Її першому успіху аплодував Параджанов
«Співаночки, мої милі, де ж мені вас діти?..» зринають у пам’яті слова коломийки, що звучить з уст маленької Марічки у фільмі «Тіні забутих предків», знятому на кіностудії ім. Довженка у 1963-1964 році. Фільм приніс славу українському кінематографу на багато років уперед, отримав 28 міжнародних нагород. Фільм потрапив до Книги рекордів Ґіннесса як такий, що здобув найбільше нагород. У 1991 році Державної премії України ім. Т. Шевченка удостоєно С. Параджанова (посмертно), Ю. Іллєнка, Л. Кадочнікову, Г. Якутовича. В іноземному прокаті фільм має назву «Вогняне коло».
Про сам фільм, виконавців головних ролей Марічки (Ларису Кадочнікову) та Іванка (Івана Миколайчука) рясно рецензій та відгуків, як і на фільм, що лишається неперевершеним витвором української кінематографії. Сергій Параджанов народив «правдиву казку гір» і відкрив світові унікальність гуцулів, адже і зйомки відбувалися у селищі Верховина на Івано-Франківщині.
Але ми поведемо мову про маленьку акторку, харків’янку, – Валентину Глинько, а нині доцента, викладача Харківського національного медичного університету – Валентину Олексіївну Шеданію. Сергій Параджанов шукав її для свого «дітища» 4 роки і віддав їй роль головної чорноокої героїні у наймолодшому віці на початку фільму.
«Одягнуся та й буду файна дівка»
Вона народилася у Харкові і до 5 років разом із батьками жила на Салтівці. Тато Валі закінчив інститут і був направлений на роботу до м. Долина Івано-Франківської області, а мама працювала там учителькою української мови. Дівчинці не було ще й 7 років, коли мама вирішила зміцнити їй здоров’я перед школою і віддала до піонерського табору, який розмістився серед мальовничих гір. Невдовзі маленька Валя стала для всіх улюбленицею. Мама навідувалася до неї нечасто, адже маленький однорічний синочок теж потребував її турботи і часу.
Свою несподівану нагоду стати акторкою Валентина Олексіївна згадує з особливим теплом та посмішкою. Одного разу вона побачила, як з долини до табору стежкою підіймається гурт людей у надзвичайно красивому одязі: жінки у національному барвистому вбранні з коралами на шиї та чоловік високого росту, з бородою в сомбреро і пончо. Звідусіль почулося: «Артисти приїхали!» Це дійсно був Сергій Параджанов зі своїми асистентами – він котрий рік продовжував пошук дівчинки на роль маленької Марічки. Огляд дітей завершувався, ніби приглянулася одна світлоока русява дівчинка… Та раптом, як у казці про кришталевий черевичок, вихователька підштовхнула вперед свою чорнооку улюбленицю…
І ось маленька Валя стоїть на стільці і голосно декламує вірш про зайчика. Дорослі гості дуже тішаться, щиро сміються та аплодують. Отже, першим, хто аплодував її успіху, був сам Сергій Параджанов! Сама ж дівчинка не мала жодного уявлення про цього красивого і доброго чоловіка. «На проби до Києва мене запросили одразу, але мені не вірилося», – згадує Валентина Шеданія. Валина мама до подібного плану поставилася й зовсім скептично.
Через місяці два в Долину, що на Івано-Франківщині, надійшла телеграма із запрошенням на проби, а потім ще і ще… І лише тоді мама повезла свою донечку в «артистки» - на кіностудію ім. Довженка.
На все життя залишилася у Валиній пам’яті перша проба: темний павільйон, люди, які щось говорять, підказують. Валечці не все одразу вдавалося. Та раптом майбутній Іванко заграв на сопілочці – все, як у казці, кудись зникло, а лишилися вони: Іванко, Марічка та мелодія. Зняли кілька дублів, і майбутня акторка повернулася в Долину.
Згодом почалася робота. Валі говорили, що і як потрібно робити, та результат приходив не одразу. Наприклад, в епізоді в сараї потрібно було злякатися і передати почуття широко відкритими очима… Пройшов день; маленька акторка хоч і відчувала, що чинить не дуже гарно, але не могла нічого вдіяти – замість страху їй хотілось сміятися. Наступного дня Параджанов дав команду, не повідомляючи дітей, під час зйомки гучно стукнути позаду дівчинки… Так і сталося – страх охопив дитя, очі стали великими… «Стоп-кадр!», зйомка вдалася.
«Співаночки мої, співаночки…» – Марічка у фільмі виконує їх, схилившись над шитвом… Цей епізод теж спочатку не вдавався: неслухняними у Валиних руках виявилися нитка з голкою, все плуталося…Тоді сам режисер вправно показав, як вишивати хрестиком і одночасно співати. Параджанов, незважаючи на свій темперамент і емоційні реакції, притаманні геніальним людям, терпляче і любляче ставився до дітей.
