Учителі не винні?

Проте, на жаль, конфлікти між вчителями та учнями не рідкість. Учні трапляються різні, відповідно, і мета їхніх відвідин школи теж різна: хтось зубрить всі предмети, аби отримати схвалення батьків, дехто навчається «для себе», є такі особи, що ходять до школи суто ради фізкультури. Проте є чимала частина учнів, для яких школа — це арена для власних розваг, самоствердження, а вчителі лише «заважають» їм робити свої справи, змушуючи навчатись і тягати важкі підручники.
Учителі теж різні, є серед них і «фанати» своєї професії, але трапляється чимало «зайвих людей» чи молодих, недосвідчених кадрів.
Тому, зважаючи на це, не дивно, що на уроках трапляються конфлікти. Інколи словесними перепалками та викликанням батьків до школи, на жаль, не обмежується. Нещодавно стався прикрий випадок — учителька з Кіровоградщини Оксана Олійник на уроці травмувала учневі око ручкою, котра чи вилетіла, чи була зумисно кинута. Сам педагог говорить, що це сталось випадково, натомість клас переконує — учень отримав в око через те, що погано написав самостійну і замалював свою оцінку.
Як бути в цій ситуації і хто винен? Більшість користувачів соціальних мереж, коментуючи цю новину, одностайно звинувачують учительку. Наприклад, користувачка Фейсбуку Іринка Кривобік пише: «вона [вчителька] собі руками махала, а дитина тепер інвалід. Немає у деяких вчителів таланту навчити дітей, то через свою бездарність зриваються на дітях». Lina Snowflake також не стримує емоцій: «дитині 9 років!!!! Гнати в шию ту «вчительку» !!! Ручка з рук випала … Не здивуюсь, якщо на неї «ненароком» впаде цеглина!».
Досить невелика частина користувачів означеної соцмережі не кидається зі звинуваченнями на вчительку. Наталія Філіпович висловлює переконання, що потрібно змінювати систему освіти, якій «краще спустити на одного вчителя 35 учнів і роби, що хочеш». Наступний коментар написаний у такому ж контексті — Ivan Alekseichuk згадує своє навчання в школі і зазначає, що і «зараз би кожному [зі свого класу] ручкою в око тицьнув», а поведінка вчительки — це реакція на поведінку класу. Проте більшість користувачів все-таки звинувачують педагога.
Чи справді це так? Чи завжди є винним учитель під час його конфлікту з учнем? На це питання, звісно, немає однозначної відповіді, тому говорити, що винен учитель — неправильно. Більшість захисників учня не працювали в школі, бо перебували в ній лише як учні, серед яких обов’язково були ті, котрі не любили ні школу, ні уроки, можливо, мали свої конфлікти з учителями, а тепер вихлюпують свою образу.
Звичайно, боляче знати, що дорослий ображає дитину. Але слід зазначити, що дитина вдома і дитина в школі — дві великі різниці. У школі учень є частиною колективу, в якого є свої закони, «чадо» активно набуває навичок життя в соціумі, звісно, не завжди це відбувається спокійно, інколи дитина помиляється, щоб навчитись.
Учителям працювати в таких умовах надзвичайно складно, особливо коли проти них починається цілеспрямована війна. На Ютубі є чимало роликів, де «діти» намагаються вивести з себе вчителів ради власної розваги. Одним із найжорстокіших є ролик під назвою «Школота б’є вчителя» (рос. «Школота избивает учителя»), в якому учень, заручившись підтримкою класу, намагається спровокувати вчителя на бійку, «не соромлячись» стрибати перед ним і «крити» його лайкою.
Проте на тому ж Ютубі є відео, де вчителі б’ють учнів, причому відкрито і не соромлячись, тому в таких конфліктах відразу звинувачувати жодну зі сторін не варто.
Чому ж відбуваються такі сутички, які закінчуються бійками, сварками і навіть каліцтвом? Як я уже писав, в школі, як і в будь-якій сфері, є зайві люди, говорячи професійною мовою, «профнепридатні». У них замало знань (взагалі відсутні) про школу, особливості психології, тому вони відповідають на агресію класу власною агресією або виливають на нього власні негативні емоції. Також важливим дестабілізуючим фактором у цьому разі є корупція, яка просотала всю систему освіту і дозволяє потрапляти за гроші до шкіл тим людям, котрим там не місце.
Щодо безпосереднього робочого процесу теж великі питання. Низька заробітна плата, бюрократія, яка заганяє педагогів у жорсткі межі і змушує їх більшість часу викидати на паперову роботу, використання їх як адмінресурсу — усе це впливає на вчителів, «завантажує» та деформує психіку, яку і без того «атакують» на уроках та батьківських зборах, де класного керівника можуть звинуватити в тому, що чиясь дитина палила, перебуваючи в іншому місті у власної бабусі.
Тому в конфліктах між учнями та вчителями не варто зразу кричати про жорстокість педагогів і звинувачувати останніх у всіх смертних гріхах. Передусім варто розібратись, а самій системі кардинально реформуватись, інакше страждатимуть як учні, так і вчителі.