Пігулка медіаграмотності. Відео

Пані Ірина впевнена, що маніпулятивні прийоми в ЗМІ перш за все необхідні для поширення пропаганди, тобто - ідеології, нав'язування ідей, щоб передбачати і управляти громадською думкою. І монтаж відіграє тут одну з одновних ролей. Оскільки монтаж - одна з систем впливу на глядацьке сприйняття, яку активно використовують політтехнологи. Адже найголовніше завдання пропаганди - бути непомітною і максимально достовірною, підтвердженою фактами. А що може бути наочніше картинки? Саме за цим принципом працюють багато медіа-ресурсів.
«Виборець має свої (найчастіше нав'язані) політичні переконання, тому вибирає програму, канал, сайт, що не суперечать, а навпаки - стверджують його в обраній позиції. Адже ми ж таки не любимо зізнаватися собі, що були не праві, і навіть якщо нам нададуть низку
неспростовних фактів, ми будемо завзято шукати виправдання улюбленим кандидатам!» - пояснює Ірина Первишева.
Монтаж здійснює маніпулятивний прийом за двома напрямками:
1. Кількісний
2. Якісний.
Кількісний організовує показ однієї активної політичної сили (або людей, які її відстоюють). Наприклад, мітинг. Монтаж - це відбір, вибір. Тому на екран (після ретельного відсіву) потрапляють тільки найвиразніші кадри - і їх буде багато! При цьому інша сторона - наприклад, протестувальники, неначе б і не були присутні зовсім. Їх просто немає в кадрах. Замість них можуть бути деталі - прапори, загальний план людей, навіть лідери, проте вони можуть залишатися без слова у сюжеті.
Якісний монтаж показує реальний конфлікт, але все одно під необхідним кутом зору. Як правило, відбувається поділ на «своїх» та «чужих». І як правило, одні герої, інші — навпаки. Якісна маніпуляція завжди заявить інтереси двох сторін, що беруть участь у конфлікті.
Монтаж завжди має подвійний сенс, текст і підтекст. Глядачеві потрібно вміти читати між рядків і помічати дійсне і те, що намагаються видати за таке, застерігає Ірина та аналізує передвиборчу відеоагітацію декількох партій:
1) Партія «Народний фронт». Прийом - шантаж. Основний колір реклами - білий, а це завжди символ чистоти, бездоганності і народження чогось нового. Основний фон прикрашений квітами державного прапора, що дуже патріотично. Підкріплюється картинка звуком - зверненням. Мовляв, не виберете «Народний фронт» - залишитеся без Прем'єра, а невідомість - гірше Яценюка. І титр: Арсеній Яценюк - європейський прем'єр, відразу ж заявляє про зовнішньополітичний орієнтир.
2) Блок Петра Порошенка. Стабільність. Передвиборний рекламний ролик є варіацією на рекламу до президентських виборів. Ті ж кольори, музичний кавер на гімн України за кадром, при чому написаний в мажорі. У тексті - акценти на те, що вже зроблено (нібито), а не типові обіцянки, у кадрі - усміхнений Президент разом з народом. Загальна позитивна атмосфера і посилання до президентських виборів натякають - «Переміг тоді - переможу і зараз. Голосуй за переможця! »
3) Партія «Батьківщина». Образ героя. Не політик Надія Савченко та її подвиг стають брендом. Нашому менталітету властиво милосердя, а історія, розказана мамою простої української дівчини, яка здійснила подвиг в ім'я свободи і незалежності своєї БАТЬКІВЩИНИ, торкає до глибини душі.
4) «Опозиційний блок». В одному з інтерв'ю Володимир Жириновський сказав, що на виборах політики намагаються звернутися до розуму виборця — і програють, а потрібно звертатися до інстинкту. Мабуть, цю пораду взяли на замітку кандидати від «Опозиційного блоку». Партія лякає убогістю і розрухою свій електорат (схід України), який і без цього живе в стані емоційного виснаження, в умовах військових дій (продовжуємо тиснути на хворий мозоль). У відеоролику переважають темні, траурні тони, згарища, розорені і зруйновані будинки, підсилює ефект тривожна музика. Це система залякування людей, основний посил якої: буде ще гірше, якщо нас не виберуть. Єдиний просвіт - це біло-блакитне поєднання колишньої і впізнаваної «Партії регіонів». Навіть шрифт у назві той самий. Зроблено все, щоб їх не забули і ні з ким не переплутали.
Запам'ятайте, маніпуляція — це завжди гра на почуттях! Тому краще керуватися неупередженістю та холодним розумом.