Олександр Лавринович: У нас з Тимошенко співпадали підходи

Ольга Василевська  |  Середа, 17 червня 2009, 17:01
Віце-спікер, член фракції ПР – про спадок, вибори, зміни до Конституції і нову можливість «ширки».
Лавринович хотів би переговорити.

Як ви себе почуваєте після того, як ваша робота над таким масштабним проектом, як зміни до Конституції, практично виявилася незатребуваною?

Нічого не стається безслідно. Залишається спадок, який можна використати: щось – як досвід, а щось – як спогад.

Що саме буде для вас досвідом, а що – спогадом?

Час покаже. (Посміхається)

Ваш соратник Сергій Ківалов говорив про те, що одним з найбільш суперечливих моментів було реформування судової системи. За його словами, деякі процедури, наприклад, з призначення суддів, йому вдалося відвоювати у БЮТ. Які у вас особисто були камені спотикання? Ви могли б привести приклади суперечливих моментів?

Рівно рік тому був внесений проект змін до Конституції, розроблений тільки членами Партії регіонів. Зрештою до спільного з БЮТ проекту Конституції потрапило далеко не все з зареєстрованого нами законопроекту. Проте багато що з того, що ми тоді запропонували, знайшло відображення в проекті нового, спільного з БЮТ документа. Наприклад, обрання суддів громадянами України. Але тільки в тій частині, де мова йде про обрання суддів першої інстанції. Далі ми погодилися з позицією іншої сторони про обрання суддів в іншому форматі – шляхом проведення конкурсу.

Нардеп від БЮТ Андрій Сенченко говорив про те, що 15 місяців тому «бютівці» своїми силами взялися за проект змін до Конституції і 90% їх роботи якраз лягло в основу спільного з Партією регіонів документа. Чи це так?

Я думаю, нардеп Сенченко дещо неточний. Хоча те, що робота почалася з проектом, запропонованим Юлією Тимошенко, – правда.

Якщо головним невирішеним питанням для Януковича залишалося, обиратися чи ні в парламенті, чому Партія регіонів дозволила переговорам зайти настільки далеко?

Це дійсно складне питання. І я думаю, якщо ви прочитаєте той проект змін в Конституцію від Партії регіонів, про який я говорив вище, то побачите, що там є пропозиція зберегти всенародне обрання президента. Але ті, хто цікавився моєю точкою зору з цього питання, знали, що я задовго до початку консультацій з БЮТ виступав прихильником «чистої» моделі державного управління, без змішаних форм.

І президентська, і парламентська форми ефективні і пройшли випробування часом в дуже багатьох країнах. П'ять років тому Україна почала перехід до парламентської форми правління. І моя точка зору: його потрібно закінчити. У цьому, до речі, у нас з Юлією Володимирівною співпадали підходи – вона теж неодноразово публічно відстоювала цю точку зору. Голова держави в цьому випадку, як правило, обирається в парламенті. Проте Віктор Федорович ніколи не говорив, що згоден з моєю точкою зору. Більше того, він часто, у тому числі і публічно, відстоював збереження існуючого порядку всенародного обрання голови держави. Я вважаю, не так важливий спосіб обрання президента, набагато важливіша за його повноваження є якість їх реалізації.

Але ж ви розуміли: якщо Янукович не захоче обиратися в парламенті, то і коаліції у вас не вийде?

Це ж не означає, що її не буде ніколи. Я впевнений, питання коаліції буде актуальним і тоді, коли в Україні буде новий президент. Зрозуміло, що склад парламенту залишиться таким, яким він є зараз.

Ківалов говорив, що абсолютно всі питання, що стосуються змін до Конституції, створення широкої коаліції, були вже узгоджені.

Сергій Васильович помиляється. Це неправда.

Які питання залишилися неузгодженими?

З таких питань два вже очевидні — це спосіб обрання президента і продовження повноважень Верховної Ради і, відповідно, уряду на чолі з Юлією Володимирівною. Більш повно я зможу відповісти на це питання, коли ми закінчимо процес реформування Конституції, і будуть затверджені відповідні закони або якщо цього захочуть наші опоненти і партнери по спільній роботі. Я хотів би підкреслити, що та інформація про хід наших зустрічей, яка постійно публікувалася в пресі, дуже рідко відповідала дійсності.

А варіант змін до Конституції, який став доступним громадськості, відповідає дійсності?

Ні. Це був один з варіантів, що знаходилися в обговоренні.

Але це був той варіант, який опинився в Блоці Литвина?

Можливо. Але це не той варіант, який був в роботі на останній стадії консультацій перед їх припиненням.

У тому варіанті, який ви востаннє обговорювали зі своїми колишніми партнерами, були такі одіозні пункти, як фактична цензура в ЗМІ, продовження повноважень ВР і обрання президента в парламенті?

Пункт про продовження повноважень парламенту на той момент вже був вилучений з документу. Проблема із ЗМІ, як і пропозиція про обрання президента в парламенті, ще обговорювалася, і остаточного рішення не було.

На якому етапі була прибрана норма про продовження повноважень Ради?

Практично в кінці переговорного процесу цю норму ініціатори погодилися прибрати.

Юлія Тимошенко відхрещується від того, що продовжити повноваження парламенту було її ідеєю.

Я можу сказати тільки одне: це не було ініціативою Партії регіонів. І взагалі, я б не рекомендував Юлії Володимирівні від чогось відхрещуватися або щось привласнювати, особливо якщо насправді відбувалося навпаки. Якщо так буде і далі, я думаю, ви, на жаль, станете свідками того, що будуть обнародувані речі, які швидко протверезять наших опонентів.

Після виходу Януковича з переговорів ви заявили про те, що запропонували б продовжити переговори двох сторін про внесення змін до Конституції. Зараз йде процес відновлення контакту з «бютівцями» чи ні?

Ні. Але я впевнений в його необхідності. Думаю, до президентських виборів ми ще можемо відродити цю роботу і винести до парламенту узгоджений документ. Адже коли рік тому ми виносили до парламенту свій проект змін до Конституції, як тверезомислячі люди розуміли, що без підтримки другої найбільшої в парламенті політсили – БЮТ – не зможемо провести зміни. Тому ми продовжуватимемо шукати компроміс, не наполягаючи на тому, що якась позиція є беззастережною. Досягати взаєморозуміння можна тільки за рівних умов і взаємної пошани.

Чи існує насправді проект так званого «великого договору», що припускає розподіл влади між двома політсилами до 2024-го або 2029 року?

Мені нічого не відомо про якийсь «великий договір». Ми займалися реформуванням системи держуправління, а не розподілом влади.

Окрім змін в Конституцію і коаліційної угоди, інші документи готувалися?

Я не брав участь в розробці інших документів, як і в підготовці коаліційної угоди. І мені невідомо, чи розроблялися якісь інші документи і ким.

 

comments powered by HyperComments