Атака будівельної кавалерії: бульдозери перечіпились через Януковича

Віктор Янукович 3 лютого повернув до Верховної Ради Закон "Про регулювання містобудівної діяльності" (№ 7418) з власними зауваженнями. Лобісти великих компаній-забудовників змушені загальмувати свою вже доволі розрекламовану «реформу будівельної галузі». Президент просить парламент розглянути його пропозиції вже в лютому.
Серед найважливіших претензій президента до ухваленого 13 січня 2011 р. закону – фактичне скасування участі громадськості в обговорені планів забудови, утискання прав місцевих рад (за одночасного незаконного розширення повноважень їх власних виконавчих органів та державної влади), а також відсутність у документі персональної відповідальності будівельників.
Дивовижно, але президентські юристи спромоглись на елементарне прочитання саме тих висновків фахівців Головного юридичного та Головного науково-експертного управлінь Верховної Ради, які народні депутати дружно проігнорували. А юристи парламенту ще перед голосуванням прямо попереджали, що законопроектом можуть бути звужені зміст та обсяг існуючих прав фізичних осіб, у тому числі передбачених статтею 50 Конституції, що не допускається частиною третьою статті 22 Конституції України.
Крім того, зазначали парламентські експерти, визначення обсягу прав громадян під час громадських слухань саме Кабінетом Міністрів України не враховує вимог пункту 1 частини першої статті 92 Конституції України, тому що гарантії прав громадян визначаються виключно законами України. Згадували й посягання на знамениту статтю 19 Основного Закону, яка стверджує, що «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України» та невідповідність закону № 7418 ще кільком профільним законам.
Здавалося б, озвучені юристами ВРУ можливі невідповідності Конституції мали вже заблимати перед депутатами як червоний сигнал «Стоп». Нічого подібного, 296 наших обранців швиденько голоснули, бо «який-такий павлін, мавлін …, не бачиш, мі кюшаєм». А їсти й справді було б набагато легше, відсунувши геть громадські слухання та обов’язкові експертизи органів охорони культурної спадщини та навколишнього середовища. Показово, що більшість членів фракцій «Батьківщини» та «Нашої України» не голосували за таке «регулювання», але бютівець Іван Куровський (ТОВ "Житло-Буд") та нашоукраїнець Володимир Поляченко («Київміськбуд») оцінили закон як цілком для себе конституційний.
У зауваженнях В.Януковича щодо регулювання містобудування є пропозиція надати право органам самоорганізації населення вносити проекти до містобудівної документації. Також запропоновано зберегти саме за місцевими радами право визначати плани забудови та зонування території. Але разом з тим, унормування організації громадських слухань президент, як й парламент, хоче передати Кабміну замість того, щоб врегулювання цієї процедури записати в законі. На цю хибу доволі м’яко вказують й експерти Верховної Ради. Вони пропонують і президентські зауваження доповнити вдосконаленням законодавчого регулювання громадських обговорень, а також надати право і громадським організаціям брати участь в обговоренні містобудівних документів.