«ХНУРЕволюція» і негайне призначення Е. Рубіна: випадковість або продуманий хід?
Сьогодні в Харківському кризовому інфоцентрі відбулася прес-конференція опонентів Рубіна, колишніх проректорів Миколи Слипченка, Мурада Омарова і Наталії Лісної. Не маючи технічної можливості бути присутнім на цьому брифінгу, Едуард Рубін відповів на ці питання «Восточному».
«ХНУРЕволюція» і негайне призначення Е. Рубіна: випадковість або продуманий хід?
Це, звичайно, змова. Причому, тут не обійшлося без американців, адже відомо, що я періодично буваю в США. Штати профінансували «ХНУРЕволюцію» і натиснули на міністра освіти.
Правда полягає в тому, що більше двох років ВИШ лихоманило через відсутність легітимного керівництва. Обрати ректора було неможливо, тому, що документи, що регламентують діяльність ВИШу, були поза юридичною системою України: зміни до Статуту не приведені у відповідність із Законом «Про вищу освіту», низка найважливіших положень, необхідних для проведення легітимних виборів, - були відсутні. У таких умовах будь-які вибори ректора можна було оспорити в суді, що і відбувалося раз по раз. Деяким співробітникам дуже потрібна була ця каламутна піна, тому що вона давала можливість осідлати фінансові потоки, ні за що не відповідаючи. Незгодних звільняли, ламали, лишаючи преміальних надбавок. У ВИШі склалася справжня кланова система управління, яка буквально роздерла колектив на частини.
Ця та ситуація, в якій дуже просто маніпулювати людьми. Але коли колишні керівники спробували ту ж систему «Розділяй і володарюй» застосувати до студентів, втрутившись у формування студентського самоврядування, ті збунтувалися. І ось тут міністерство просто вимушене було блискавично реагувати на ситуацію. Університет послідовно заводили у безвихідь, ми зараз робимо все, щоб його звідти вивести. І виведемо.
Правовий статус ректора, що тимчасово виконує обов'язки, і чому такої посади немає в Законі «Про вищу освіту»?
Згідно із статтею 34 3акона України «Про вищу освіту», керівництво вищим навчальним закладом здійснює КЕРІВНИК, саме це слово використовується скрізь в тексті Закону. Там немає не лише понять в.о., там навіть немає поняття "ректор". Точніше, перший же підпункт статті говорить: «Безпосереднє управління діяльністю вищого навчального закладу здійснює його керівник (ректор, президент, начальник, директор і так далі)», тобто з точки зору Закону назва керівника взагалі неважлива. Діяльність же в.о. регулюються КЗОТом, де прописано, що термін роботи в.о. на посаді може складати до двох років.
Згідно п. 2 «Методичних рекомендацій відносно особливостей виборчої системи і порядку виборів керівника вищого навчального закладу» (затверджені постановою Кабміну), порядок призначення керівника ВИШу визначається Законом України «Про вищу освіту» і Статутом Університету. Отже, до моменту внесення зміни в Статут Університету і його затвердження МОНом і Мін’юстом, вибори не можуть бути проведені, і цей час Університетом управляє КЕРІВНИК ВИШу, в даному випадку – в.о. ректора. Єдина колізія, яка є в Законі «Про вищу освіту» і на яку спираються мої опоненти, полягає в тому, що в нім окремо прописане: в.о. ректора призначається міністром в знову створених ВИШах.
Але ніде не сказано, що він не може зробити цього в інших, тим більше кризових, ситуаціях відносно чинних ВИШів. Якщо хтось вважає інакше, він може звернутися до суду. Проте хочу нагадати: і Н.Слипченко, і М.Омаров, і Н.Лісна призначалися на свої минулі посади в.о. ректора ХНУРЕ. Тільки доки вони перебували на цих своїх посадах, сумнівів у законності призначень у них чомусь не виникало, і до суду вони не зверталися. Цікаво, чому? Поцікавтеся , в якому статусі і по чиєму наказу перебували керівники ВИШу до мого призначення, якщо законних виборів ректора не було.
«Криза в ХНУРЕ» на момент приходу Е. Рубіна: міф або реальність?
Падіння університету з 1-го місця у 2012 році на 16-і у 2015 році в національному рейтингу технічних ВИШів. Втрата 210 пунктів в міжнародному рейтингу університетів (1270 місце за підсумками 2015 року). Це міфи або реальність? Дві невдалі спроби виборів ректора з нескінченними судовими процесами, які тягнуться досі. Гучний відхід з Університету знакових учених, таких, як професор Горбенко. Нескінченні скандали в колективі, які періодично випліскувалися назовні.