Зйомки фільму тривали півтора року. Валя (Марічка) з Ігорем (Іванком) ходили до сільської школи і продовжували брати участь у створенні фільму. «Запам’яталися, – каже Валентина Олексіївна, – зйомки епізоду похорону взимку, коли довго в горах не з’являлося сонце; так тривало і тиждень, і два». З його появою «шкільних акторів» негайно забрали з занять.
За час роботи над фільмом всі стали близькими, своїми. Траплялось, що коли хтось із дівчаток у школі хотів привернути увагу Іванка (Ігоря), то Марічка (Валя) дуже страждала…
Епізод, коли Іванко, охоплений гіркотою від утрати батька, б’є по обличчю Марійку, аж ніяк не вдавався Ігореві, доброму і вихованому хлопчику. Тоді Параджанов намовив Валю у момент зйомок сказати образливе слово на його адресу. Порада спрацювала стовідсотково: ляпас удався такий, що з Валиних очей одразу бризнули справжні сльози.
Важко давався епізод купання дітей в озері. У горах стояла рання осінь, було холодно, вода в озерці, що насправді було копанкою, виявилась крижаною. Але ще більшого клопоту завдавало те, що купатися потрібно було без одягу: соромилася. Тоді їй порадили швидко забігти у воду і плескати по ній руками, здіймаючи бризки. Все насправді вийшло природно: і крик, і хлюпання… Дітей одразу вихопили з води, розтерли спиртом, одягли в тепле і рятували чаєм.
Уперше Марічку помічаємо в фільмі, коли вона стоїть у церкві, серед свічок, образів, у справжньому, природному для гуцулів середовищі: здається, вчувається запах ладану і воску... Насправді цей епізод знімали останнім - під Києвом, у старій церковці. Маленькі актори жили на квартирі в Києві у стареньких добрих людей, які щиро вболівали за успіхи своїх акторів.
«Ой, кувала зозулечка…» Непомітно минуло майже 50 років, харківська Марічка не прагла афішувати своє акторське дитинство, хоча ніжно зберігала в серці спогади про ті події. Аби не донька, теж медичний працівник, та чоловік, які переконували Валентину Олексіївну оприлюднити спогади, - так би й не наважилась.
… Напередодні першого показу фільму над Долиною пролетів літак і, як дощем, укрив все місто білими запрошеннями. Це було зроблено спеціально: адже знали, що маленька акторка живе у їхньому місті. Валентина Олексіївна демонструє збережені мамою безцінні документи, запрошення, телеграми Параджанова, угоди тощо. І почалися для маленької Валі, а особливо її матусі, клопоти від акторської слави. Люди спочатку йшли дивитися кіно, а потім прямували до Валиної оселі… Дівчаток цікавило, зокрема, як стати актрисою.
Валентина Олексіївна згадує про те, чого варті були матусі приїзди малої акторки додому, коли та зовсім скучала за домом і мамою. Відмити від гриму було дуже складно – тричі мінялась вода, яка була і чорною, і коричневою одночасно. На 200 рублів премії, що надійшли маленькій акторці телеграфом, мама придбала килим, який довго нагадував про зоряний час.
«Іваночку, Іваночку!..»
Наближалась до завершення робота над фільмом, і всім дуже не хотілось розлучатися. З прикрістю згадує Валентина Олексіївна, що так і не здогадалася тоді взяти адресу свого партнера Ігоря зі Львова, який був старший за неї років на сім, оберігав як міг, допомагав, був добрим і чуйним. Валя обожнювала його. Тож має тепер харківська Марічка єдину мрію – відшукати львівського Іванка за будь-яку ціну.
Про кар’єру акторки не мріяла, хоча все життя виступала в художній самодіяльності. За покликанням Валентина - педагог, як і її мама. Закінчивши Харківський державний університет, факультет біології, захистивши дисертацію з проблем довголіття, Валентина Олексіївна Шеданія викладає нормальну фізіологію студентам Харківського національного медичного університету, вважаючи свою сьогоднішню справу надзвичайно потрібною. Студенти люблять її, пишаються, що їхня викладачка виконала роль у великого Параджанова.
Після розмови з господинею затишної квартири я бережно ступаю сходами будинку «Слово». Звідси, з сьогоднішньої квартири Валентини Олексіївни, у 1934 році забрали на розстріл письменника Олексу Слісаренка; тут мешкав поет і щирий шанувальник українського слова Іван Вирган, який теж зазнав репресій у 40-х роках…
Але мене не покидає відчуття, що тут, у Харкові, попри всі сьогоднішні його дискредитації і лиху славу, живе «сіль землі», справжня українська інтелігенція, і тому у міста є майбутнє.
P.S. Тривають пошуки львівського Іванка (Ігоря Дзюри). Автор висловлює подяку всім, хто відгукнувся на прохання допомогти. Сподіваємося, що всупереч долі ця історія матиме щасливе завершення.
Фото Валентини Шеданії, Катерини Свідко