Хроніки Тимошенко. Таємниця газових контрактів
Частина 1. Прелюдія до газових війн
Я виокремив чотири основні постулати, які й становлять базу "міфу про газові контракти 2006 року".
1. До контракту, який існував до угод "Єханурова-Івченка", необхідно було щороку узгоджувати ціни, які призначались Путіним за лояльність.
2. Контракти, які існували до угод грудня 2005 року, розірвала Юлія Тимошенко.
3. Уведення на український ринок посередника у вигляді РУЕ дозволило значно знизити ціну для українського споживача.
4. Юлія Тимошенко все одно б розірвала договір і завела на ринок свого посередника, "Ітеру".
Розпочнімо з того, які саме угоди діяли на момент перемоги Майдану, а саме на січень 2005 року. А діяли тоді контракти, укладені ще в листопаді 2001 року, із поправками від серпня 2004 року [1]. Це були перші в історії України дійсно довгострокові контракти, які мали діяти протягом 12 років. Тобто закінчитись дія цих контрактів мала аж у 2013 році. І це був по суті єдиний договір, у якому жорстко фіксувалась ціна російського газу для України на рівні 80 дол. за тисячу кубометрів газу [3]. А 9 серпня 2004 року було укладено додаток до договору: згідно з додатком, ціна на газ знижувалась до 50 доларів, але також залишалась фіксованою, із збереженням решти норм договору.
Відтак можемо зробити перший висновок:
- жодного щорічного узгодження цін не містилось у контрактах, які діяли на 2005 рік. Отже, нагальної необхідності в його розриванні просто не було.
Однак, як нам відомо, розірвати чи принаймні переглянути цей договір бажали практично всі тодішні гравці політичного олімпу. Зупинімось детальніше на цьому контракті і спробуймо з'ясувати, чому він усе-таки був розірваний і чому Україна перетворилася на поле бою за "вонючий газ".
Отже, газові угоди 2001 року складались із трьох окремих документів, які було ратифіковано 15 листопада 2001 року [2]:
- угода про умови резервного постачання і оплати російського природного газу [3];
- угода про гарантії транзиту російського природного газу по території України [4];
- угода про додаткові заходи із забезпечення транзиту російського природного газу [5].
В цих угодах чимало корисної інформації. Нас же зацікавить кілька ключових речей, важливих для розуміння того, що відбулося в 2005 році. Насамперед: у цій угоді вперше було розписано баланс українського газового ринку. На 2001 рік (як, утім, і на 2004-й) газ в Україні складався з таких компонентів:
- 18 млрд. кубометрів газу власного видобутку;
- 30 млрд. кубометрів газу, які постачалися "Газпромом" як оплата за транзит російського природнього газу;
- 30 млрд. кубометрів газу, які постачалися з Туркменістану.
Загальний газовий баланс, таким чином, становив 78 млрд. кубометрів газу. До туркменського контракту (як і до причин його втрати) ми іще повернемось, а поки що зауважимо, що на сьогодні ми купуємо у Росії 32 млрд. кубометрів газу [6]. Тобто, якби контракти 2001 року залишались у силі, ми могли б станом на 2012 рік (кінець дії контрактів):
- або повністю відмовитись від російського газу ще до 2012 року;
- або повністю забезпечувати себе за рахунок оплати транзиту російського газу.
В обох випадках імовірність газових війн мінімізована – через прямий контракт між РФ та Україною і більш-менш прозорі розрахунки, які були описані в ст. 4 угоди про умови оплати російського газу. Разом із тим цей договір закладав немаленьку міну під українську економіку через кілька дуже цікавих норм, на які звернув увагу лише один політик - тоді ще маловідома Юлія Тимошенко [7]:
- створювався резервний фонд газу об'ємом 5 мільярдів кубометрів для використання в критичних ситуаціях. Ціна цього резервного газу становила 80 дол., але у випадку перевитрат зростала в 1,5-2 рази. При цьому борг міг бути оформлений як єврооблігації;
- нові борги "Нафтогазу" чи бізнес-структур перед "Газпромом" автоматично визнавались державними і знову ж таки оформлялись як єврооблігації;
- єврооблігації ж, у свою чергу, можуть брати участь у приватизації стратегічного майна, що відкривало дорогу схемам прихованої приватизації Росією стратегічних підприємств України, в тому числі й ГТС та газосховищ.
Подібна позиція і робить Юлію Тимошенко очевидним кандидатом на роль того, хто розірвав договір 2001 року. Мала підстави? Ще й які. Могла розірвати договір? Ще й як могла. Однак, в реальності контракти розірвали зовсім інші люди – зовсім з інших причин і зовсім з іншими далекосяжними цілями, в яких інтереси України не враховувалися взагалі.
Подивімось на статтю 5 угоди про гарантії транзиту російського газу [4]. Вона недвозначно забороняє Україні експорт газу шляхом установлення так званого експортного газового мита в розмірі 140 дол. США за 1 тис. куб. м. (експортований газ стає неконкурентним через високу ціну). Таким чином:
- ліквідується схема реекспорту дешевого українського та туркменського газу в Європу і заміщення його дорогим "понаднормовим" російським газом.