Жебрацькі зарплати більшості викладачів і вузда на кожного співробітника у вигляді преміальних виплат, які кожен місяць з панського плеча, як плата за лояльність, підписувалися керівником. Чи не підписувалися. Хвилювання в студентському середовищі. Це як? Це усе придумав Черчіль? Чи Рубін? Доповідач від партії «Відродження», яку вже точно не запідозриш в симпатіях до моєї персони і яка на сесії облради, говорить, що в ХНУРЕ склалася кланова структура управління. Ось це усе по якому розряду у нас тепер проходить: міфів або реальності.
Усунення Е. Рубіним представників керівництва ХНУРЕ : що це, показова боротьба з "корупційною системою" або відволікаючий маневр?
Це, звичайно, рейдерське захоплення, яке я здійснюю в злочинній змові з міністром освіти. Упевнений, що люди, що ставлять це питання, прекрасно розуміють, що це не показова, а справжнісінька боротьба з корупцією. Хоча, звичайно, за наявності багатої уяви і звичці судити про інших по собі, можна розглянути в мені страшного рейдера, що бажає відібрати налагоджені фінансові потоки.
Так, у мене є підстави підозрювати колишніх керівників в неохайних діях і є повноваження, щоб усунути їх від посад. Я ініціював перевірку ВИШу відділом внутрішнього аудиту МОН. Для забезпечення її нормальної роботи проректори були тимчасово відсторонені від виконання своїх функцій зі збереженням за ними заробітної плати і позиції в Університеті. Перевірка завершила свою роботу, але ще залишилося обробити її результати і підготувати офіційний висновок. Напевно, колишні керівники щось знають і не даремно турбуються і нагнітають ситуацію. Думаю, таємне рано чи пізно стане явним. Почекаємо офіційних результатів, сподіваюся, міністерство не робитиме з них таємниці.
Розміщення депозитів на суму 34 млн. грн : спроба поповнити бюджет або виведення активів? Як це позначиться на життєдіяльності і існуванні університету?
Це питання прекрасно ілюструє некомпетентність людей, які його задають. Процес розміщення депозитів відбувається відповідно до закону України «Про вищу освіту». Університет провів тендер між державними банками, під час якого краща пропозиція була отримана від Ощадбанку.
Гроші будуть розміщені з правом використання будь-якої суми у будь-який момент для потреб Університету. При цьому ХНУРЕ отримає додатково 4,2 млн. грн, які будуть витрачені на розвиток ВИШу. Дійсно, цікаво, як же це відіб'ється на діяльності Університету? І як позначилося на нім те, що ці гроші декілька років пролежали на рахунку Університету без руху, втрачаючи свою купівельну спроможність в результаті інфляційних процесів? Втрати Університету від такого геніального фінансового менеджменту в перерахунку на валютний еквівалент обчислюються, між іншим, мільйонами доларів.
Як в декларовану новим керівництвом політику прозорості і відкритості вписується усунення, а тепер і скорочення проректорів до оголошення результатів внутрішньої і міністерської перевірок?
Прекрасно вписується. Зміна штатного розкладу відбувається повністю у рамках прав керівника університету. Згідно із статтею 34 "Про вищу освіту" зміна штатного розкладу, у тому числі зміна його структури, - одна з функцій керівника ВИШу. По цій же статті закону керівник має право сам вибирати своїх заступників і розподіляти між ними функції і сфери роботи. Тому я абсолютно законно, прозоро і відкрито своїм наказом змінив штатний розклад. Слід сказати, що в ХНУРЕ воно періодично змінювалося і раніше, у тому числі і під час керівництва Лєсної.
Хто візьме на себе їх функції? Управління ВИШу без ключових керівних посад: це авторське "ноу-хау" або утопія?
Ключові посади в ХНУРЕ використовувалися як кланоутворюючі. Сьогодні політика управління університетом змінюється відповідно до Закону «Про вищу освіту», і ми переходимо від принципів патерналізму до фінансової автономії університету, що, у свою чергу, призведе до фінансової автономії кафедр і факультетів. Саме тому оперативне управління ми збираємося передати створюваним департаментам, які виконуватимуть сервісні функції для кафедр і факультетів.
Організовується Рада молодих учених, оновлюється Наглядова Рада, переглядаються його функції, розширюється дія Науково-технічної ради, - ці колегіальні органи стануть головними рецензентами діяльності Університету, зможуть давати рекомендації і впливати на різні сфери його розвитку. Система рейтингування кафедр, факультетів, співробітників стане прозорою основою для виплати премій і надбавок. Такі методи зруйнують монопольну систему управління ХНУРЕ, ліквідують принцип одноосібності в ухваленні рішень.
Чи має право тимчасово виконувач обов'язків ректора на корінну реорганізацію структури університету, кому і навіщо це треба?
