Не розраховуй ні на кого! Не ображайся ні на кого! Роби хоч щось!

Тетяна Лесик  |  Середа, 8 лютого 2012, 00:05
Цей матеріал присвячується 4 225 410 грн., виділених у 2011 р. у селищі Пісочин на благоустрій, капітальний ремонт житлового фонду та дотацію комунальних підприємств за «Програмою управління комунальною власністю.
Не розраховуй ні на кого! Не ображайся ні на кого! Роби хоч щось!

Принаймні, саме така цифра фігурувала в селищному бюджеті на 2011 р.  Як вони були використані, сказати важко, оскільки офіційна інформація селищної ради про виконання бюджету за минулий рік на момент публікації відсутня.

Спільне проживання людей здавна ґрунтується на суспільній згоді та публічному договорі.

Громадяни наймають владу для створення нормальних умов життєзабезпечення самої громади та розв’язання проблем, що при цьому виникають. Влада служить громаді, а громада контролює через демократичні інституції діяльність влади. Саме за таким принципом сьогодні живе Європа.

Зовсім інша ситуація склалася в нашій державі, адже ми успадкували таку організацію системи влади, яка сформувалася ще в часи СРСР, коли органи самоврядування були лише ширмою для комуністичної партії й не мали реальних повноважень.

Але змінився час, змінилися умови проживання людей, проте система влади залишилася практично без змін.

Ця ситуація нагадує найкращий радянський автомобіль «копійку»: яким би він гарним не був 30 років тому, але зараз він неймовірно застарів: так, він може ще їздити, може возити, проте з кожним днем його обслуговування дорожчає. Скільки б ми його не модернізували, не покращували – він не стане «Мерседесом» чи хоча б «Ланосом».

Влада вже не має ресурсів управляти по-старому, а ми вже не можемо жити по-старому.

Особливо яскраво це виявляється в ЖКГ, де консерватизм і корумпованість місцевої влади, паралізованої страхом втратити вплив на територію, людей та фінансові потоки, повна безвідповідальність та громадська байдужість перетворили житлово-комунальну сферу на суцільне «болото», чорну діру, в якій губляться мільйони кубометрів води, гігакалорії тепла, мільярди бюджетних гривень.

Саме тому сьогодні постійно з владних коридорів лунають заяви про те, що комунальне житло треба передати на баланс мешканців шляхом створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Та чи покращить це життя мешканців багатоквартирних будинків? Сумніваємося! Єдине перевага для держави – вона припинить цю сферу фінансувати! Крім того, на зміну державним/комунальним ЖЕКам мають прийти нові комерційні підприємства – управляючі компанії – які будуть виконувати функції ЖЕКів. Проте досвід Росії свідчить, що в Москві 80 % управляючих компаній або збиткові, або працюють в «нуль». Ви вірите, що комерційне підприємство реально буде працювати в «нуль»? Чим же це краще ніж сьогоднішній ЖЕК?

Але вихід є! Ми пропонуємо еволюційний шлях вирішення цієї проблеми – через об’єднання громадян можна досягнути успіху.

Згідно Конституції України, Закону України «Про органи самоорганізації населення»  та іншим законодавчим актам органи самоорганізації населення є представницькими органами населення у владі. Органи самоорганізації населення (ОСН) створюються людьми, які мешкають на конкретній території для захисту свої прав, інтересів та розвитку й підтримки цих територій.

До таких органів належать:

  1. вуличні комітети для мешканців будинків приватного сектора;
  2. будинкові комітети для мешканців багатоквартирних будинків;
  3. комітети мікрорайонів.

Тож схема, за якою мають іти мешканці багатоквартирних будинків має бути наступною: спочатку треба утворити ефективні будинкові чи вуличні комітети, які будуть контролювати роботу комунальних підприємств, а вже потім – об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Саме так – спочатку створення будинкового комітету (ОСН), а потім ОСББ.

Будинковий комітет (ОСН) – має статус неприбуткової організації, звільненої від сплати податків та має досить широкий перелік повноважень – фактично контролює роботу ЖЕКу, тоді як об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) фактично є господарюючим суб’єктом з усіма наслідками. Тобто, створивши ОСББ – мешканці залишаються сам на сам зі своїми комунальними проблемами.

Отже, тільки ОСН може підготувати умови для грамотної організації діяльності ОСББ. Адже для того, щоб правильно стартувати, треба грамотно провести усі розрахунки, бо на баланс береться вся інфраструктура з прибудинковою територією, дитячими майданчиками, магазинами, кафе, лавочками, стоянками, внутрішньобудинковими комунікаціями, інженерними мережами. І за все це, в разі чого, будуть платити співвласники багатоквартирного будинку.

Часу на роздуми нема! Урядова програма з реформування органів місцевого самоврядування і ЖКГ уже діє! Відповідно, або самі мешканці зараз почнуть самоорганізовуватися, або влада в примусовому порядку, «зверху», «на свій розсуд» буде позбавлятися від утримання житлового фонду й масово заганяти мешканців у ОСББ, перекладаючи на їхні плечі ношу, яку вони не зможуть нести. Усе це врешті може привести ОСББ до банкрутства й втрати власниками свого майна. 

Автор - член комітету органів самоорганізації населення Громадської ради Харківщини, президент Асоціації жінок нової епохи

видання  "Альтернатива", смт Пісочин Хаврківської області

comments powered by HyperComments