із застою. Завод налагоджує співпрацю з китайськими компаніями, закуповуючи у них необхідні комплектуючі для своєї продукції. До речі, модель ХТЗ 2410 (розроблена в 2013 році) оснащена двигуном потужністю близько 25 л.с. саме китайського виробництва.
Примітно, що в 2014 році Харківський тракторний завод став єдиним промисловим підприємством України, яке завершило звітний рік з прибутком, хоча в цілому ВВП країни за той період скоротився на 17%.
У 2016 році керівництво ХТЗ було змушене в черговий раз зупинити роботу підприємства в зв'язку з необхідністю стабілізації фінансового становища. Ситуація була настільки складною, що через неможливість виплати заробітної плати довелося звільнити співробітників заводу. З офіційних джерел відомо, що станом на березень 2016 року збитки ХТЗ перевищили 200 млн гривень. Ясна річ, що в таких умовах говорити не тільки про відновлення роботи заводу, а й про те, чи буде він взагалі працювати, - було неможливо.
Однак, зміни на краще, на щастя, не змусили себе довго чекати. В результаті спільної роботи власників й інвесторів ХТЗ, за підтримки Президента України та глави ХОДА Юлії Світличної запуск заводу став реальністю. Навряд чи потрібно говорити, що це - визначна подія для Харкова та харків'ян. Відновлення Харківського тракторного заводу надзвичайно важливе, як мінімум, з двох причин. По-перше, це відновлення сотень і тисяч робочих місць. А по-друге, це радісна для жителів міста новина, що справжня візитівка Харкова знову в строю. Це означає, що місто, разом з усією Харківською областю, немов танк продовжує рухатися вперед, повертаючи горизонти колишньої слави.
Логічним завершенням кулуарної кропіткої роботи спрямованої на підготовку до відновлення роботи заводу став пост Юлії Світличної в Facebook від 5 січня:
«З завтрашнього дня відновлює роботу ХТЗ. Ситуація з підприємством була непроста, але після особистого втручання в це питання Президента України вона вирішена. Підприємство починає роботу. Відновлення промислового виробництва на Харківщині - наш пріорітет. Впевнена, что новий власник підприємства виконає усі гарантії як перед державою, так і перед трудовим колективом».
6 січня 2017 року, як я вже писав, на самому початку публікації, офіційно стало відомо про те, що Харківський транспортний завод відновив свою роботу
PS: До речі, кому цікаво дізнатися більше про ХТЗ, пропоную подивитися промо-ролик заводу.