Я ініціюю зміни для того, щоб створити ефективну систему управління ВИШу, яка сама по собі вже буде потужним двигуном для його розвитку. Відповідно до ст.34 Закону «Про вищу освіту», ректор має повне право проводити подібні зміни. Але зараз пропозиції по реорганізації структури винесені на громадське обговорення. Вони вже розглядалися на нараді деканів і керівників підрозділів. Тепер вони розіслані усім членам Вченої ради. Ми збираємо і аналізуємо feed back, намагаємося врахувати зауваження, відповідаємо на питання. Я хочу, щоб це було колективне, солідарне рішення, зрозуміле для усіх і сприйняте усіма.
Що приваблює Е. Рубіна в молодих кандидатах на керівні посади: професіоналізм, креативність або відсутність досвіду?
Професіоналізм, креативність і досвід приваблюють. При цьому саме поняття "молодий" для мене розтяжне. Якщо людина в 70 років креативна, видає свіжі ідеї, легко орієнтується в сучасній інформації, він для мене молодий. Так що, вік в управлінській команді буде дуже різний. Я вислухав багато колючостей з приводу приходу у ВИШ дійсно молодого Станіслава Ігнатьєва.
Але за його спиною - досвід по створенню Центру міжнародної співпраці в Харківському національному університеті ім. В.Н. Каразина, це дуже успішний проект, завдяки якому ХНУ став одним з лідерів в Україні по міжнародній співпраці. Разом з Ігнатьєвим в ХНУРЕ приходять вже напрацьовані контакти з іноземними ВИШами, навички заявок на отримання грантів, досвід супроводу міжнародних проектів. За останні пару місяців в цьому напрямі зроблено більше, ніж за два попередні роки. ХНУРЕ не брав участь ні в одній міжнародній асоціації, зараз вже бере участь в трьох. І за Ігнатьєвим, до речі, - знання 3-х іноземних мов, тоді як пан Омаров, що відповідав раніше за міжнародні зв'язки, не говорить навіть англійською.
Чому в ХНУРЕ посада помічника ректора набирає попиту? Скільки помічників і радників треба Е. Рубіну?
Кількість посад помічників не збільшилася, їх стільки ж, скільки і було. Радники на громадських засадах, дійсно, з'явилися, їх всього 4 людини - представники бізнесу, висококваліфіковані фінансисти і громадські активісти, які співпрацюють з множиною міжнародних фондів. Було створено спеціальне положення, що регламентує діяльність позаштатних помічників. Це нормальна ситуація, коли у керівника великої структури є радники, що спеціалізуються в різних сферах, готові допомагати в якості волонтерів в розвитку закладу.
Навіщо по коридорах ВИШу стала ходити приватна охорона, хто за це платить і чому конкурсні торги нині не в моді?
Приватна охорона завжди була у ВИШі. Змінилася фірма, яка надає ці послуги, але сума контракту не змінена. Якість роботи колишньої охорони була незадовільною, в ХНУРЕ міг зайти хто завгодно, на два гуртожитки був один охоронець. Нова охоронна структура працює набагато ефективніше. Налагоджений реальний пропускний режим, сподіваємося, це дозволить зменшити число крадіжок. Тільки за останній тиждень в університеті був випадок, коли увірвалася людина з хуліганськими намірами, його професійно зупинили, не допустивши бійки в стінах ВИШу. Охорона чергує і в гуртожитках. Ми повинні забезпечити безпеку студентів, і ми повинні забезпечити збереження державного майна, що особливо актуально зараз, коли кланова система управління ще не зруйнована.
До чого призведуть університет реформи в.о. ректора Е. Рубіна? Що чекає ХНУРЕ: зліт або падіння?
Тільки зліт. Ми знімемо ось ці вериги, які деякі діячі накинули згори, і побіжимо втричі швидше. Увесь життєвий досвід показує, що там, де я починав працювати, відбувався саме зліт. Один з перших харківських кооперативів, одна з перших софтверних компаній в Україні, яка виросла в міжнародну групу. Комп'ютерно-технологічний коледж, де за 4 роки з ситуації недобору абітурієнтів ми перейшли до конкурсу в 12 заяв на місце. Зараз дочистимо ці авгієві стайні: затвердимо нову структуру, приведемо в порядок Статут, ухвалимо положення, необхідні для проведення виборів, проведемо, нарешті, юридично чисті вибори. Паралельно почнеться сесія стратегічного планування, створення дорожньої карти з чіткими термінами. Університет багато років працював без плану, те, що тут було, взагалі не можна назвати менеджментом.
І нарешті, чи є прихід представників політичної партії до управління університетом на хвилі студентської «революції» проблемою тільки ХНУРЕ або це нова тенденція в управлінні українськими ВИШами?
Це питання відноситься до рішень уряду і парламенту. Багато ректорів українських ВИШів є членами тієї або іншої партії - така практика, і законом це не заборонено. Важливо, щоб в стінах ВИШу не велася політична діяльність в інтересах тієї або іншої політичної сили. У ХНУРЕ вона не ведеться, і вестися не буде.