Фронтмен «Мертвого півня» про творчість, УПА та українську культуру. Інтерв’ю Миська Барбари програмі «Гість в студії» радіостанції "Новая волна"

Понеділок, 13 червня 2011, 21:37
Цього року групі «Мертвий півень» виповнюється 22 роки. Небагатьом українським музикантам вдається триматися на плаву такий тривалий час, зберігая при цьому свіжість звучання та любов слухачів вже кількох поколінь. Нещодавно «Мертвий півень» випустив свій тринадцятий за рахунком альбом «Радіо Афродита». Ми зустрілись з лідером групи, що би поговорити про вихід нового альбому та про багато іншого. Зустрілись, звичайно, зранку.
Фронтмен  «Мертвого півня» про творчість,  УПА та українську культуру.  Інтерв’ю Миська Барбари  програмі «Гість в студії» радіостанції "Новая волна"

- Мисько, а Ви встаєте з першими півнями?

Зараз я не можу спати довше семи – встаю рано. «Ще мертві півні не співали», а я вже прокинувся. Починаю ранок з кави, перегляду пошти, фейсбуку і тому подібного. Традиційний ранок для 21 століття.

- Ви тривалий час жили в трьох містах. Де вирішили осісти?

Я жив у поїзді, радше, і зупинявся в Харкові, Києві, Львові. Був період, коли у Львові були «Півні», у Києві – «Громадське радіо», а у Харкові – театр «Арабески», через який я тут і опинився одним чудовим ранком 2000 року. І ось вже понад десять років я в цьому місті, і тут добре, тому що Харків насправді фантастичний. Ці три міста дуже різні, але сі вони мені близькі.

- Тобто, Вас вже можна назвати харків’янином?

Я не знаю, чи дадуть мені харків’яни таке право.

- В якому місті Вас краще приймають?

Тут своя специфіка. Кияни, наприклад, дуже довго до себе не наближали. Вони сідають і дивляться, наче кажучи: «Здивуй нас! Давай, малюк, покажи на що ти здатний!». Харків та Донецьк неймовірно вдячні. Одесити – при своїх, з примруженим оком. Львів необхідно дуже довго в себе закохувати, він потребує уваги, такого собі облизування. Іноді хочеться сказати правду, але тоді вони всі ображаються.
Яку правду? Ну про те, що львів’яни ліниві, розпещені бовдури, що тільки і роблять, що сидять та п’ють каву. Я це не лише в Харкові кажу, я і у Львові це кажу.

 - А що про харків’ян говорите?

Про харків’ян я дуже добре відгукуюсь, якщо не згадую владу міську та обласну.

- Учасники групи «Мертвий півень» так само живуть у різних містах?

Ми зараз, як збірна України. Я у Харкові і щасливий через це, Рома Чайка в Києві, а решта – у Львові. Наче така солянка.

- Які інгредієнти цієї солянки сьогодні, адже за 22 роки у Вас неодноразово змінювався склад?

Не так часто змінювався склад, як барабанщики у ньому. Це, мабуть, травматична професія, коли постійно по голові б’є. З тих, хто починав у 1989 р., залишився Роман Чайка та я. Трохи пізніше до нас приєднався Юрко Чопик – акустика, який є також директором «Видавництва старого Лева», згодом приєднався Олег Джон-Сук – бас-гитара, потім Мар’ян – він зараз наймолодший у нашому складі – той, хто за потреби бігає за водичкою до крамниці. Ф, відповідно, барабанщик – Олексій Слободян. Це вже останнє поповнення. Ми граємо іноді в повному складі, іноді втрьох – ми почали відновлювати акустичний варіант.

- Як вам вдається творити музику, мешкаючи в різних кінцях країни?

Якщо говорити про останній альбом, ми його записували протягом кількох років. Перша сесія була в Києві. Ми збирались, репетирували, а ввечері . Зранку репетиція, потім обід, а ввечері до студії, де ми фіксували створене. Насправді, це фантастичний процес, а намагаюсь організувати все так, щоб хлопці не турбувались ні про що, крім музики. Мати, що їсти, мати, що пити, мати, де спати. Збираємося лише щоб репетирувати – з цього все й народжується. Остання пісня альбому взагалі народилась безпосередньо перед записом. Вона, до речі, на вірші Сергія Жадана – такий собі, київський петлюрівський вальс.

- Цей альбом Ви презентували днями у Харкові?

Так, це була перша слобожанська прем’єра. Я розповім, чому альбом названий «Радіо Афродита», але буду використовувати слова дещо провокаційні для деяких читачів. Справа в тому, що саме так романтично йменувалась радіостанція Української Повстанської Армії (УПА), яка існувала з 43-го по 45-го рік, доки її не знищили нквдисти Це якщо коротко. Ми подумали, якщо міністр освіти має право переписувати історію, то чим ми гірше? Ми вважаємо, що «Радіо Афродита» не було знищено, а продовжувало існувати. З 40-х років до 2011 –го та буде існувати надалі. Відповідно, уявити собі радіо без музики неможливо.

- Як обирали пісні для альбому? Репертуар адже склався різноманітніший: від Павла Тичини до Братів Гадюкіних …

Ми вибрали найбільш важливі для нас композиції з 40-х, 50-х, 60-х і до сьогоднішнього дня. В альбомі лише одна річ «Мертвого півня». Решта або народні, або авторства Миколи Мозгового, Володимира Івасюка, Братів Гадюкіних. Є в альбомі навіть пісня «Панно Інно» Віктора Морозова на вірші Тичини. Пісня, через яку я сам захотів співати, але це довга історія …

- Розкажете?

