Підсумки «домофонної війни»: мерію звинувачують у порушенні закону
«Той факт, що покладено край війні між КП «Харківміськліфт» і приватними компаніями, є позитивним. Однак, результатом цього протистояння, а тепер — перемир'я, стало подорожчання послуг. Таким чином, харків'яни постраждали двічі — коли довгий час практично не обслуговувалися встановлені домофони, і тепер, — коли послуга просто стала коштувати дорожче».
«Восточный Дозор» нагадує, що це не перший раз, коли мерія, користуючись монопольним становищем або «силою переконання» на адресу конкурентів, робить все, щоб підвищити ціни на послуги, які надаються комунальними підприємствами. До такого належить, наприклад, завищені тарифи на тепло та ціни на ліки в муніципальних аптеках.
Скандал на ринку домофонних компаній в Харкові стався в 2013 році. Геннадій Кернес перевів всі домофони в багатоквартирних будинках у власність комунального підприємства «Харківміськліфт». Харків'яни навіть поскаржилися омбудсмену. Фірми, що встановлювали і обслуговували на той момент домофони, зважилися піти проти такого рішення міської влади, подали в суд і через 2,5 року домоглися повернення на ринок домофонів.
На останній сесії міськради міський голова Геннадій Кернес оголосив про те, що вартість обслуговування домофонів тепер стане єдиною для всіх, незалежно від компанії-постачальника послуг. У список фірм, які отримали право обслуговувати двері під'їздів, потрапили КС «Домофон», «Цифрал-Сервіс», «Техком-Сервіс», «Строймир-Схід», «Ігна», «Д.І.О.». Найприємнішою новиною стало анулювання боргів харків'ян, які накопичилися до 1 березня 2016 року. Перший заступник мера Ігор Терехов оголосив, що за результатами переговорів з домофонними компаніями, досягнуто компромісу: «Учасники ринку встановили єдиний тариф для всіх — 8,5 грн. на місяць з однієї квартири». Чи надовго збережеться такий тариф, чиновники не уточнюють.
Експерти не поділяють радості представників харківської мерії з приводу встановлення єдиної ціни. Львівські фахівці, наприклад, називають нову ціну обслуговування домофонів в Харкові заниженою: «Монтери, як правило, пересуваються на маршрутках, і цей фактор впливає на тариф. Якщо в Харкові ціна проїзду становить 5,5 грн., а у Львові — 4 грн., то вартість обслуговування аудіодомофонів повинна складати у вас приблизно 17 грн.», — пояснив власник однієї з львівських домофонних компаній.
Наталя Коваленко як юрист стверджує, що встановлення єдиної для всіх компаній ціни за обслуговування домофонів є прямим порушенням конкурентного законодавства. «Згідно з п.1 ч.2 ст. 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» встановлення цін чи інших умов придбання або реалізації товарів є антиконкурентними узгодженими діями, які можуть бути дозволені відповідними органами Антимонопольного комітету України тільки у визначених законом випадках».