Пігулка медіаграмотності. Відео

Ганна Прокаєва  |  Середа, 26 листопада 2014, 21:25
Маніпуляції використовують не тільки у словах. За допомогою відеоприйомів створюють певну суспільну думку. На сприйняття аудиторією матеріалу відіграє кожна деталь: як знятий герой, з якого ракурсу, які жести акцентуються, на якому фоні, при якому освітленні, які кольори переважають, кількісне співвідношення «за» та «проти». Наприклад, за даними психологів, людина, яка знаходиться праворуч сприймається більш позитивно, аніж та, що ліворуч. Які прийоми були використані під час виборів до ВР минулого місяця, ми зясували разом зі спеціалістом з відеомонтажу Іриною Первишевою.
Пігулка медіаграмотності. Відео

Пані Ірина впевнена, що маніпулятивні прийоми в ЗМІ перш за все необхідні для поширення пропаганди, тобто - ідеології, нав'язування ідей, щоб передбачати і управляти громадською думкою. І монтаж відіграє тут одну з одновних ролей. Оскільки монтаж - одна з систем впливу на глядацьке сприйняття, яку активно використовують політтехнологи. Адже найголовніше завдання пропаганди - бути непомітною і максимально достовірною, підтвердженою фактами. А що може бути наочніше картинки? Саме за цим принципом працюють багато медіа-ресурсів.

«Виборець має свої (найчастіше нав'язані) політичні переконання, тому вибирає програму, канал, сайт, що не суперечать, а навпаки - стверджують його в обраній позиції. Адже ми ж таки не любимо зізнаватися собі, що були не праві, і навіть якщо нам нададуть низку

неспростовних фактів, ми будемо завзято шукати виправдання улюбленим кандидатам!» - пояснює Ірина Первишева.

  Монтаж здійснює маніпулятивний прийом за двома напрямками:

1. Кількісний

2. Якісний.

Кількісний організовує показ однієї активної політичної сили (або людей, які її відстоюють). Наприклад, мітинг. Монтаж - це відбір, вибір. Тому на екран (після ретельного відсіву) потрапляють тільки найвиразніші кадри - і їх буде багато! При цьому інша сторона - наприклад, протестувальники, неначе б і не були присутні зовсім. Їх просто немає в кадрах. Замість них можуть бути деталі - прапори, загальний план людей, навіть лідери, проте вони можуть залишатися без слова у сюжеті.

Якісний монтаж показує реальний конфлікт, але все одно під необхідним кутом зору. Як правило, відбувається поділ на «своїх» та «чужих». І як правило, одні герої, інші — навпаки. Якісна маніпуляція завжди заявить інтереси двох сторін, що беруть участь у конфлікті.

Монтаж завжди має подвійний сенс, текст і підтекст. Глядачеві потрібно вміти читати між рядків і помічати дійсне і те, що намагаються видати за таке, застерігає Ірина та аналізує передвиборчу відеоагітацію декількох партій:

1) Партія «Народний фронт». Прийом - шантаж. Основний колір реклами - білий, а це завжди символ чистоти, бездоганності і народження чогось нового. Основний фон прикрашений квітами державного прапора, що дуже патріотично. Підкріплюється картинка звуком - зверненням. Мовляв, не виберете «Народний фронт» - залишитеся без Прем'єра, а невідомість - гірше Яценюка. І титр: Арсеній Яценюк - європейський прем'єр, відразу ж заявляє про зовнішньополітичний орієнтир.

2) Блок Петра Порошенка. Стабільність. Передвиборний рекламний ролик є варіацією на рекламу до президентських виборів. Ті ж кольори, музичний кавер на гімн України за кадром, при чому написаний в мажорі. У тексті - акценти на те, що вже зроблено (нібито), а не типові обіцянки, у кадрі - усміхнений Президент разом з народом. Загальна позитивна атмосфера і посилання до президентських виборів натякають - «Переміг тоді - переможу і зараз. Голосуй за переможця! »

3) Партія «Батьківщина». Образ героя. Не політик Надія Савченко та її подвиг стають брендом. Нашому менталітету властиво милосердя, а історія, розказана мамою простої української дівчини, яка здійснила подвиг в ім'я свободи і незалежності своєї БАТЬКІВЩИНИ, торкає до глибини душі.

4) «Опозиційний блок». В одному з інтерв'ю Володимир Жириновський сказав, що на виборах політики намагаються звернутися до розуму виборця — і програють, а потрібно звертатися до інстинкту. Мабуть, цю пораду взяли на замітку кандидати від «Опозиційного блоку». Партія лякає убогістю і розрухою свій електорат (схід України), який і без цього живе в стані емоційного виснаження, в умовах військових дій (продовжуємо тиснути на хворий мозоль). У відеоролику переважають темні, траурні тони, згарища, розорені і зруйновані будинки, підсилює ефект тривожна музика. Це система залякування людей, основний посил якої: буде ще гірше, якщо нас не виберуть. Єдиний просвіт - це біло-блакитне поєднання колишньої і впізнаваної «Партії регіонів». Навіть шрифт у назві той самий. Зроблено все, щоб їх не забули і ні з ким не переплутали.

Запам'ятайте, маніпуляція — це завжди гра на почуттях! Тому краще керуватися неупередженістю та холодним розумом.

comments powered by HyperComments