З початком «пенсійної реформи» легальна зайнятість втрачає сенс

П'ятниця, 24 червня 2011, 10:29
Як відомо, 16 червня Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект № 7455 «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи». «За» проголосували 245 народних депутатів. Партію регіонів у цьому голосуванні підтримала частина фракції «НУ-НС», депутатська група «Реформи заради майбутнього», фракція Народної партії і частина позафракційних депутатів. Фракції КПУ і БЮТ проголосували "проти".
З початком «пенсійної реформи» легальна зайнятість втрачає сенс

За що ж саме проголосував український парламент? В першу чергу за формування такої системи пенсійного забезпечення, яка гарантує всім українцям серйозне погіршення життя на пенсії. Це - і підвищення пенсійного віку для жінок, яке залишить їх без пенсії на весь період, поки вони будуть шукати і не знаходити роботу, оскільки практично жодних вакансій для жінок старше 55 років у країні немає. Це і збільшення страхового стажу, необхідного для отримання мінімальної пенсії до 35 років для чоловіків і 30 років для жінок. Чим по-перше, зберігається дискримінація за статевою ознакою, а по-друге, робиться отримання навіть мінімальної пенсії фактично нереальною справою.

Простий розрахунок показує, що на отримання мінімальної пенсії у чоловіків, які відслужили в армії і закінчили ВУЗ, шансів немає ні найменших. За 12-річної середньої освіти школу вони закінчуватимуть в 18-19 років. Служба в армії - 1-1,5 роки. Навчання у ВНЗ (для отримання ступеня магістра) 6 років. В результаті, навіть якщо відразу ж після закінчення вищого навчального закладу молода людина йде на роботу, то для отримання мінімальної пенсії йому за найсприятливіших умов доведеться працювати ... до 60,5 років без перерви! Тобто, ні на добу не припиняючи і не змінюючи роботу. А оскільки, середній вік чоловіків - 62 роки ... то шансів пожити на пенсії у них не буде.

Отже, будь-який сенс в легальної зайнятості і «білої» зарплати зникає геть. Оскільки сплачуючи соціальні внески чоловіки тільки зменшують свій доход зараз і нічого не отримають на пенсії, тому що банально до неї не доживуть, а якщо й доживуть - то рік-півтора пенсійного життя на мінімальну пенсію жодним чином не виправдає 35-років постійних виплат як мінімум третини зарплати в незрозумілому напрямку. Отже, даний законопроект тільки погіршить ситуацію з наповненням бюджету Пенсійного фонду, як тільки люди зрозуміють, що саме на них чекає.                                           

Жінкам начебто трохи простіше, однак про народження дітей (якщо хочеш отримувати пенсію) потрібно забути. Оскільки декретну відпустку до страхового стажу буде віднесено тільки, якщо в цей час за молоду маму хтось буде платити внески до Пенсійного фонду.

Не пощастило і офіцерам: і в армії, і в силових структурах вони тепер будуть змушені відслужити мінімум 25 років для отримання пенсії за вислугою років. До речі, це найвище значення для терміну служби, необхідне для отримання військової пенсії в Європі. За цим параметром - Україна стане європейським лідером. Правда, пенсія у військових буде найнижчою серед європейських держав, але це вже нікого не цікавить.

При виході на пенсію в найближчому майбутньому, пенсіонери почнуть отримувати набагато меншу пенсію, ніж за старим законом. Згідно з розрахунками (виходячи з даних Держкомстату) приблизно на 100-130 грн, тому що базою для нарахування пенсії буде служити зарплата не за останній рік, а за останні три роки (добре, що не останні 5 або 10 років, тоді різниця була б ще більше).

Так, для чоловіків-держслужбовців пенсійний вік планують підняти до 62 років. Очевидно, за даною інновацією послідує і підвищення пенсійного віку і для інших категорій чоловіків. Так, саме категорій, оскільки подібне нововведення фактично узаконює розділення чоловіків на різні категорії. Як це узгоджується з Конституцією України - незрозуміло.

Всі ці нововведення зроблені з метою ... зменшити дефіцит бюджету Пенсійного фонду і отримати черговий транш кредиту від МВФ. Чого Кабмін навіть і не приховує. Як сказано в пояснювальній записці до законопроекту, основними причинами, які обумовлюють необхідність його прийняття є:

- демографічна ситуація - в Україні 13,7 млн. пенсіонерів. Зараз на 98 пенсіонерів припадає 100 осіб, які сплачують єдиний соціальний внесок;

- відсутня належна диференціація пенсій залежно від трудового стажу та страхових внесків. На сьогодні 1,5 млн. пенсіонерів отримують пенсії в межах одного прожиткового мінімуму, а в межах двох прожиткових мінімумів - 10,1 млн. пенсіонерів;

- значний розрив між розмірами пенсій жінок і чоловіків. Середній розмір пенсії за віком у жінок становить у середньому 993,09 гривні, у чоловіків - 1441,93 гривні;

- незбалансований бюджет Пенсійного фонду України.

І що характерно для законопроектів, які часто подаються до парламенту, прийняття проекту № 7455 ніяк не покращує ситуацію по жодному з наведених пунктів! Не кажучи вже про те, що (як випливає з наведених вище причин) ніхто спочатку і не збирався хоч якось покращувати ні положення пенсіонерів нинішніх, але подбає про більш забезпеченого життя пенсіонерів майбутніх. І про це чітко свідчить розділ «Мета і завдання прийняття законопроекту»: «Метою законодавчого акта є створення умов для подальшого вдосконалення системи пенсійного забезпечення пенсіонерів та повноцінного впровадження багаторівневої пенсійної системи в Україні». От і все. Це і є всі цілі і завдання.

Втім, можна ще довго говорити і «переваги та інновації» прийнятого (поки що в першому читанні) законопроекту. Проте, вже і зараз можна порадити всім, хто хоче все ж побачити свою пенсію - починайте складати на старість самі, оскільки держава нічого вам не збирається гарантувати. І ... можливо не в цій країні, оскільки схоронність вкладів у банках чи можливість ними скористатися також не гарантується. Якщо хто не вірить, то нехай проконсультується з вкладниками «Надр» або «Родоводу».

comments powered by HyperComments