А тепер згадаймо, що в 2002 році було створено маловідому тоді компанію "Eural Trans Gas", яка наступного ж року стала головним постачальником туркменського газу в Україну. Хоча створена вона була в маленькому угорському селі, а статутний капітал її становив всього 12 тисяч доларів [8]. Сьогодні відомо, що її реальними засновниками були С. Могилевич та Д. Фірташ [9]. Компанія дуже швидко взялась за роботу і наростила свій обіг до 2 мільярдів доларів на рік. Взагалі - діяльність цієї фірми, як і діяльність її "наступника", "Росукренерго", ще очікує свого журналіста-розслідувача. Ну, наприклад, один тільки епізод: серед її акціонерів була британська фірма JKX Oil&Gas, яка уславилась... конфліктом з ФДМУ за право власності на газове родовище в Полтавській області.
Тобто ця фірма з 2003 року взяла курс на монополізацію поставок імпортного газу в Україну, а її акціонери взялись за приватизацію українських газових родовищ. Куди подіти "зайвий" газ, плюс видобуте в приватних газових родовищах? Звісно ж, погнати на експорт. А його блокує височенне експортне мито. Відповідно, у розірванні угод 2001 року зацікавлена була іще одна сторона - тоді ще невідомий Дмитро Фірташ.
Опосередкованим доказом того, що саме Фірташ стояв за розірванням цього договору в грудні 2005 року, може служити ще один маловідомий факт. Виявляється, саме І. Богословська, яка є одним із провідних членів парламентського "газового лобі", в грудні 2005 р. рекомендувала не підписувати так званий міжурядовий протокол на 2006 рік [10]. Саме непідписання цього договору потім і дало Росії привід говорити про підвищення цін на імпортний газ, що і започаткувало майже десятирічний цикл "газаватів".
Є у цього непідписання ще один наслідок. Як ми вже казали, угоди 2001 року передбачали фіксовану ціну на газ. Однак щороку необхідно було узгоджувати об'єми поставок газу в оплату транзиту. Якщо такого узгодження нема, отже, використовуються домовленості, досягнуті на комерційному рівні [11]. А в укладеному в 4 січня 2006 року комерційному договорі між "Нафтогазом" та "Газпромом" поняття взаємозаліку за транзит... відсутнє. Ми ще повернемось до аналізу цього договору пізніше. Поки що зауважмо, що в цьому договорі ціна на газ була обумовлена тільки на I півріччя 2006 р., а ціна за транзит визначена до 2011 року.
Таким чином, прийнята урядом Єханурова рекомендація І. Богословської не тільки послужила спусковим гачком до розривання угод 2001 року, а й є основною причиною розриву зв'язки поставок газу та його транзиту. А отже, основним рушієм процесу переписування договору і вкидання України в низку "газових війн" (як і посилення залежності України від Росії) був Дмитро Фірташ.
Погляньмо тепер на ситуацію з іншого бок, і проаналізуймо хронологію газового конфлікту, щоб упевнитись у зробленому щойно висновку.
Початком газового конфлікту 2005 року заведено вважати 29 березня 2005 року, коли тодішній голова НАК "Нафтогаз" О. Івченко запропонував "Газпрому" перейти на прямі грошові розрахунки. А призначений він туди був 3 березня 2005 року... наказом Віктора Ющенка. Мало того, цей самий Івченко був одним із засновників Ющенкової партії "Наша Україна" [12]. І, за дивним збігом, існує досі не висвітлений зв'язок між Олексієм Івченком та таким собі СП "Тайстра", яке отримало право на безмитний імпорт нафтопродуктів і є засновником фірми... "Лівелла", з якої – за аналогічною схемою – збагатився С. Курченко [14]. А на сьогодні також відомо, що Фірташ і Курченко мали спільний бізнес [15].
За дивним збігом, у тому ж таки березні 2005 року Юлію Тимошенко було грубо усунуто від будь-якого впливу на політику газових угод із Росією [17]. Згідно з вищевказаною статтею від 16 березня 2005 року, відбувалось навіть пряме нехтування її конституційними правами як Прем'єр-міністра. Виявляється, що:
- О. Івченко був призначений головою НАК "Нафтогаз" без узгодження з Юлією Тимошенко як Прем'єр-міністром. При цьому сама Тимошенко хотіла оголосити відкритий конкурс на цю посаду і мала як мінімум трьох претендентів на неї. Жоден із них не був афільований з її політичною силою [18].
Тим не менш, Юлія Тимошенко не змирилась із тим, що її усувають від паливно-енергетичного комплексу, і активно чинила цьому спротив. У червні Анатолій Кінах як віце-прем'єр оприлюднив її позицію: наявні угоди зберігаються і навіть будуть продовжені до 2013 р. Це й зумовило подальше розкручування конфлікту, в якого тепер з'явилася ще одна мета. Про це свідчить тодішнє інтерв'ю В. Саприкіна (директора програм ПЕК у Центрі Разумкова), в якому він недвозначно зазначає, що газовий конфлікт спрямований безпосередньо проти Юлії Тимошенко і однією з його цілей є її усунення [19].