Усе тому, що Віктор Морозов подобався моїй мамі. Його взагалі всі жінки люблять. Я теж прагнув сподобатись мамі, і почав співати. Тепер, очевидно, я подобаюсь мамі, а Віктор Морозов продовжує подобатись жінкам. Я сподіваюсь, що мені це теж вдається.
Так ось, під час запису альбому нам були важливі не лише улюблені пісні. Але й дотримання хронології. Є пісня про службу безпеки УПА: з одного боку, це жорстка пісня, а з іншого – дуже актуальна. Або там є Володимир Івасюк, без якого уявити українську поп-музику неможливо. Або пісня 50-х років – «Шахтарочка».. Пісня, з одного боку жартівлива, а з іншого, ми дозволили собі зробити її більш сучасною, і у нас з’явився куплет про шахтарочку Люсю… Не буду казати, хай це буде інтригою – ви зможете почути все самі. Для нас важливо це продовження, ця, свого роду, історія української поп-музики. Це як для театру «Арабески», наприклад, важливо продовження від Леся Курбаса, адже український театр почався Курбасом і закінчився з його смертю…

- З чого у такому випадку почалась українська музика?

Вона почалась з розваги, або з похорону, або з народження. Українська народна музика неймовірно драйвова. Її можна назвати джазом, роком і навіть симфонією. Тому в альбомі є чимало народних пісень або таких пісень, як, наприклад, «гуцулка Ксеня», коли невідомо напевно, народна це пісня чи авторська. Як писав Олександр Ірванець, «це є найвища простота, коли передаються вірші, як поцілунки з уст в уста». Теж саме з піснями, і для нас це дуже важливо.

- У фільмі про ваш новий альбом стверджується, що це свого роду реакція на партизанський статус української музики і культури? Про що мова?

Мова про підпілля, в якому ми існуємо. Ми весь час партизанили, а зараз – особливо. Ми, звичайно, знімаємо кліпи, проте з’являтися на українському телебаченні, особливо музичному, нижче моєї гідності. Відповідно, ми уникаємо цього. Власне кажучи, музичне телебачення – це огидна пропаганда зоофілії, некрофілії та педофілії – тому я цілком від такого відмовляюсь. І ми, фактично, залишаємося в підпіллі. Інформація про нас є в Інтернеті – поодинокому альтернативному джерелі інформації: у нас є сайт, сторінка на Facebook, livejournal, відео на Youtube. Таким чином, ми контактуємо зі здоровою аудиторією, що вже давно виключила телевізор та радіо, і шукає всю інформацію в Інтернеті. Це і є реальний стан, в якому перебуває незалежна музика по всій країні. Я знаю чудових музикантів і у Харкові, і у Львові, і у Києві, і вони нічого не знають один про одного, але знаходять один одного, наприклад, через Myspace. А є ще мегапопулярне явище – квартирники. Нас цим літом кличуть до Криму на квартирники, тому що рок-фестивалів катма, а квартири є! Ми їдемо до Криму, і це доказ того, що всі розмови про відмінності між українцями – це все bullshit, великий-великий bullshit! Так що не вірте нікому! У нас дуже багато спільного: починаючи з керівництва країною і закінчуючи поганими дорогами та повсякденним хамством. Різниці між нами практично ніякої.

- Як загалом оцінюєте стан української культури?

З українською культурою все в порядку, лише варто припинити прохати музикантів, письменників, поетів давати рецепти до всіх ситуацій. Дайте Жадану писати вірші, не потрібно питати у нього: «Що робити?». Як написав Андрухович, «письменник має писати, стрілець має стріляти, кінець має кінчати». Все має бути дуже просто: письменники повинні писати, вони не зобов’язані відповідати на питання «Хто винен?» та «Що робити?». Вони зроблять це у власних творах. З культурою все добре! Я знаю масу чудових музикантів, акторів, письменників, поетів, художників. Ми не так помітні, як того хотілося би декому з нас, проте ми є і нас достатньо для того, щоб з культурою все було в порядку. У нас все добре!

- За 22 роки існування групи Ви, здається, брали участь у всіх можливих акціях протесту. Ви до цього часу вірите політикам і готові ставати на чийсь бік?

Ми не стаємо на чийсь бік, ми висловлюємо власний погляд. Так було завжди, так є і так буде. І коли всі інші бояться, тоді, зазвичай, звертаються до нас, тому що ми - відморозки абсолютні. Коли нам близька ідея, то ми погоджуємось і беремо участь! Ми у підпіллі, партизанстві, але ми кажемо про те, про що всі інші говорити бояться.

- Як Ви вважаєте, чи може прижитися в Україні громадянське суспільство, про започаткування якого активно говорять останні роки?

Про громадянське суспільство кажуть постійно. Всі 20 років незалежності говорять. Усе починається з тебе особисто, і з мене. Доки я сиджу на кухні та п’ю пиво або каву, і лаю владу, доки я обурююсь, що вони не можуть відремонтувати під’їзд, наприклад, нічого не відбудеться. Коли я почну власноруч ремонтувати під’їзд – це буде перший крок. З одного боку – це комунальна власність, а з іншого – ми знаємо, хто при владі. І я швидше приберу особисто, поставлю урну біля під’їзду, після собачки приберу какашки. Все починається з какашки, з прибирання какашек. Хоч я і не люблю Булгакова, але «розруха не в туалетах, а в головах». Я перепрошую за пафосність, але все дійсно починається з тебе особисто. У всьому, навіть у стосунках з коханою людиною.



 

comments powered by HyperComments