В тому ж місяці Тимошенко зробила першу спробу відійти від газової монополії Газпрому. Тільки так можна розцінювати її візит у Францію, який чомусь запам'ятався нашим папараці тільки відвіданням ресторану "Лаперуз". Насправді ж цей візит ставив за мету підписання першого в історії України меморандуму про співпрацю з європейською газовою компанією "Ґаз де Франс" [20].
А в липні сталась подія, яка так і лишилась непоміченою широким загалом. Почалося все з того, що Юлія Тимошенко розкритикувала політику "Нафтогазу" (який, як ми знаємо, повів активну кампанію на розрив газових угод) і недвозначно дала зрозуміти, що будуть відставки. 6 липня 2005 року мало відбутись засідання Кабміну, на порядку денному якого стояла діяльність О. Івченка як голови НАК "Нафтогаз" [21]... але воно не відбулось.
Адже на критику "Нафтогазу" неочікувано різко відповів... сам Віктор Ющенко. Він наклав пряме президентське вето на будь-яке втручання Кабінету Міністрів (як Прем'єр-міністра, так і міністрів) у діяльність "Нафтогазу" [22]. Слід зауважити, що рівно напередодні вийшло інтерв'ю Юлії Тимошенко BBC, де вона прямим текстом заявляє, що в Росії існують сили, яким не подобається взятий нею курс на диверсифікацію енергоносіїв [23]. А 8 липня В. Путін на саміті в Шотландії ні сіло ні впало заговорив про те, що розвивати проект поставок російського газу в ЕС він може лише за умови гарантій Києва транзитувати газ [21].
Тобто саме в липні 2005 року вже було відомо, що взимку цього ж року розпочнеться повномасштабна газова війна, яка призведе до розриву газових контрактів і завершиться "гарантіями" для Москви. Її розпалювачами виступали:
- Володимир Путін;
- Дмитро Фірташ;
- Віктор Ющенко.
Основними виконавцями з українського боку були:
- О. Івченко;
- І. Богословська.
Фактично ця газова війна була прелюдією до операції з узяття під контроль українського газового ринку і перетворення його на велетенську годівницю, яка, за деякими оцінками, продукувала не менше мільйона чистого прибутку за добу [16], попутно перетворюючи Україну на залежну колонію РФ.
Єдиним політиком, який уже тоді реально намагався протистояти цій операції, була Юлія Тимошенко.
(далі буде)
Використані джерела
[1] http://www.bbc.co.uk/ukrainian/multimedia/2013/02/130207_ukraine_russia_gas_history_new_az.shtml
[2] http://www.pravda.com.ua/news/2001/11/15/2985196/
[3] http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/643_143
[4] http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/643_144
[5] http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/643_221
[6] http://zn.ua/ECONOMICS/ukraina-v-2013-godu-sokratila-import-rossiyskogo-gaza-na-15-136453_.html
[7] http://www.pravda.com.ua/news/2001/11/20/2985303/
[8] http://ru.wikipedia.org/wiki/Eural_TransGas
[9] http://blogs.pravda.com.ua/authors/leschenko/533e84c298620/
[10] http://argumentua.com/stati/inna-bogoslovskaya-inna-b-ukrainskoi-politiki
[11] http://gazeta.zn.ua/ARCHIVE/ukrainarossiya_evropeyskiy_podhod_k_resheniyu_gazovoy_dilemmy_na_osnove_verhovenstva_prava.html
[12] http://politrada.com/dossier/persone/id/3310
[13] http://dosye.com.ua/articles/2011-06-11/-lesha-mersedes--krazha-iz-evrogazbanka-i-nogi-kotorye-pora-delat/10939/
[14] http://blog.meta.ua/communities/rejderstvo-v-ukraine/cat/livella/
[15] http://nashigroshi.org/2014/04/14/ridni-firmy-firtasha-katsub-i-kurchenka-povyazani-z-vymyvannyam-hroshej-z-ukrhazvydobuvannya/
[16] http://atytarenko.livejournal.com/489716.html
[17] http://www.pravda.com.ua/articles/2005/03/16/3007934/
[18] http://www.pravda.com.ua/articles/2005/03/2/3007587/
[19] http://www.razumkov.org.ua/ukr/article.php?news_id=392
[20] http://news.liga.net/news/politics/252168-yu-timoshenko-otbyla-s-rabochim-vizitom-vo-frantsiyu.htm
[21] http://gazeta.zn.ua/POLITICS/ledi_yu,_nyu-nyu-nyu.html
[22] http://www.pravda.com.ua/news/2005/07/6/3011351/
[23] http://www.pravda.com.ua/articles/2005/07/5/3011286/